Stille klokka til sommertid: Tips som letter overgangen for barnet ditt

Nå er det på tide å stille klokka til sommertid igjen! Ser du med gru på hvilken innvirkning dette vil ha for ditt barns søvn? Her er tipsene som kan gjøre det litt lettere!

NESTEN SOM JETLAG Ikke bli veldig overrasket om barnet bruker litt tid på å omstille seg sommertid. Foto: NTB scanpix
NESTEN SOM JETLAG Ikke bli veldig overrasket om barnet bruker litt tid på å omstille seg sommertid. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Klokken 02.00 natt til søndag 27. mars 2016, går vi over til sommertid.

Vi skal da stille klokken en time frem til klokken 03:00. Den ene timen søvn kan være vanskelig - spesielt for barnet ditt. 

Her er søvnekspertenes beste tips for å lette overgangen! 

LES OGSÅ: Så mye søvn mister nybakte foreldre i året

«SOVECOACH» Jeanette Wegge-Larsen. Foto: Privat
«SOVECOACH» Jeanette Wegge-Larsen. Foto: Privat Vis mer

Minner om jetlag

– Jeg pleier å sammenligne skiftet fra vintertid til sommertid med reiser til land med annen tidssone og jetlaget man får da, sier den danske søvneksperten Jeanette Wegge-Larsen. 

Jeanette driver Sovecoach.dk og har siden 2007 hjulpet familier med å få gode sovevaner. 

– Som regel er det størst utfordring å reise mot øst, det vil si når man stiller tiden frem, fordi man da skal sove når det fortsatt føles som dag. Nå når vi skal stille klokken frem, vil det jo for barna føles som at de skal litt for tidlig i seng, sier hun. 

Kan være lurt å starte gradvis tilvenning

Daniel Lewin er pediatrisk psykolog og søvnekspert ved George Washington University School of Medicine. Han sier til Parents.com at det kan være lurt å «tyvstarte» ved å begynne med å stille klokken frem hele fire dager før.

Hvis barnet ditt vanligvis legger seg klokken 20:00, start med å legge det klokken 19:45, dagen etter klokken 19:30 og så videre.

Du kan eventuelt forsøke å vekke barnet ditt tilsvarende tidligere disse dagene, slik at barnet kanskje er mer klar for å gå i seng et kvarter tidligere om kvelden.

På den måten vil det ikke være et så stort sjokk for systemet som det ville være om du ut av det blå forventer at barnet ditt plutselig skal falle i søvn en time tidligere enn dagen før.

LES OGSÅ: Det er viktig med gode søvnrutiner - også i ferien 

«Sovecoach» Jeanettes tips:

  1. Ha fokus på en fornuftig døgnrytme med faste våke- og sovetider allerede før skiftet, slik at barnet er vant til at det er struktur på dagen.
  2. Når skiftet kommer, følg den nye tiden med en gang. Dette gjelder start på dagen, soving på dagtid for de barna som fortsatt gjør det og sengetid. 
  3. Hvis barnet våkner for tidlig (før klokken seks) om morgenen, så gjør det samme som du ville ha gjort hvis klokken var to om natten. Gjør det tydelig for barnet at det ikke er dag ennå.
  4. Ha tålmodighet. Hvis du holder deg til den nye tiden, løser det seg som regel i løpet av fire til syv dager. 

Jeanette mener at dersom foreldre følger disse rådene, vil barna kunne klare å komme inn i god soverytme etter 4-7 dager.

 

TRETT: Det går over! Foto: NTB scanpix
TRETT: Det går over! Foto: NTB scanpix Vis mer

Kontroller lyset

Et annet tips fra Lewin er å kontrollere lyset. Melatonin er et hormon som hjelper med å regulerer kroppens indre ur.

Melatoninnivået stiger om kvelden når det blir mørkt og gjør deg søvnig. Omvendt faller nivået når det er lyst og det gjør deg våken.

Overgangen til sommertid kan få denne naturlige syklusen ut av balanse og det er spesielt vanskelig å håndtere for barn.

Sørg derfor for å dempe lyset i barnets rom og slukk elektronisk utstyr (som tv eller iPad) rundt 30-60 minutter før sengetid. Sørg omvendt for at barnet ditt får så mye lys om morgenen som mulig.

Mørkeleggingsgardiner er gull verdt dersom du vil kontrollere hvor mye dagslys som kommer inn.

LES OGSÅ: Sliter du med å få barnet til å sove? Her er søvnekspertenes beste tips for en god natts søvn

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer