GIR RÅD OM LEKSER: Håvard Tjora mener foreldre bør tenke på hvordan de oppfører seg når barn skal gjøre lekser. Foto: Marielle Pram
GIR RÅD OM LEKSER: Håvard Tjora mener foreldre bør tenke på hvordan de oppfører seg når barn skal gjøre lekser. Foto: Marielle PramVis mer

«Superlærer» Håvard Tjora: - Barn trenger ikke belønning for å gjøre leksene sine

Det viktigste er å skape en positiv ramme rundt leksestunden, mener eksperten.

Lekser kan være en kilde til mye frustrasjon hos foreldre. Er det overhodet mulig å få barn til å gjøre lekser uten at voksne må mase på dem?

Når foreldre sliter med å få barna til å gjøre lekser, handler det ikke om at barna er vanskelige men at foreldrene ikke har funnet nøklene som hjelper, mener pedagog Liv Berit Heimstad Tønnessen.

Hun er forfatter av boken «Å velge det varme blikket» og har i mange år jobbet som kursholder og veileder for foreldre. Hun sier foreldre som har et mål om at dagen for enhver pris skal være konfliktfri, strever ekstra mye.

– Det er som om de spør barna om de har lyst å gjøre lekser, noe som ender opp med sukk og mas. De fleste barn sier nei til slike spørsmål. Både foreldre som forhandler mye med barna og foreldre som oppdrar sterkt med harde konsekvenser, kan oppleve mye uro rundt leksene.

– Samtidig er det viktig å si at mange familier har en funksjonell leksehverdag hvor en dårlig dag ikke er en krise, sier hun.

LES OGSÅ: Din involvering betyr alt for barnets prestasjoner i skolen!

MOTIVASJON ER VIKTIG: Men barn trenger ikke belønning for å gjøre lekser, mener lærer Håvard Tjore. Foto: Stein J Bjørge / NTB Scanpix
MOTIVASJON ER VIKTIG: Men barn trenger ikke belønning for å gjøre lekser, mener lærer Håvard Tjore. Foto: Stein J Bjørge / NTB Scanpix Vis mer

En fin leksesituasjon er belønning i seg selv

Forfatter og lærer Håvard Tjora er heller ikke tilhenger av å belønne barn for å gjøre leksene sine, men han mener det kan være lurt å skape en positiv ramme rundt leksetiden.

– Det er ikke slik at barna skal belønnes for alt som dreier seg om deres liv. De har misforstått om de tror at lekser er noe de skal gjøre for mamma og pappa.

– Men foreldre har et stort ansvar for hvordan de oppfører seg, da det vil påvirke hvordan barn opplever det å gjøre lekser. Som forelder vil man få et helt annet resultat om man er sint og oppgitt, enn om man er støttende og hyggelig mens barna gjør lekser.

Barn trenger ikke belønnes med klistremerker eller penger, men dersom situasjonen blir fin er det en belønning i seg selv, mener han.

Ifølge Tjora er det gjennom hele skoleløpet forventet at foreldre sørger for at barna gjør leksene sine.

Samtidig sier han skolen har vært litt vage i hva det å hjelpe til med lekser egentlig innebærer.

– Vi har alltid sagt at det er foreldrenes ansvar å hjelpe barna med lekser, men det er ikke definert hva det betyr. Pliktoppfyllende foreldre kan tro at de skal undervise barnet i ting de ikke har forstått på skolen, men foreldre skal ikke sitte med undervisningsansvar. I stedet for at man sitter i timevis og skaper en kjempestor situasjon rundt leksene, er det bedre at skolen får beskjed om hva barnet trenger å lære dagen etterpå, sier han.

Anbefaler en «medarbeidersamtale»

Typiske feil er ifølge Liv Berit Heimstad Tønnessen at foreldre gjennom å kommandere, mase, tigge eller å veksle mellom belønning og straff, skaper dårlige forhold for leksearbeidet.

– Da stenger barna både ører og hjerte og foreldrenes ord når ikke inn. Realiteten er at like selvsagt som at tenner skal pusses, skal lekser gjøres. Det er ikke et valg, men et krav, og det både tåler og trenger barna. Bare husk at krav verken trenger å kjeftes eller å kommanderes, sier hun.

Dersom leksesituasjonen er vanskelig, anbefaler hun at man på en god dag innkaller barnet til en «medarbeidersamtale» eller «spørreundersøkelse».

– Ha papir, blyant og barnets lekseplan klart og spør barnet om hva det trenger for å gjøre leksene og hva du kan gjøre for å hjelpe til.

LES OGSÅ: - Mamma, hvorfor spør aldri noen om jeg vil være med de hjem?

Barn bør se voksne ta gode valg

Tønnesen sier en slik samtale ikke gir garanti for at lekser blir gjort hver dag, men at det å lytte til hverandre har kraft til å åpne både ører og hjerte.

– Husk at det kan være vel så vanskelig for barna som for oss voksne å ta gode valg. De blir, som oss, distrahert, og noen dager er tunge, eller altfor kjekke. Vil du at barna skal være disiplinert og gjøre lekser, trenger de å lære av deg hvordan det ser ut. «Jeg har lite lyst å jobbe med regnskapet i dag, men det skal leveres på fredag, så denne uken blir det minst to kvelder uten fjernsyn for meg».

– Barns disiplin kommer heller ikke i løpet av en uke. Det læres over tid sammen med foreldre som både er varme og stiller krav – samtidig, sier hun.

LES OGSÅ: For syk til å være i barnehagen eller på skolen?

ANBEFALER MEDARBEIDERSAMTALE: Snakk med barna om hvordan dere best kan legge til rette for lekselesningen, anbefaler Liv Berit Heimstad Tønnessen. Foto: Christine Urdal
ANBEFALER MEDARBEIDERSAMTALE: Snakk med barna om hvordan dere best kan legge til rette for lekselesningen, anbefaler Liv Berit Heimstad Tønnessen. Foto: Christine Urdal Vis mer

- Vær åpen for at alle lærer på forskjellige måter

Når det gjelder rammer rundt lekselesingen, mener Håvard Tjora at det kan være greit å ha et fast tidspunkt å forholde seg til.

– Det kan være lurt å bli enige om å ha en fast rutine, slik at det ikke hver eneste dag oppleves som like sjokkerende at det er lekser. Et godt tidspunkt kan være når barnet kommer hjem fra skolen eller mens foreldrene lager middag. Slik blir det mindre mas, mener han.

– Man bør også være åpen for at barn lærer på forskjellige måter. Noen liker å jobbe sammen med andre og noen kan høre på musikk mens de gjør leksene, mens dette fungerer dårlig for andre, legger han til.

Viktig å fremsnakke utdanning

Tjora mener motivasjon er veldig viktig for å unngå mas rundt leksesituasjonen og at foreldre kan hjelpe barna sine gjennom å fremsnakke utdanning.

– Hvis barn hele tiden stiller spørsmål som hvorfor de skal gjøre lekser og lære ting uten at de får svar, er det ikke rart at de blir kjempelei, sier han.

– Jeg møter mange frustrerte, opprørske ungdommer som opplever utdanning og lekser som et kjempekrav. De har ingen forståelse av at utdanning er et ekstremt gode. Det kan være bra om foreldre tar seg tid til å snakke med ungene sine i «fredstid», og ikke når man er midt i en konflikt, om hva barna tenker om utdanningsmuligheter og hva de får ut av å gjøre lekser. Man trenger mye mer kunnskap enn det som skal til for å kunne gjøre en jobb.

– Når unger spør hva de skal med diktanalyse, når de har tenkt til å bli snekkere, så er det noe med å skjønne at kunnskapen du får gjennom skolen gjør at du forstår verden rundt deg, du har mer glede av musikk, litteratur og kunst og du skjønner folk på et dypere plan. Det ligger en motivasjon for barna i å skjønne hvorfor de gjør det de gjør.

LES OGSÅ: Har du aktive barn? Pass på at de får i seg denne maten!