Ta folat før du blir gravid!

Folat kan forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret.

Husk denne - start minst fire uker før befruktning.
Husk denne - start minst fire uker før befruktning. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du som planlegger å bli gravid bør ta folattilskudd minst en måned før befruktning!

Folat kan forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret.

Folat er et B-vitamin. Andre navn på Folat er Folacin, Folinsyre og Folsyre.

Når og hvor lenge?

Helsedirektoratet anbefaler deg som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravid,  et daglig folattilskudd i form av en tablett som inneholder 0,4 milligram. Tablettene får du kjøpt uten resept på apotek eller medisinutsalg. Lukkingen av ryggmargen til fosteret skjer helt i begynnelsen av svangerskapet. Derfor skal du ta folattilskudd daglig i en måned før befruktning og i graviditetens første 12 svangerskapsuker.

Ups, jeg er gravid, og har ikke tatt folat...

For kvinner som ikke har tatt folattilskudd før graviditeten, anbefales folattilskudd så snart graviditeten antas eller oppdages, og i svangerskapets første to til tre måneder.

Hvorfor skal jeg ta folat?

Forskning viser at folattilskudd reduserer risikoen for å føde et barn med nevralrørsdefekt. I Norge fødes det omlag 60 barn årlig med slike alvorlige misdannelser. Ryggmargsbrokk varierer i alvorlighetsgrad, og kan både være assosiert med lettere funksjonsforstyrrelser og med alvorlige lammelser kombinert med tap av kontroll over vannlating og avføring. Norske kvinner i fertil alder får sannsynligvis ikke tilstrekkelig mengde folat i maten til å redusere risikoen for at fosteret får denne sykdommen.

En norsk studie av nyere dato viser at B-vitaminet Folatsyre kan halvere sjansen for at barnet får alvorlige språkproblemer.

– Det vi har funnet er at risikoen for å få barn med alvorlig forsinket språkutvikling bli halvert når mødrene har tatt folat helt tidlig i svangerskapet» forteller Per Magnus, som er divisjonsdirektør ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.

Det forskes videre på om folat også kan ha innvirkning på utvikling av autisme og psykiatriske diagnoser.

Hvorfor er ikke et godt kosthold bra nok?

De aller fleste kvinner i Norge får ikke i seg så mye folat gjennom maten. Derfor anbefaler Sosial- og helsedirektoratet at alle kvinner som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravid tar et daglig folattilskudd.

I tillegg er det viktig å spise folatrike matvarer. Eksempler på matvarer rike på folat er brokkoli, spinat og andre dypgrønne grønnsaker, kål, persillerot, leverpostei, blomkål, salat, tørre bønner, samt appelsiner og appelsinjuice. Grovt brød og andre grove kornvarer er også viktige folatkilder.

Risikogrupper

Du som har barn med nevralrørsdefekt, som selv har nevralrørsdefekt, eller som har partner med nevralrørsdefekt, har behov for tabletter som inneholder mer enn 0,4 milligram.

Du bør ikke ta en større døgndose enn 0,4 milligram folat uten å ha fått råd om dette av din lege.


Spørsmål til jordmor i forumet om folat:

Første gang publisert 2012-06-15

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer