<b>SLET MED DEPRESJON:</b> Hilde har på bare tre år gjort enorme forandringer i livet sitt. Foto: Privat
<b>SLET MED DEPRESJON:</b> Hilde har på bare tre år gjort enorme forandringer i livet sitt. Foto: Privat

Tobarnsmoren Hilde (33) trente seg frisk fra depresjon

For tre år siden bestemte hun seg for å gjøre en totalforandring i livet sitt.

Hilde Madsen (33) forteller at hun lenge har slitt med tunge tanker. En vanskelig oppvekst kombinert med lav selvtillit, førte til at hun rett og slett mislikte seg selv.

Det hele toppet seg da hun begynte å miste troen på at hun ville klare å ta seg av de to barna sine.

Fra å være en omgjengelig og sosial person, valgte hun å stadig isolere seg mer og mer.

– Jeg gikk konstant rundt med en grusom følelse i kroppen min. Det var en blanding av at jeg hadde dårlig samvittighet ovenfor barna fordi jeg tenkte disse tankene, samtidig følte jeg meg helt utslitt, forteller hun.

– Jeg var ikke lengre fornøyd med den personen jeg var blitt.

LES OGSÅ: «Perfekte» mødre mer deprimerte

Fikk diagnosen depresjon

Etter at hun hadde slitt med tunge tanker over en lengre periode, bestemte hun seg i januar 2013 for å oppsøke en psykolog.

– Da hun fortalte meg at jeg var deprimert, var det som om det gikk et lys opp for meg, forteller Hilde.

Jeg tenkte for meg selv «Dette er ikke meg! Hvem er denne personen som har tatt over kroppen min og som gjør at jeg ikke er den glade jenta som jeg var før», sier hun.

Allerede samme dag besluttet Hilde at hun måtte gjøre en drastisk forandring i livet sitt. En telefon fra en venninne ble en utløsende faktor for den retningen hun valgte.

– Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle svare oftere ja når folk spurte meg om noe, så da hun spurte meg om jeg ville bli med å trene på et treningsstudio sa jeg ja bare for å være sosial.

– Det var selvsagt grusomt tungt første gang, men samtidig ga det meg en sinnsyk god følelse. Jeg bestemte meg der og da for at dette skulle jeg aldri slutte med!

LES OGSÅ: - Jeg var «den mora» som aldri deltok på foreldremøter og tilstelninger

Tobarnsmoren Hilde (33) trente seg frisk fra depresjon

Fikk en enorm mestringsfølelse

Som sykemeldt, begynte Hilde sakte å bygge opp livet sitt igjen. Hun satte seg ukentlige og månedlige treningsmål som ga henne en uventet belønning.

Ikke bare merket hun hvordan kroppen gradvis ble sterkere og strammere, for første gang i livet opplevde hun også en enorm mestringsfølelse.

– Jeg har alltid trodd at jeg var lat og at jeg aldri kom til å lykkes i noe. Det å sette seg et mål om at jeg skulle trene tre ganger i uka og så faktisk klare å gjennomføre det – det ga meg en helt fantastisk følelse!

Overskudd til å leke med barna

En annen gledelig bieffekt var overskuddet hun opplevde i forhold til barna. – Jeg har aldri vært direkte overvektig, men jeg hadde en veldig utrent kropp og jeg ble sliten av ingenting. Hvis jeg skulle leke med ungene mine, satte jeg meg bare ned i sandkassen slik at jeg slapp å røre meg, forteller hun.

– Treningen ga meg en ny giv som fikk meg opp om morgenen. Selv om jeg ikke hadde jobb, klarte jeg å skape en god rutine i hverdagen for meg og barna. Plutselig hadde jeg også overskudd til å gå ut og leke med dem, sier hun.

LES OGSÅ: Hvordan fortelle barn om psykiske lidelser?

FORSKER PÅ TRENING OG MENTAL HELSE: Psykolog Anders Hovland ved Universitetet i Bergen. Foto: Privat
FORSKER PÅ TRENING OG MENTAL HELSE: Psykolog Anders Hovland ved Universitetet i Bergen. Foto: Privat Vis mer

God behandling for depresjon

– Det finnes et stort antall studier som viser at man kan bli kvitt depresjon ved hjelp av fysisk trening, sier Anders Hovland, psykolog og forsker ved Universitetet i Bergen.

Nylig publiserte universitetet en samlestudie som viser at fysisk trening er en god behandling for vanlig depresjon, både sammenliknet med andre behandlinger og ikke minst sammenliknet med det å ikke få behandling.

– Når vi trener skjer det flere ting med oss. Vi får pause fra negative tanker og grubling. Vi opplever mestring, og mange får bedre kroppslig selvtillit. Samtidig skilles det ut en rekke stoffer i kroppen og hjernen som inngår i reguleringen av humøret og følelsene våre, sier Hovland.

– I den senere tiden har man oppdaget at vi også skiller ut såkalte nevrotrofiner når vi trener. Disse stoffene bidrar til å holde hjernen plastisk, samtidig som de er med på å beskytte mot de negative effektene av stress. Stress og depresjon gjør av vi skiller ut mindre av disse stoffene, mens dette motvirkes ved fysisk trening, forklarer han.

Både kondisjon- og styrketrening gir god effekt

For å kunne forvente denne typen effekt, mener han at man minimum bør følge Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet.

– Det vil si 150 minutter kondisjonstrening av moderat intensitet eller 75 minutter på høy intensitet. Bolkene bør være av minst ti minutters varighet, men de fleste studier har benyttet treningsøkter av minst 30 minutters varighet, sier han.

– Styrketrening har også vist god effekt, men her har man færre studier og dermed mindre sikker kunnskap. For styrketrening har man benyttet økter som skal øke generell styrke to-tre ganger per uke

Reduserer sjansen for tilbakefall

Hovland mener man vil kunne komme raskere ut av depresjonen om man trener regelmessig.

– Studier viser dessuten at det å trene reduserer sjansen for å få tilbakefall til depresjon. Det er imidlertid viktig å presisere at for personer som er deprimerte vil det være vanskelig å komme i gang med trening da initiativ, tiltakslyst og tro på egen mestring er nedsatt som følge av depresjonen.

– For de fleste vil det derfor være nødvendig og viktig å ha hjelp i starten, enten av en fysioterapeut eller personlig trener, og fortrinnsvis av noen som har erfaring med å jobbe med personer innenfor psykisk helsevern og depresjon. Man bør også ta dette opp sin fastlege for å få hjelp til å komme videre, sier han.

LES OGSÅ: - Kan jeg, så kan alle! Tobarnsmamma Camilla bestemte seg for å tørre mer

JOBBER SOM PERSONLIG TRENER: Hilde takker både treningen og årene i terapi for at hun er der hun er i dag. Foto: Privat
JOBBER SOM PERSONLIG TRENER: Hilde takker både treningen og årene i terapi for at hun er der hun er i dag. Foto: Privat Vis mer

Et helt nytt liv

Hilde har ikke bare kommet seg ut av en tung depresjon, hun har også totalt endret livet sitt. Fra å være sykemeldt uten jobb, driver hun i dag et eget firma som personlig trener.

Gjennom bloggen Bedremeg.no ønsker hun å nå ut til andre for å vise at det faktisk er mulig å gjøre en så stor endring.

Hun takker både treningen og årene i terapi for at hun er der hun er i dag.

– Det er en utrolig stor forskjell på det livet jeg har nå og det jeg hadde før. Treningen har reddet livet mitt.

– Jeg har fått tilbake troen på meg selv på mange arenaer. Jeg tør å utfordre meg selv på nye ting, som å dra steder alene eller å holde en tale foran folk.

– I dag har jeg jobb og et aktivt liv med de to barna mine og min nye kjæreste. Gjennom ham har jeg fått en ny familie og jeg har i dag mange mennesker rundt meg som bryr seg om meg og som er glad i meg, smiler hun.

LES OGSÅ: Hvor ble det av den gravide gløden alle snakker om?

Til forsiden