TRAVEL FØRJULSTID: Allerede nå kan det være lurt å legge en slagplan for hvordan du skal overleve julestresset. FOTO: NTB Scanpix
TRAVEL FØRJULSTID: Allerede nå kan det være lurt å legge en slagplan for hvordan du skal overleve julestresset. FOTO: NTB Scanpix
Juleforberedelser:

Travel mamma? Her er 5 tips til å overleve julestria

Hvis ingen går i fella for å legge ambisjonsnivået for høyt, skal vi alle sammen snart få feire jul igjen!

Det er ikke ofte tiden går så raskt som like før jul. Vi har knapt rukket å klage ferdig over at julemarsipanen kom så tidlig i butikkene, før vi innser at det kun er få uker igjen til alt skal være klappet og klart.

Ifølge coach Siv Kroken Gitsø hos yogaapoteket.no er stress i forbindelse med julestria fortsatt et høyst reell problem og noe spesielt kvinner kjenner på i tiden frem mot jul.

– Mange kvinner har et stort behov for at alt skal være perfekt til jul; alt fra adventstid og pynting, til adventskalendere. De fleste liker å ha full kontroll og oversikt og vet akkurat hvordan det skal være. Da kan det bli litt mye når alle de «vanlige» gjøremålene også skal ivaretas, sier hun til KK.

– De opplever stress, kanskje bare påført av seg selv, og blir slitne i stedet for å nyte førjulstiden. Resultatet blir at de ligger som et slakt i juleferien for å komme seg etter alt stresset.

Tenk over hva som er viktig for deg

Selv om julestria i verste fall kan føre til at vi stresser oss syke, er nok den vanligste konsekvensen allikevel at det rett og slett blir utrolig dårlig stemning i heimen.

– Når det blir for mye, daler humøret sammen med englene ned i skjul og det kan bli høy temperatur og kort lunte. Mor gjør alt og synes litt synd på seg selv fordi ikke resten av familien er med, sier Gitsø.

– En del har det perfekte som et mål – alltid! Perfeksjonisten er aktiv og skaper mye stress. Ro heller ned tempoet ditt og tenk over hva som egentlig er viktig med jula for deg? Har du spurt barna dine, mannen din eller øvrig familie hvordan de vil ha det? Ta gjerne et familieråd og spør om hjelp. Hva er viktigst; det perfekte julepyntede huset, bordet og julematen – eller at familien er samlet og at du har det bra?

Dersom du har mange oppgaver du ønsker å få unna før jul, mener Gitsø at det er viktig å starte så tidlig som mulig.

– Det er smart å planlegge og lage gode lister over ting som skal gjøres. Forsøk å unngå utsettelser, en god teknikk er å telle ned fra 5 til 1 og bare sette i gang! Men husk å ta deg pauser i løpet av dagen, ta pustepauser og tell til fire på inn- og utpust. Dette kan gjøres på trikken, i køen, i butikken, på do og mange andre steder. Noen få pust holder for å skape øyeblikk med ro, sier hun.

LES OGSÅ: - Når stresshormonene går opp, påvirker de over 300 ulike steder i kroppen

FOR HØYE AMBISJONER? Coach Siv Kroken Gitsø tror mange setter for høye krav til seg selv fordi de ønsker å skape den perfekte julen. FOTO: May Synnøve Hansen
FOR HØYE AMBISJONER? Coach Siv Kroken Gitsø tror mange setter for høye krav til seg selv fordi de ønsker å skape den perfekte julen. FOTO: May Synnøve Hansen Vis mer

Unngå å sammenligne deg med andre

Janicke Rasmussen Løke er sertifisert NLP coach og jobber blant annet med familier gjennom Mammacoach.no. Hun sier at hvilke forventninger vi har til oss selv ofte kommer veldig til syne i tiden før jul på grunn av stress og økt tidspress.

– Et fenomen som mange kvinner sliter med er «hva tenker andre om meg?». Spesielt hvis du sammenlikner deg med andre, er en person som legger prestisje i hvordan du ser ut, hvordan du har det hjemme og hvordan ungene er kledd. Min erfaring er at de som har dette som fokus og som setter lista litt høyt, er de som sliter mer med tidspress og stress enn andre, sier hun.

– Dette kan faktisk sette våre grunnverdier på prøve. Det kan for eksempel være at mor har sine tanker om hvordan datteren skal gjøre julen. Vår kultur sitter i benmargen og vi vil gjerne videreføre det, samtidig har partneren kanskje en helt annen kultur som skal ivaretas. Når begges kulturer skal møtes, kan det bli stress.

Løke mener vi i slike situasjoner må stoppe opp og kjenne på hva som er viktig for oss, samtidig som vi setter en grense for eget ambisjonsnivå.

– Et av mine råd er at du setter deg ned med en kopp te alene og legger planer for hva du har av tid, og hva du har lyst til å gjøre. Tenk over hva som er viktig for deg og dine nære. Gi dette tipset til de andre også, så kan dere i etterkant møtes og dele forventninger, ønsker og arbeidsoppgaver sammen, sier hun.

LES OGSÅ: Barna til Emma (37) får 300 julegaver i år

INVOLVER FAMILIEN: Det kan ifølge coach Janicke Rasmussen Løke være lurt å fordele oppgavene og skrive en felles liste over alt som må gjøres før jul. FOTO: Privat
INVOLVER FAMILIEN: Det kan ifølge coach Janicke Rasmussen Løke være lurt å fordele oppgavene og skrive en felles liste over alt som må gjøres før jul. FOTO: Privat Vis mer

Lag en felles liste over hva som skal gjøres

Hun synes det også kan også være lurt at familien sammen skriver en liste over hva som skal gjøres og handles inn. La listene være synlig og tilgjengelig for alle, slik at dere kan stryke av punktene etter hvert som oppgavene er utført.

Det er ikke feil å ta med barna på oppgaver og bidra til å hjelpe til - tvert imot! Men noen oppgaver egner seg bedre enn andre og det er det opp til de voksne å finne ut av. Gaveinnkjøp er for eksempel noe barn fint kan være med på, da lærer de gavmildhet og gleden ved å gi.

– Men dersom du er en person som ønsker å gjøre alt på din måte, er mitt råd å endre det med en gang for ikke å bli utslitt! La alle få utføre sin oppgave uten negative kommentarer fra deg. Du kan heller justere litt på det de andre bidrar med hvis du ikke er helt fornøyd, men la de gjøre det på sin måte uten kritikk av det som ble gjort.

Før oppgavene skal gjøres mener hun det kan være smart å se på hvilken rekkefølge de bør gjøres og forberede familien på når dere skal begynne. Her er det viktig å ta hensyn til at familien også har andre gjøremål, som lekser og trening.

– Fordel oppgavene, men det er lurt å unngå ordet «må» - det kan tappe krefter fra både liten og stor. Husk å gi ros! Det er en motivasjon og drivkraft som ikke må undervurderes. Ikke tenk på alle ting som står på listen som skal gjøres, men akkurat det du skal gjøre de neste timene. Vi blir så sliten av å tenke på alt på en gang.

– Tenk på at stearinlys, julemusikk og en mamma med overskudd er det viktigste når roen skal senke seg. Det er sikkert nok mat og drikke, og rent nok som det er!

LES OGSÅ: Johan og Elisabeth har tatt et kontroversielt valg: - Vi gir ikke julegaver til barna våre

SETT AV TID TIL KOS: Er det egentlig så viktig at hjemmet er gullende rent til jul? FOTO: NTB Scanpix
SETT AV TID TIL KOS: Er det egentlig så viktig at hjemmet er gullende rent til jul? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

5 tips for å overleve julestria:

1. Legg en slagplan tidlig: Bli enig med familien din om hva som skal gjøre og hvem som skal ha ansvar for de ulike oppgavene.

2. Ikke gjør julegavene for kompliserte: Tenk på at de fleste av oss har mer enn nok i hjemmene våre fra før av. Et godt tips kan være å kjøpe gaver som kan brukes opp, for eksempel lys, servietter, mat, konfekt, sokker og undertøy. Husk at det er tanken som teller og fortell gjerne personen hvor mye du setter pris på vedkommende med en litt lengre personlig julehilsen. Det varmer hjertet, noe som er en gave så godt som noe!

3. Kjøp på nettet: Når du har listen din over julegaver klar, kan du sette av et par timer til å bestille det skal kjøpe. Det kan være lurt å sjekke priser på de ulike prissammenlignings-sidene, slik sparer du både tid og penger.

4. Lag et vaskeskjema: Hva må vaskes og hva kan du droppe? Kanskje familien kan ta en felles vaskestund? Sett på litt julemusikk, del ut det familiemedlemmene trenger for å gjøre reint og sørg for at det vanker en liten premie til slutt – som en felles kosestund med pepperkaker eller klementiner.

5. Hvis noen tilbyr deg hjelp: Svar «ja takk!»

LES OGSÅ: Tobarnsmoren Anja er lei av å høre at det er synd på skilte foreldre som ikke får feire jul med barna sine

Til forsiden