DEILIG AVBREKK: Lange trilleturer i høstsola er et deilig avbrekk i småbarnshverdagen, nå kommer de elektriske barnevognene som skal gjøre turen lettere. FOTO NTB scanpix
DEILIG AVBREKK: Lange trilleturer i høstsola er et deilig avbrekk i småbarnshverdagen, nå kommer de elektriske barnevognene som skal gjøre turen lettere. FOTO NTB scanpix Vis mer

Elektriske barnevogner

Trenger vi elektriske barnevogner?

Det nye innen barnevogner er elektrisk motor, men har vi behov for det?

- Vi triller jo mye for å mosjonere og i dagens vognverden er vognene utrolig mye lettere enn hva de var for bare fem år siden, sier småbarnsmor Siri J Hauge. Hun skriver bloggen BarnevognHobby

Det er ingen tvil om at babyprodukter har blitt stadig mer teknologiske de siste årene.

Å holde øye med barn har for eksempel aldri vært enklere med babymonitorer som kommuniserer med smarttelefonen vår og GPS-klokker som informerer oss om hvor barna til enhver tid oppholder seg.

Det kommer derfor kanskje ikke som en stor overraskelse at denne smart-teknologien også har funnet sin vei til barnevognene. Det kommende året vil nemlig flere elektriske barnevogner med smartteknologi være tilgjengelig for foreldre på det norske markedet.

Elektrisk motor som drar vognen

Men er du villig til å betale mellom 15.000-16.000 kroner for en barnevogn?

Det håper Louise Falk Kruchov, marketing manager Scandinavia for Cybex. Selskapet har nylig lansert verdens første barnevogn med elmotor.

∏Barnevognen har blant annet smarte sensorer i styret som måler kraften foreldrene bruker for å dytte vognen opp en bakke eller gjennom ulendt terreng som sand og grus. Sensorene analyserer behovet for assistanse og sender så et signal til motoren, som sitter diskret gjemt i bakakselen, om at den må hjelpe til med å dra vognen.

Sensoren kan også registrere foreldrenes behov for hjelp til å holde igjen vognen dersom man går nedover en bratt bakke.

– Vi opplever at moderne foreldre ønsker seg en mer aktiv livsstil utendørs med barna sine. I det kuperte norske landskapet er det derfor til stor hjelp å ha en elektrisk barnevogn, slik at ellers mindre fremkommelige naturopplevelser blir mulig å dele med barna, sier Kruchov.

Får konkurranse fra svensk barnevogn-produsent

Cybex er foreløpig den eneste elektriske barnevognen på det norske markedet, men mot slutten av 2019 får den sterk konkurranse. Selskapet Bosch har sammen med den svenske barnevognprodusenten Emmaljunga nemlig utviklet en lignende vogn.

Emmaljungas eStroller kommer ifølge TU.no blant annet med en USB-port hvor du kan lade mobilen din mens du er på tur. Du kan også aktivere elmotoren via en app som kommuniserer med barnevognen. Hva denne barnevognen vil koste er foreløpig ikke kjent.

JOGGEVOGN: For mange småbarnsforeldre er turen med barnevogn treninga de får, som her med såkalt joggevogn.  FOTO: NTB scanpix
JOGGEVOGN: For mange småbarnsforeldre er turen med barnevogn treninga de får, som her med såkalt joggevogn. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Ser ikke helt behovet

Småbarnsmor Siri J. Hauge skriver bloggen BarnevognHobby hvor hun blant annet tester og anmelder barnevogner. Hun synes i utgangspunktet elektriske barnevogner er et kult konsept, men sier hun personlig ikke ser helt behovet.

– For mødre som gjerne kan komme seg mer ut og trille ved hjelp av en e-vogn er jo dette helt supert. Det at den kan bremse ned bratte bakker og hjelpe deg i oppoverbakker gjør jo trilleturen noe enklere for mange.

– Men selv om den nok vil ha noen kjøpere, tror jeg ikke at den vil ta av. Utviklingen hos vognprodusentene er utrolig og de legger mye vekt på å produsere vogner som er lette å trille.

Hauge synes vognen er i dyreste laget, men peker på at mange ikke-elektriske barnevogner også koster over 10.000 kroner.

– Det blir litt på samme måten som med elektriske sykler og sparkesykler, de koster jo også mer. Hva det vil koste for vedlikehold dersom noe skulle skje med den elektriske delen, er jo en annen sak, sier hun.

Har ikke solgt så mange foreløpig

Ifølge Line Andersen, markedsdirektør i Barnas Hus Nordic, koster en komplett ePRIAM med understell, sittedel og bag kroner 15.648,-.

Foreløpig har de ikke solgt veldig mange av disse vognene, noe hun tror bunner i at elektriske barnevogner fortsatt er «litt nytt» for mange.

– Men vi ser at det er mange som er borte og prøver vognen i butikk og vi ser også at det er flere og flere som diskuterer elektriske vogner i diverse grupper for foreldre og barn. Mange er nok litt avventende så lenge det bare er én modell på markedet, sier hun.

Praktisk om man bor i et område med mange bakker

På samme måte som ikke alle føler behovet for en elektrisk sykkel, tror Andersen dette også vil gjelde når det kommer til elektriske barnevogner.

– Men dersom man bor i områder med mye ulendt terreng og bakker så kan det være praktisk.

Dersom man slår av el-funksjonen, vil disse nye vognene være tyngre enn mange andre barnevogner.

– En elektrisk vogn vil med sitt system for elektrisitet naturlig nok bli litt tyngre enn en vanlig barnevogn, men dette vil man merke kun når man ikke bruker «el-funksjonen». Begge disse vognene vil kunne brukes som en vanlig vogn dersom man skur av el-funksjonen, forklarer hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: