<b>NOK JOD ER VIKTIG I GRAVIDITETEN:</b> Får du ikke tilstrekkelig jod gjennom kostholdet, bør du ta kosttilskudd. Foto: NTB Scanpix
NOK JOD ER VIKTIG I GRAVIDITETEN: Får du ikke tilstrekkelig jod gjennom kostholdet, bør du ta kosttilskudd. Foto: NTB ScanpixVis mer

Urovekkende lavt inntak av jod blant gravide og ammende

Ny, norsk rapport slår alarm: - Kan ha betydning for utvikling av barns hjerne- og sentralnervesystem.

En ny rapport fra Nasjonal råd for ernæring viser at jodinntaket blant gravide og unge kvinner er urovekkende lavt. Rapporten med forslag til en rekke tiltak er nylig levert til Helsedirektoratet.

– Vi bruker så sterke ord som «urovekkende lavt» fordi det er særlig blant unge kvinner, gravide og ammende at jodinntaket er lavt og i disse gruppene har lavt jodinntak størst konsekvenser, sier Liv Elin Torheim, leder for Nasjonalt råd for ernæring og professor i samfunnsernæring ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

– Jod er et mikronæringsstoff som blant annet er viktig for utvikling av barns hjerne- og sentralnervesystem.

–Mangel i fosterlivet og de første barneårene kan medføre at denne utviklingen ikke blir optimal. Det er viktig at kvinner har god jodstatus før de blir gravide så vi fokuserer derfor også på unge kvinner. 

Professor ved HiOA og leder for Nasjonalt råd for ernæring, Liv Elin Torheim.  Foto: Sonja Balci / HiOA
Professor ved HiOA og leder for Nasjonalt råd for ernæring, Liv Elin Torheim. Foto: Sonja Balci / HiOA Vis mer

For lite hvit fisk og melk

Torheim sier at årsaken til lavt jodinntak først og fremst skyldes at vi ikke får i oss nok av de matvarene som inneholder jod. 

– I Norge finnes det hovedsakelig i melk, surmelk, yoghurt, hvit fisk og makrell. Oppdrettslaks inneholder ikke nok jod.

– Når man ikke får nok jod fra disse matvarene må man få det fra et annet sted, som per i dag kan være kosttilskudd som inneholder jod.

Behovet bør kartlegges på helsestasjonen

En annen årsak kan ifølge Torheim være at det er for dårlig kunnskap om viktigheten av jod og at det har vært alt for lite oppmerksomhet rundt dette på helsestasjonene. 

– Vi mener jordmødre og helsesøstre bør kartlegge kvinnenes inntak av melk og fisk. Dersom de har lavt inntak bør de ta kosttilskudd som inneholder jod.

– Hvis de derimot har et tilstrekkelig inntak av melk og fisk, det vil si 5 dl melk og flere fiskemåltider per uke eller tilsvarende 8 dl melk hver dag, bør de ikke ta kosttilskudd. 

– Det er ikke bra med for høyt inntak av jod. Inntak bør ikke overskride 600 microgram per dag. Anbefalt inntak er 175 microgram for gravide, 200 for ammende og 150 for voksne og barn over ti år. 

LES OGSÅ: Gravid og spist noe du ikke burde?

SPISER IKKE NOK MATVARER MED JOD: Makrell i tomat, melk, brunost og egg er gode kilder til jod i kostholdet vårt. Foto: NTB Scanpix
SPISER IKKE NOK MATVARER MED JOD: Makrell i tomat, melk, brunost og egg er gode kilder til jod i kostholdet vårt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Viktig for gravide og ammende

Jod er spesielt viktig for gravide og ammende – hormonene som produseres i skjoldbruskkjertelen er nødvendige for normal vekst og utvikling hos fosteret.

– Behovet for jod øker i forbindelse med svangerskap. Hvis man får i seg for lite jod, vil skjoldbruskkjertelen jobbe på høygir for å prøve å produsere nok hormoner, og kjertelen vil dermed kunne vokse og utvikle seg til det som på fagspråket kalles struma, sier Sigrun Henjum, førstemanuensis og klinisk ernæringsfysiolog ved HiOA til Lommelegen.no.

Hvis mangelen vedvarer, vil det produseres for lite skjoldbruskkjertel-hormoner, som kan føre til tilstanden hypotyreose (dette kan også utvikle seg av andre årsaker enn jodmangel).

– Alvorlig jodmangel er uvanlig i Norge, men noen studier kan tyde på at undergrupper i befolkningen, inkludert gravide, kan få i seg for lite jod.

Alt salt bør tilsettes jod

I rapporten fra Nasjonalt råd for ernæring har de beskrevet en rekke tiltak som blant annet er støttet på anbefalinger fra Verdens helseorganisasjon.

– Vi mener det beste tiltaket for å nå alle er at alt salt tilsettes jod i regi av myndighetene – det vil sikre et visst inntak av jod hos alle og man vil unngå at folk får i seg for høye mengder, sier Torheim.

– I mellomtiden må folk bli bevisste på melk og fisk som viktige jodkilder og at det er viktig å ta jodtilskudd dersom de har lave inntak eller utelater melk/fisk fra sitt kosthold. Når det gjelder kosttilskudd så er det tryggest å bruke kosttilskudd som inneholder deklarerte mengder jod for å unngå for høye doser.

Vil vurdere tiltak

Nasjonal råd for ernæring anbefaler også at myndighetene bør overvåke jodinntak til ulike grupper i befolkningen, samt at man foretar regelmessige analyser av mengden jod i matvarer på det norske markeder. 

– Dette er et viktig innspill til oss som utvikler kostholdsanbefalingene, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør Folkehelse i Helsedirektoratet. – Vi vil sette oss ned og se grundig på tiltakene de foreslår sammen med Fagrådet og andre relevante fagmiljøer. 

– Melkeinntaket i Norge har gått en del ned de siste årene. Samtidig er det mange som ikke spiser tilstrekkelig med fisk. Dette er bekymringsverdig med tanke på inntaket av jod, og vi må vurdere om det bør gjøres egne tiltak for å møte denne utfordringen, sier hun.

LES OGSÅ: Når graviditeten gjør at du må slutte med medisiner du trenger

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: