<b>TO KNALLTØFFE MÅNEDER:</b> Tobarnsmor Veronica gikk løs på et strengt trenings- og kostholdsregime for å bli en «Yummy Mummy». Foto: Privat. Innfelt: TV Vest
TO KNALLTØFFE MÅNEDER: Tobarnsmor Veronica gikk løs på et strengt trenings- og kostholdsregime for å bli en «Yummy Mummy». Foto: Privat. Innfelt: TV Vest Vis mer

Veronica skulle bli en «Yummy Mummy» på to måneder

Men alt som kunne gå galt gikk galt. - Rett og slett bortkastet!

Hva skjer når en utrent og nybakt mamma kaster seg på treningstrenden og forsøker å bli en «Yummy Mummy»?

Dette ville journalist Veronica S. Fjeld fra Stavanger finne ut av og lot et kamerateam fra TV Vest dokumentere hvordan det gikk.

LES OGSÅ: Den nybakte moren har tatt tre plastikkoperasjoner på ett år

Inspirert av Fotballfrue

Veronica forteller at ideen til det hele oppstod da Fotballfrue la ut det famøse magebildet like etter at hun hadde født.

– Dette fikk meg til å bli veldig engasjert i mammakropp-tematikken og jeg la merke til at det var en trend der ute med bilder av nybakte mødre som poserer i treningstøy med babyen som manualer, forteller hun.

– Det var absolutt ikke slik for seks år siden da jeg ble mamma for første gang. Vi hadde barselgrupper hvor vi snakket om negative og positive ting ved å være nybakt mamma, men kroppsfokus var det lite av, sier hun.

LES OGSÅ: Mødrene som viser frem sixpacs og muskler på Instagram

SLIK DET VIRKELIG ER: Veronica er ikke redd for å by på seg selv i dokumentaren og viser gjerne hvordan undertøyet egentlig ser ut to dager etter at man har født... Foto: TV Vest
SLIK DET VIRKELIG ER: Veronica er ikke redd for å by på seg selv i dokumentaren og viser gjerne hvordan undertøyet egentlig ser ut to dager etter at man har født... Foto: TV Vest Vis mer

Innførte hardt treningsprogram

Veronica besluttet å la seg bli «et offer» for denne trenden, rett og slett for å teste ut om det var negativt eller positivt å fokusere så mye på kroppen rett etter fødsel. Da datteren var seks uker gammel startet hun derfor med et intensivt treningsprogram som skulle gå over to måneder.

– Målet var å trene så mye som mulig. Jeg hadde tre timer styrketrening med en personlig trener i løpet av uka og så skulle jeg i tillegg trene kondisjon en til tre ganger på egenhånd, forklarer hun.

– I følge min personlige trener skulle jeg helst trent fem dager i uka med ham for å kunne oppnå å bli en «fit mom», men det forstod vi fort at ikke var særlig realistisk. Jeg skulle jo ha babyen med meg hele tiden, for å se om det i realiteten lar seg gjøre å kombinere en så liten baby og så mye trening.

LES OGSÅ: - 10 minutters trening to til tre ganger i uka er nok!

HARDT PROGRAM: Personlig trening Henrik Karlsen ble en god støtte, men Veronica trente også mye på egenhånd.  Foto: Privat
HARDT PROGRAM: Personlig trening Henrik Karlsen ble en god støtte, men Veronica trente også mye på egenhånd. Foto: Privat Vis mer

Taklet ikke matfokuset

I tillegg til å trene, fulgte Veronica en kostholdsplan som hadde fokus på at hun skulle spise mer proteiner og færre karbohydrater.

– Den gikk åt skogen, ler hun. – Bare det å skulle fokusere på å klemme inn så mye trening var vanskelig nok, om jeg ikke hele tiden skulle tenke på hva jeg stappet i meg også. Vanligvis har jeg et sunt kosthold med noen utskeielser, og jeg har aldri gått på diett før. Nå skulle jeg spise ting som cottage cheese med kanel, og søtpotet til alt. Det var rett og slett tullete, sier hun.

Mistet morsmelken

Bare to uker ut i eksperimentet oppdaget Veronica at treningsregimet hadde sin innvirkning på kroppen, men ikke helt som forventet.

– Jeg trodde at jeg skulle få mer energi, men det var heller motsatt. Jeg ble helt utslitt bare av å tenke på organisering rundt babyen og så videre. Jeg merket også at jeg gradvis begynte å miste morsmelken. Selv om det selvsagt ikke kan dokumenteres, tror jeg at alt stresset og slankingen påvirket morsmelken negativt, sier hun.

AMMEPAUSER: Veronica opplevde det som stressende å trene så mye samtidig som hun skulle sørge for at babyens behov ble ivaretatt. Foto: Privat
AMMEPAUSER: Veronica opplevde det som stressende å trene så mye samtidig som hun skulle sørge for at babyens behov ble ivaretatt. Foto: Privat Vis mer

Dårligere enn forventet

Da prosjektet ble avsluttet etter åtte uker hadde hun gått ned åtte kilo og målebåndet viste at midjemålet hadde blitt betraktelig mindre. Allikevel var dette et litt dårligere resultat enn hun og treneren hadde trodd før de satte i gang.

– Jeg kan ikke tillate meg å være skuffet over å ha gått ned åtte kilo, men hadde jeg fulgt det regimet med mer overskudd og et dekket søvnbehov, hadde jeg nok mistet mer, sier hun.

Veronica tror også at disse forutsetningene har vært en medvirkende årsak til at hun har gått raskt opp i vekt igjen etter at hun sluttet med treningen.

– Jeg tror kroppen holdt igjen fordi den opplevde at det var stress. Når jeg slappet bittelitt av, føyk jeg rett opp i vekt igjen og gikk opp fem kilo på tre måneder. Selv om jeg spiste helt vanlig og ikke skeiet ut, sier hun.

LES OGSÅ: Slik forandret kroppen seg etter at de fikk barn

- Tull å starte så tidlig

Konklusjonen hennes er derfor at det å trene så tidlig etter at man har født, rett og slett er bortkastet.

– Jeg er ikke motstander av fysisk aktivitet, men jeg tror det bare er tull å starte så tidlig. Det er rett og slett ikke verdt slitet!

– I starten kan man heller fokusere på trilleturer og turer innom kaféen og ikke tenke så mye på kroppen sin. Om du vil gå ned i vekt, kan du gjøre det gradvis senere, sier hun.

GLAD FOR Å VÆRE FERDIG: - Jeg elsker kroppen min som den er, selv også etter at jeg gikk opp i vekt igjen, forteller Veronica. Foto: Privat
GLAD FOR Å VÆRE FERDIG: - Jeg elsker kroppen min som den er, selv også etter at jeg gikk opp i vekt igjen, forteller Veronica. Foto: Privat Vis mer

Elsker kroppen sin

Når Veronica ser tilbake på de to månedene Yummy Mummy prosjektet pågikk, ser hun at hun også hadde gode dager hvor hun likte treningen, hvor hun følte at hun klarte å ta seg av både barnet og sine egne behov. Dessverre synes hun disse dagene var i mindretall i forhold til stressdagene.

– Da jeg var ferdig med dokumentaren opplevde jeg en enorm glede. Jeg tenkte at jeg elsker kroppen min som den er, selv også da jeg gikk opp i vekt. Jeg var så lei av å tenke på kropp, så det var en befrielse å bli ferdig, sier hun.

– Jeg har i ettertid fått tilbakemeldinger fra unge jenter som hadde tenkt å bruke permisjonstiden sin til hive seg på denne trenden, men som etter å ha sett dokumentaren har bestemt seg for å heller slappe av litt. Det gjør meg veldig glad!

Dokumentaren Yummy Mummy er i syv deler og kan ses på TV Vest sine nettsider

 

LES OGSÅ:
[[{"fid":"85076","view_mode":"article_full_width","fields":{"format":"article_full_width"},"type":"media","attributes":{"class":"media-element file-article-full-width"}}]]

Hyller strekkmerkene 

Nina ville vise hvordan kvinnekroppen endrer seg etter at man får barn

 

Tips oss om ditt prosjekt! 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: