- Vi kjøper brukte leker i julegaver

- Det er klart de blir mer glade for det, mener blogger Marte Frimand-Anda. Men folk flest bruker mer i år enn før.

IKKE ALLE BLIR MED PÅ KJØPEFESTEN: Blogger og småbarnsmor Marthe Frimand Anda Foto: Shutterstock /privat
IKKE ALLE BLIR MED PÅ KJØPEFESTEN: Blogger og småbarnsmor Marthe Frimand Anda Foto: Shutterstock /privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den store kjøpefesten er i gang og mye tyder på at forretningsstanden ligger an til å sette nye salgsrekorder også i år.

I en undersøkelse TNS Gallup har gjennomført for Nordea, kommer det frem at nordmenn planlegger å bruke 11 prosent mer på julegavene i år, sammenlignet med i fjor. 

De med barn planlegger å bruke 25 prosent mer på julegaver enn de som ikke har barn.

Dyrere gaver til barna

I snitt kommer vi nordmenn til å bruke cirka 5600 kroner på julegaver og ifølge forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea, kan barna forvente å få en stor andel av denne summen.

– Jeg tror norske barn vil få enda dyrere julegaver i år. Det handler om forventinger, og barn som er vant til å få mye, forventer også mye.

- Foreldre på sin side kan føle forventningspresset og ønsker å innfri. Da har man fort en vond sirkel gående, sier hun.

HVOR MYE BRUKER DU PÅ JULEGAVER TIL BARNA? Bli med på Mammanetts avstemning!

Gir gjerne bort brukte leker

– Jeg kunne aldri brukt flere tusen kroner på julegaver til barna. Da måtte det i så fall ha vært noe veldig spesielt som de måtte ha uansett. For eksempel sportsutstyr, pc, eller noe i forbindelse med skolen, sier Marte Frimand-Anda.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer