FOTOGRAFERING AV BARN: Stadig flere barnehager velger å oppdatere foreldre gjennom egne apper. Foto: goodmoments /Shutterstock/NTB scanpix
FOTOGRAFERING AV BARN: Stadig flere barnehager velger å oppdatere foreldre gjennom egne apper. Foto: goodmoments /Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

- Vi må respektere at barn også har privatliv i barnehagen

Stadig flere barnehager velger å kontinuerlig oppdatere foreldre med bilder. Blir det for mye? 

Mens kommunikasjon mellom foreldre og barnehagen tidligere foregikk i garderoben og på foreldremøter, tar nå stadig flere barnehager digitale løsninger i bruk. Gjennom egne apper kan foreldre registrere fravær, lese og sende beskjeder til barnehagen. De kan også få tilsendt meldinger om når barnet deres sover, hvor mye barnet har spist og hva det leker med.

Enkelte barnehager gir foreldrene en løpende oppdatering gjennom dagen, i form av små filmsnutter eller bilder.

– Vi må være lydhøre for barnas signaler. Det er klart at det er vanskelig for et barn på ett år å si nei til å bli fotografert, men hvis de for eksempel snur ansiktet litt bort eller viser at de blir brydd, bør man slutte å filme med en gang, sier barnehagelærer og foredragsholder Mona Nicolaysen.

Barnehage.no omtalte nylig et seminar om barns rett til personvern, hvor Nicolaysen oppfordret barnehageansatte til å reflektere over om barn har stor nok mulighet til å påvirke hvilke bilder som skal deles med foresatte. Ifølge artikkel 16 i Barnekonvensjonen har alle barn rett til et privatliv og da kan man tenke at de også kan bestemme hvor mye privat informasjon de vil dele med foreldrene sine.

LES OGSÅ: - Er vi dårlige foreldre fordi vi legger ut bilder av sønnen vår?

MENER HENSYNET TIL BARNET BØR VEIE TYNGST: Mona Nicolaysen stiller spørsmål til praksisen rundt all dokumentasjon i barnehagen. Foto: Christian Fredrik Wesenberg
MENER HENSYNET TIL BARNET BØR VEIE TYNGST: Mona Nicolaysen stiller spørsmål til praksisen rundt all dokumentasjon i barnehagen. Foto: Christian Fredrik Wesenberg Vis mer

Et nei fra barnet bør veie tyngst

Dersom barnet derfor ikke ønsker å bli tatt bilde av i barnehagen, mener hun at et nei fra barnet bør veie tyngre enn et ja fra foreldrene.

Hun understreker at det imidlertid ikke betyr at foreldre og barnehageansatte ikke skal kunne få dele informasjon.

– Det er klart at foreldre og barnehageansatte skal snakke om ting, det er ikke alltid barnet vet best. Men jeg synes ikke at foreldre har rett til å vite alt barnet gjør i barnehagen, dersom barnet ønsker å holde ting for seg selv. Du kan jo se på det i forhold til deg selv; hadde du ønsket at familien din skulle få vite alt du gjør i løpet av en dag? At det stadig ble tatt bilder av deg som ble sendt hjem til partner og barn? Vi må respektere at barn også har privatliv i barnehagen, sier hun.

Hun synes også det er problematisk at det i enkelte barnehager brukes så mye tid på all denne dokumenteringen. Både i form av dokumentasjon som skal brukes i det pedagogiske arbeidet og den som foregår i forhold til foreldrene.

– Det er klart at mange foreldre synes det er stas å få tilsendt slike bilder på telefonen sin i løpet av dagen. Men hvis en pedagog skal ha ansvar for å ta bilder av 18 barn, vurdere hvilke av bildene som skal sendes og sende ut bilder flere ganger om dagen; hvor mye tid går det da til dette, som egentlig kunne vært brukt til å være sammen med barna, spør hun.

Mener teknologien gir de ansatte bedre tid

I barnehagekjeden Espira har de valgt å ta i bruk denne nye teknologien i kommunikasjon med foreldrene. Fag- og kvalitetsdirektør Pia Paulsrud forteller at de bruker det digitale verktøyet Spireportalen for daglig kommunikasjon med foreldre om fravær og utveksling av praktiske beskjeder.

– I tillegg får foreldre informasjon om det pedagogiske opplegget i barnehagen, for eksempel ukeplaner og dagsrapporter. Foreldre får også tilbud om å motta bilder av eget barn og korte rapporter fra barnets barnehagehverdag, sier hun.

Paulsrud mener den nye teknologien ikke bare gir foreldrene et bedre innblikk i barnets barnehagehverdag, men at det også gir de barnehageansatte bedre tid.

– Verktøyet gjør at praktisk informasjon til foreldre går enklere og raskere slik at våre ansatte faktisk får mer tid til hvert enkelt barn. Dette gjør igjen at de viktige leverings- og hentesituasjonene i barnehagen blir enda bedre da vi kan ha en god samtale med fokus på barnet og dagen, og mindre på ulike praktiske forhold.

– Ukeplan, dagsrapport, bilder og annen informasjon gir også foreldre mulighet til å forberede og gjenkalle barnehagedagen sammen med barnet hjemme. Dette blir ofte satt stor pris på, sier hun.

LES OGSÅ: Fem spørsmål foreldre ikke tør stille barnehagen

TIDSBESPARENDE: Ifølge Pia Paulsrud i Espira, forenkler det nye digitale verktøyet kommunikasjon mellom foreldrene og barnehagen. Foto: Espira
TIDSBESPARENDE: Ifølge Pia Paulsrud i Espira, forenkler det nye digitale verktøyet kommunikasjon mellom foreldrene og barnehagen. Foto: Espira Vis mer

Tar ikke bilde om barnet ikke ønsker

Ifølge Paulsrud har tilbakemeldingene de har fått fra foreldre vært entydige på at de er svært fornøyde med denne måten å få informasjon og kommunisere på.

Særlig foreldre som har små barn som nettopp har begynt i barnehagen, har et stort behov for å ta del i barnets hverdag for å sikre seg at barnet har det bra i barnehagen. Da er det fint for både foreldre og oss å kunne gi foreldre god og presis informasjon om dette. Og selvsagt liker alle foreldre å få informasjon om det pedagogiske opplegget, samt enkel tilgang til bilder og korte stemningsrapporter fra barnehagen, sier hun.

– Hva tenker dere om påstanden om at fokus på bildedeling og dokumentasjon stjeler fokuset fra barna?

– Vi ser at det kan være en fare. Derfor er det viktig å ta i bruk ny teknologi på en fornuftig måte. Barnehager har alltid tatt mange bilder av barn. Forskjellen nå er at bildene kan gjøres tilgjengelig for foreldre mye enklere. Og vi tror også på at vår bruk av dette verktøyet faktisk frigjør mer tid til hvert enkelt barn. I tillegg er dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet en lovpålagt oppgave, og vi ser at å gjøre noe av dette digitalt gir barnehagen nye muligheter for å utvikle seg videre, sier hun.

Ifølge Paulsrud tar de heller aldri bilde av et barn som signaliserer at det ikke ønsker å bli tatt bilde av. – Et nei fra barnet veier tyngst. Barnets integritet skal alltid ivaretas, sier hun.

Kan gi galt inntrykk av hvordan barnet har det

Nicolaysen mener bildedelingen i enkelte tilfeller også kan gi foreldre et galt bilde av hvordan barnet har det.

– Når vi sender bilder av barnas opplevelse, hvem sin fortelling er det egentlig vi forteller? Dersom for eksempel foreldrene er urolige for at barnet deres ikke trives, kan de bli overbevist om at barnet har det bra når de får tilsendt et foto av at barnet leker med noen. Men det er ikke sikkert barnet selv er helt enig. Det er stor makt i et foto og vi må være forsiktige med å skape historier som barnet selv ikke eier, sier hun.

Nicolaysen synes utviklingen av denne typen digitale plattformer har gått veldig raskt, og uten å ta veien innom etiske refleksjoner knyttet til barnets integritet og personvern.

Hun tror også at noen barnehager føler seg presset til å innføre denne typen tjenester.

– Enkelte barnehager har blitt nødt til å ta det i bruk fordi de har blitt pålagt det av eierne. Og siden familiene setter pris på det, er det nok noen som synes at det bør være en del av den servicen som barnehagene driver med. Men de som er kritiske til dette sier at det tar tid bort fra barna og at de gjør det fordi foreldrene liker det.

– Jeg har ennå til gode å møte noen som sier at de gjør det fordi at det er bra for barna eller det pedagogiske arbeidet.

LES OGSÅ: Mener matkunnskapen i norske barnehager er for dårlig

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: