Foreldrekoden

- Ville heller solgt huset enn å sende ham på skolen

Tobarnsforeldrene Marte og Andreas har hjemmeskole for barna.

FORLDREKODEN: - Uansett hvor god en barnehage er, så vil de ansatte aldri føle den kjærligheten for barna. Derfor er alltid foreldre best, med noen unntak, sier Andreas. Her sammen med Marte. Foto: Nora Lindtner.
FORLDREKODEN: - Uansett hvor god en barnehage er, så vil de ansatte aldri føle den kjærligheten for barna. Derfor er alltid foreldre best, med noen unntak, sier Andreas. Her sammen med Marte. Foto: Nora Lindtner. Vis mer
Publisert

«Hva er det vi egentlig holder på med?»

Marte har akkurat levert sønnen på tre år i barnehagen. Ansiktet hans var helt tomt da hun sa ha det. Han bare satt der, så ikke på henne, som han lukket seg inn i seg selv.

Marte går mot bilen, det regner og er kaldt denne dagen i januar, 2019. Hun skal til lesesalen og studere. Men hvorfor det egentlig? Hvorfor måtte hun studere akkurat nå? Sønnen trenger henne jo. Trenger dem begge mer enn noen andre.

«Fortsetter vi dem dette vil det gå på bekostning av noe inni han», tenker Marte.

«Relasjonen vil aldri bli den samme.»

Hun drar frem mobilen, og sender en melding til mannen:

«Nå har jeg levert han i barnehagen for siste gang. Dette gidder jeg ikke mer».

TV2-aktuelle

- Det var mange tanker i hodet da jeg fikk den meldingen. Hvordan skal vi løse dette praktisk? Hvordan skal vi få dette til?

KK møter Andreas Thesbjerg Larsen (31) og Marte Larsen (31) fire år senere. Vi er på Shutter Bar hos Clarion Hotel Oslo i forbindelse med premieren på TV2s nye program, «Foreldrekoden». Her følges ni familier med ulike måter å oppdra barna sine på.

Andreas og Marte representerer familiestilen hjemmeskole. For samme dagen som Marte sendte den meldingen til Anderas tok de en beslutning.

Sønnen skulle slutte i barnehagen.

Hoppet i det

De hadde snakket om det allerede, men planen var egentlig å vente i to år til Marte var ferdig jordmor og Andreas lege. Men nå stupte de heller rett ut i det, og måtte finne løsninger underveis.

Andreas leste hjemme, så Youtube-videoer og tok forelesninger over nett. Alt som ikke var obligatorisk møtte han ikke opp på.

De byttet på å dra i praksis, han på kveld når hun jobbet på dagen, krysset fingrene for at det ville gå.

- Hvis vi hadde sett for oss alle mulige problemer på forhånd, hadde vi ikke turt, vi måtte bare hoppe i det, sier Andreas.

De store spørsmålene

I dag er de ferdig med studiene. De har fått en datter som heller ikke går i barnehagen. Sønnen, som nå er syv år og egentlig skulle gått i andre klasse, har hjemmeskole.

Men hvorfor?

Selv har både Marte og Andreas gått i både barnehage og på skolen, hatt det de selv beskriver som en «helt vanlig oppdragelse».

Det var også tanken at deres barn skulle, slik at de gjøre karriere og kjøpe et stort hus.

Men da de fikk barn kjentes det helt feil å sende sønnen vekk til noen andre store deler av dagen.

- Vi er inspirert av de store spørsmålene, sier Marte.

- Hvorfor får man egentlig barn om de skal være borte så mye? Hva vil jeg egentlig med mitt liv? Vil jeg dra på jobb åtte til fire hver dag bare for å betale på et stort hus jeg strengt tatt ikke trenger? For hva er egentlig viktigst, barna våre eller materielle goder?

Tid og frihet

Så da ble det sånn. Marte og Andreas kjøpte et mindre hus på 90 kvadratmeter i Stavanger, som gjør at de har råd til å bare jobbe to dager i uken hver. Til gjengjeld får de være en familie som er sammen. Får være foreldre som har tid til å se på en snegle ute i naturen, til å være til stede når barna somler, vil ha en kos eller nekter å ta på klær.

- Tid er frihet egentlig. Det er så mye barn skal i hele dette systemet, men vi kan stå fritt til å tilpasse det etter hva som er nødvendig, sier Andreas.

INSPIRERE: - Vi vil ikke påtvinge noen noe som helst, men vise at det går an å gjøre ting annerledes, sier Marte. Foto: TV2.
INSPIRERE: - Vi vil ikke påtvinge noen noe som helst, men vise at det går an å gjøre ting annerledes, sier Marte. Foto: TV2. Vis mer
RASER: «Farmen kjendis»-deltakeren reagerer på tilretteleggelsen rundt egen funksjonsnedsettelse, og tar et drastisk valg. Video: Rød Løper / TV 2. Vis mer

Familien organiserer hverdagen med stor frihet og læring underveis. Sammen med fem andre familier blir de en gjeng på totalt tolv barn som treffes nesten hver dag. De bytter på å være hjemme hos hverandre mandager og fredager. Onsdager drar de på Leos lekeland og torsdag er utedag hvor de gjerne går opp til et gapahuk med matpakke og fyring av bål.

De har lærerplanen i bakhodet, men setter ikke guttungen ned til faste tider hvor han skal lese norsk, engelsk eller matte. Det kommer heller løpende gjennom frilek.

- Det er jo sånn man lærer, sier Andreas.

- Barn er ikke skapt til å sitte stille i et klasserom hver dag. De suger til seg læring i alt de gjør, og han kan både skrive, lese, og snakke engelsk.

- Flere fordeler

- Det var en øyeåpner for meg å treffe Marte og Andreas, sier psykologspesialist Reidar Hjermann til KK.

Han var ekspert i Foreldrekoden og fulgte de ulike foreldreparene gjennom hver episode.

PSYKOLOGSPESIALIST: Reidar Hjermann var skeptisk til hjemmeundervisning før han møtte Marte og Anderas. Foto: TV2
PSYKOLOGSPESIALIST: Reidar Hjermann var skeptisk til hjemmeundervisning før han møtte Marte og Anderas. Foto: TV2 Vis mer

- Før programmet var jeg gjennomgående skeptisk til hjemmeskole, men nå har jeg fått justert noen av de umiddelbare reaksjonene mine, og er ikke lenger like kategorisk som jeg var.

For det er flere fordeler ved hjemmeskole, slik Hjermann nå ser det.

- Barn kommer i mange utgaver og det er ikke alltid det som presenteres på skolen er ideelt for hvert enkelt barn, sier han og utdyper:

- Nå har ikke barn vondt av å tilpasse seg enkelte situasjoner, men ved å ha hjemmeskole får de muligheten til å utforske ting i eget tempo og under rolige forhold. Da får erfaringer bedre tid til å feste seg fremfor når man lærer noe i en hastverkssituasjon som er vanlig i en småbarnsfamilies hverdag.

Men hjemmeskole kan også bli problematisk om dette gjør at barna blir isolert fra resten av samfunnet, slik man kan se i enkelte sekter, påpeker Hjermann. Da vil man stå i fare for at barnet utvikler intoleranse og angst for andre mennesker.

- Foreldrene med hjemmeskole må dessuten sørge for at barn får være med andre barn og utvikle sin sosiale kompetanse, ikke bare gjøre det man selv vil hele tiden, men gi og ta og tilpasse seg andres menneskers behov. De må også møte folk med andre perspektiver enn foreldrene, understreker psykologspesialisten.

I tillegg må man ha tid og økonomi slik at barnas utdannelse ikke blir begrenset.

- Derfor er det viktig med et godt tilsynssystem, understreker han.

Et annet fellesskap

Utover at de nå er aktuelle i TV2s program, deler også Marte mye av familiens liv på Instagram. Følgerne er stort sett positive, men så er det noen som spør:

Men hva med det sosiale?

Til det svarer Marte at noen sikkert tror de bare sitter hjemme alene med barna hver dag. Men da hadde nok alle fire gått på veggen, erkjenner hun.

SKRUR NED TEMPO: Vi ønsker å leve saktere, litt inspirer av slik man gjorde i jeger-samler-samfunn, sier Marte og Andreas. Her med de to barna. Foto: TV2.
SKRUR NED TEMPO: Vi ønsker å leve saktere, litt inspirer av slik man gjorde i jeger-samler-samfunn, sier Marte og Andreas. Her med de to barna. Foto: TV2. Vis mer

- Våre barn får et fellesskap de også, bare i et annet format. Men hadde vi ikke hatt den gjengen å være sammen med ville tilværelsen vært ensom.

Uten fast stilling blir dessuten arbeidslivet mer usikkert og karrieren forsinket, påpeker Andreas. Men understreker at for dem så gjør ikke det noe.

- Om vi hadde fått valget mellom å sende dem på skolen, eller selge huset, hadde vi lett valgt det siste.

Familien har det bra nå, og vil fremover ta det litt som det kommer.

- Vi er fire stykker som skal trives med dette, men ser for oss hjemmeskole en god stund til, avslutter Marte.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet