D-VITAMIN: Ekspertene advarer kvinner mot å droppe D-vitamin i redsel for ikke å bli gravide.  Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
D-VITAMIN: Ekspertene advarer kvinner mot å droppe D-vitamin i redsel for ikke å bli gravide. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
Gravid

Vitaminet som skaper usikkerhet blant gravide

Kan D-vitamin gjøre det vanskeligere å få barn eller er det faktisk motsatt?

De fleste av oss er godt kjent med alle helseeffektene ved å gi kroppen nok vitamin D gjennom både matvarer, tilskudd og ikke minst sol. Vi snakker finere hud, lavere blodtrykk, og sterkere tenner og skjelett – for å nevne noen!

Men en ny dansk studie antyder at et alt for høyt inntak av D-vitamin kan gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Forskerne delte kvinner som prøvde å bli gravide inn i to grupper; én av gruppene fikk et tilskudd uten virkestoff, mens den andre fikk 70 mikrogram D-vitamin daglig frem til de ble gravide og 16 uker senere.

LES OGSÅ: Dette er mirakel-vitaminet

Deres konklusjon: Kvinnene i gruppen som fikk D-vitamin hadde omkring 50 prosent mindre sjanse for å bli gravide.

Er det slik at kvinner som ønsker å bli gravide må være forsiktige med hvor mye D-vitamin de inntar?

Ikke sannsynlig for norske kvinner

- Det er alt for tidlig å si noe ennå om for mye D-vitamin kan gjøre det vanskeligere for kvinner å bli gravide. Men det er uansett ikke bra med for store doser av fettløselige vitaminer, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Øien forteller til KK.no at det er viktig å understreke at dette kun er én undersøkelse og man ikke er kjent med andre lignende undersøkelser som tyder på at for mye D-vitamin kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Derfor anbefaler hun alle kvinner som ønsker å bli eller som er gravide, å fortsette å følge de generelle rådene til norske helsemyndigheter.

- Vi har ikke grunnlag for å si at norske kvinner generelt sett i befruktningsdyktig alder har lav vitamin D-status. Unntaket er noen ikke-vestlige innvandrergrupper, særlig pakistanere, som er en høyrisikogruppe for vitamin D-mangel. Så det er ikke noe grunnlag for å bekymre seg for at man har for lav D-vitaminstatus.

Så kvinner som ønsker å bli gravide må ikke være ekstra forsiktige med hvor mye D-vitamin som blir inntatt?

- Nei, fordi D-vitamin finnes i veldig få matvarer. Hovedutfordringen er å få i seg nok D-vitamin. Særlig for kvinner som er mye påkledd og lite ute, da er man spesielt utsatt. Ved å være mye ute i sommerhalvåret og eksponere huden for sollys, er man langt på vei. I tillegg bør man spise matvarer med vitamin D og man kan også gjerne ta en skje tran daglig, sier Øien og legger til:

LES OGSÅ: Bør du velge flytende tran eller kapsler?

- Men ikke overdriv og å ta masse forskjellige vitamintilskudd. Da kan man fort komme opp i for høye doser. Vi har våre anbefalinger som både skal sikre god vitamin D-status og forebygge at man får i seg for mye. Vi anbefaler 10 mikrogram daglig.

Sjekk hvor mye D-vitamin du får i deg i løpet av en dag!

ALT I VISSE MENGDER: Miriam Gustafsson, overlege og doktorgradsstipendiat, forteller at balanse er nøkkelen, verken for mye eller for lite D-vitamin er bra for kroppen.
ALT I VISSE MENGDER: Miriam Gustafsson, overlege og doktorgradsstipendiat, forteller at balanse er nøkkelen, verken for mye eller for lite D-vitamin er bra for kroppen. Vis mer

– Kvinner skal absolutt ikke unngå D-vitamin

Også Miriam Gustafsson, overlege St. Olavs Hospital og doktorgradsstipendiat ved Det Medisinske Fakultet NTNU, er skeptisk til studien og advarer kvinner mot å redusere inntaket av D-vitamin dersom man ønsker å bli gravid eller er gravid. Hun forteller at den gitte dosen i undersøkelsen i utgangspunktet er langt over den anbefalte dosen før og under graviditet, og som Øien mener hun at hovedproblemet hos kvinner ligger i å få i seg nok.

- Det er ikke en stor risiko for kvinner i Norden å få i seg for mye vitamin D, men det er selvfølgelig viktig å holde seg til anbefalingene. Ta en barneskje tran daglig eller et annet tilskudd, spis fisk to-tre ganger i uken og vær ute i solen når du kan, sier Gustafsson og presiserer:

- Dessverre er det mange som ikke klarer å følge disse anbefalingene. Så problemet ligger ikke i at vi kaster i oss for mye D-vitamin, men det motsatte. At vi faktisk ikke tenker nok på å få i oss tilstrekkelig.

LES OGSÅ: Vitaminmangelen du bør være obs på

Så kvinner som ønsker å bli eller gravide bør ikke unngå D-vitamin?

- Nei, tvert i mot. Det er mange studier som viser at for lavt D-vitaminnivå påvirker fertilitet negativt. Kvinner må få i seg nok D-vitamin, men man må ikke overdrive heller, sier Gustafsson.

FOR LITE VITAMIN D: I følge ekspertene er ikke problemet blant kvinner at vi kaster i oss for mye D-vitamin, men det motsatte. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia
FOR LITE VITAMIN D: I følge ekspertene er ikke problemet blant kvinner at vi kaster i oss for mye D-vitamin, men det motsatte. Foto: Shutterstock / wavebreakmedia Vis mer

Balanse er det beste

Hun forteller at både for mye og for lite D-vitamin kan være negativt for både mor og barn, og at et ubalansert nivå i verste fall kan få alvorlige konsekvenser for helsen.

- Vitamin D er et veldig potent vitamin som også fungerer som et hormon. Nivået er strengt regulert i kroppen i utgangspunktet, og forstyrrer man disse reguleringsmekanismene ved å innta for store eller for små doser, øker risikoen for at man får diverse bivirkninger. Så man skal være forsiktig med å ødelegge balansen i for stor grad.

LES OGSÅ: Gravid: Dette bør du spise      

Det er også derfor Helsedirektoratet har satt anbefalingene til 10 mikrogram tilskudd daglig – for å unngå verken for høye eller for lave doser – fordi man vet at det ofte vil bli mer i form av kost og soleksponering.

- Om man følger de generelle anbefalingene i Norden har man kommet langt på vei for å sikre seg riktig mengde med D-vitamin i kroppen. Et balansert D-vitaminnivå er viktig for kalsiumbalansen. Kalsium er en viktig byggekloss i skjelettet og er dermed viktig for benhelsen og muskelstyrke, sier Gustafsson og fortsetter:

- Når det kommer til kvinner som ønsker å bli eller er gravide, vil barnet være avhengig av D-vitaminnivåene til mor. Det er blant annet viktig for skjelettutviklingen til barnet. Det finnes også studier som viser at det er viktig med gode nivåer i svangerskapet fordi vitamin D-mangel kan medføre økt risiko for høyt blodtrykk og keisersnitt.

LES OGSÅ: Folattilskudd er noe av det viktigste hvis du forsøker å bli gravid

- Så det vil være risikabelt å kutte drastisk ned på D-vitamin inntaket fordi man er redd for at for mye vil gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Gustafsson forteller også at for høye D-vitaminnivåer kan få drastiske konsekvenser for barnet på grunn av at det blant annet kan føre til for mye kalsium i kroppen til barnet.

- For mye kalsium i kroppen er direkte farlig og kan gi både diffuse og plagsomme symptomer, men kan også gi problemer med hjerterytme. Så passe mengder, ikke for mye og ikke for lite er ofte best, sånn som med alt annet, forklarer Gustafsson.

Hun påpeker også at det er viktig å være klar over at D-vitaminnivået i blodet vil avhenge av flere faktorer; som hvor mye ute i solen man er, hvor tildekt av klær man er når man er utendørs, hvor god man er til å følge rådene om kost og kosttilskudd og ikke minst om man har en sykdom som påvirker D-vitaminopptaket. Dersom man er usikker anbefaler Gustafsson at man avklarer D-vitaminnivåene med legen sin. 

Til forsiden