VEGETARIANER: Det er viktig å passe på at barnet får i seg alle næringsstoffene det trenger. FOTO: NTB Scanpix
VEGETARIANER: Det er viktig å passe på at barnet får i seg alle næringsstoffene det trenger. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vegetarianer:

Vurderer du å oppdra barnet på vegetarkost?

- Det kan bli krevende, sier ekspert.

De fleste av oss vet at barn er avhengige av forskjellige næringsstoffer for å kunne få energi og utvikle seg. Er dette mulig på et vegetarkosthold?

Pål W. Thorbjørnsen er informasjonsansvarlig i Norsk Vegetarforening, og selv oppdratt som vegetarianer. Han forklarer at et vegetarisk kosthold for barn ikke bør være noe problem med mindre kostholdet blir svært restriktivt;

- Dette kan være hvis foreldrene også brått kutter ut for eksempel gluten og laktose samtidig. Da kan det bli krevende, sier han til KK.no.

Han tror mange vegetar-foreldre legger ekstra innsats i å leve opp til andres forventninger.

- Mange vegetarianere er opptatt av helse. Samtlige næringsstoffer finnes i et vegetarisk kosthold, og nøkkelen er å spise allsidig, sier han.

- Uavhengig av hvilket kosthold man velger for barnet sitt bør det settes sammen på en god måte, slik at man sikrer tilførsel av riktig mengde protein, fett og karbohydrater, samt alle vitaminer og mineraler.

Dette sier Anne Marie Skjølsvik som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE. Hun forklarer at barn over to år har omtrent de samme behovene for næringsstoffer som voksne. Spesielt er jod, kalsium, vitamin D, jern, protein og umettede fettsyrer og omega 3 viktig å huske.

LES OGSÅ: Slik får du i deg nok omega 3 - uten tran eller fisk

- Sett deg grundig inn i det

Et vegetarisk kosthold er et kosthold der man ikke spiser kjøtt eller fisk, mens veganere også kutter ut alle animalske produkter, slik som melk og egg. Skjølsvik mener et vegetarisk kosthold kan dekke behovet for næringsstoffer for barn i alle aldre, dersom det er godt sammensatt.

- Dersom man velger å utelukke spesifikke matvarer er det viktig at man setter seg grundig inn i hvilke næringsstoffer man mister, og hvordan man kan få erstattet disse næringsstoffene via andre matvarer.

Det krever litt kunnskap og planlegging, sier hun. Dersom man synes det er utfordrende kan man søke hjelp hos ernæringsfysiologer.

ERSTATNING: Om du også velger å kutte ut melk er det lurt å finne en erstatning, sier ernæringsfysiolog.
ERSTATNING: Om du også velger å kutte ut melk er det lurt å finne en erstatning, sier ernæringsfysiolog. Vis mer

- Et godt variert vegetarkosthold som ekskluderer kjøtt, men inkluderer kumelk- og meieriprodukter og eventuelt egg, legger et godt grunnlag for god vekst hos barn.

Skjølsvik legger til at dersom barnet ikke får kumelk eller meieriprodukter, kan de få plantemelk tilsatt kalsium:

- Soyadrikk eller havredrikk er greit, men risdrikk anbefales ikke til barn på grunn av et høyt innhold av tungmetallet arsen. Ekskluderes melk og kjøtt må barnet få tilskudd av vitamin B12, som er viktig for utvikling av hjerne- og nervesystemet.

Vegetarmat inneholder ofte mer grønnsaker og fiber samt en bedre fettbalanse enn ikke-vegetarisk mat, men hvis barnet ikke liker grønnsaker eller belgfrukter er ikke et vegetarisk kosthold å anbefale, forklarer ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: Småspiste barn: - Ja, det er normalt at du ikke får barnet til å spise

Dette må du huske

Når barn vokser er mineraler som jern og sink viktige. Dette kan derimot være vanskelig å få nok av i et vegetarkosthold.

- Jern finnes i bønner, linser og fullkornsprodukter og tas bedre opp i kroppen hvis man samtidig spiser frukt eller grønnsaker med mye C-vitamin, sier Skjølsvik.

I tillegg vil de fleste barn også trenge vitamin D-tilskudd. Det er også viktig å sikre at barna får nok jod, og her er melk og meieriprodukter viktige kilder dersom kjøtt og fisk er kuttet ut:

- Er kostholdet helt uten animalske produkter bør barn få tilskudd av jod. Dersom barn får tilskudd som inneholder jod, for eksempel produkter laget av tang, tare eller alger, er det viktig å passe på at ikke daglig inntak av jod blir høyere enn anbefalt mengde, sier hun, og legger til:

- Vegankost til barn krever gode kunnskaper om mat og næringsstoffer og grundig planlegging.

NÆRING: Sørg for at maten du serverer barna dine inneholder nok næringsstoffer.
NÆRING: Sørg for at maten du serverer barna dine inneholder nok næringsstoffer. Vis mer

Altså er det viktigste å huske på at barnet får nok protein og jern. Protein får man for eksempel fra bønner og linser, og dersom barnet får melk- og meieriprodukter skal ikke proteinet være noe problem, forklarer Skjølsvik.

- For små barn er jern nødvendig for utvikling av hjerne og nervesystem, og de har et høyt behov for jern i forhold til energiinntaket. Jern fra vegetabilske matvarer tas best opp i tarmen når det er C-vitamin til stede i samme måltid.

Derfor bør vegetariske måltider oftest inneholde noe C-vitamin, som det finnes mye av i appelsin, kiwi, bær, nyper, paprika, blomkål og brokkoli, kålrot og i noen fruktjuicer.

- Jernopptaket fra korn og mel kan økes ved bløtlegging i vann i minimum én time. Da brytes fytinsyre, som ellers kan hemme jernopptaket, ned. Det er fytinsyre også i bønner, erter og linser, og nedbrytning av fytinsyre er en god grunn til å bløtlegge linser – selv om disse trenger kortere bløtleggingstid enn bønner og erter som bør bløtlegges natten over.

LES OGSÅ: 5 grunner til at du bør spise mer belgfrukter

I følge Norsk Helseinformatikk er dette gode matvarer å gi til barnet dersom du oppdrar det som vegetarianer:

  • Havregrøt kan du bruke mye.
  • I tillegg til linser og bønner kan kornprodukter og ris være gode nok proteinkilder.
  • Nøtter er sunt, men det anbefales å vente noen år før du introduserer det til barnet, i hvert fall til det er over 5 år.
  • Det anbefales å gi barnet to til tre porsjoner proteinrik mat hver dag.
  • Avokado, planteoljer og myk margarin er gode veganske fettkilder.

Norsk Helseinformatikk

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: