Annonsørinnhold

ROEDE

Denne appen bør være på mobilen din dersom du vil ned i vekt og bli der

Eller om du vil trene mer regelmessig, spise riktigere for en sunnere kropp?

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

Å endre livsstil til det bedre høres ofte ut som en vanskeligere oppgave enn det det egentlig er. Men med riktig fokus og god oppfølging trenger ikke veien nødvendigvis å være så lang, ifølge ekspertene.

Det er nemlig én spesiell teknikk - eller fokus om du vil - de mener du bør ty til:

1. Finne ut hvor skoen trykker og kartlegge ditt eget spise og bevegelsesmønster
2. Få en tilpasset måltidsplan og samtidig få en konkret tilpasset plan for å øke aktivitetsnivået fra der du er.
3. Trene på å endre vanene dine.

Klarer du det, kan veien til et vekttap og en sunnere livsstil bli langt kortere!

Flere gode triks

Men hvordan går man frem for å endre vaner? Vi tok en prat med Kari H. Bugge, fagsjef og ernæringsfysiolog i Roede, som forteller at et - av flere gode triks - er elektroniske hjelpemidler.

En grundig og oversiktlig app gir deg et godt bilde på ditt gjennomsnittlige energiinntak opp mot ditt gjennomsnittlige energiforbruk.

Prøv Roede-appen i 14 dager for kun kr 1,- (deretter kr 99,- per måned)

Denne appen bør være på mobilen din dersom du vil ned i vekt og bli der

- Vi har holdt på med vektreduksjon og livsstilsendring i over 45 år. Nå har vi samlet hele vår kunnskap i å lage en superfunksjonell App. Vi har lagt all energi i å lage en som virker og som har den funksjonaliteten du trenger. Ikke mye dill dall, men enkelt, funksjonelt og effektivt, sier Bugge.

Ved å bruke appen og registrere det du spiser følger det også mye god læring med på kjøpet. I appen får du nemlig en score på hvor sunt du spiser. Det at kostholdet er sunt, betyr svært mye i forhold til din livskvalitet, overskudd og energi som igjen er grunnlaget for en sunn vekt som varer.

- Skal du kvitte deg med alle uvanene på en gang går det sjeldent bra.

LES OGSÅ: Dette trikset er det eneste som fungerer dersom du vil ned i vekt

- Kanskje holder du en stabil vekt, men du spiser ujevnt og lite i ukedagene fordi det er travelt, og så spiser du mye og usunt i helgene. I et slikt tilfelle vil du ha mye å hente på å bruke app’en, sier Bugge og fortsetter:

- For deg som vil ned i vekt og aldri lykkes, kan du kanskje oppdage at helgene ødelegger for deg.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

Med andre ord gjør appen det enklere å registrere energi inn og ut - noe som er alfa og omega enten du ønsker å spise mer stabilt eller gå ned i vekt.

Men i tillegg til å være et hjelpemiddel for å registrere kosthold og trening, gjør Roede-appen det enklere å endre vaner ved at den blant annet tar tak i akkurat DIN utfordring og bygger på den.

Denne appen bør være på mobilen din dersom du vil ned i vekt og bli der

- De fleste av oss har noen uvaner. Skal du kvitte deg med alle på en gang går det sjeldent bra, derfor ber appen deg om å velge deg et fokusområde, så du faktisk lykkes med å skape du nye vaner.

- Appen er et godt hjelpemiddel for blant annet å gå ned i vekt. Du kan gå ned inntil 1 kg per uke – hvis det er målet. Du får en personlig tilpasset matplan som sier hvor mye energi inntak du skal ha i forhold til ditt forbruk og hvor mye du kan gå ned i vekt per uke når du følger planen.

LES OGSÅ: Disse slankemytene bør du styre unna

Personifisert måltidsplan

Bugges erfaring er at mange har vanskelig for å se helheten og få lett tilgang til god kunnskap om kosthold, for så å gjøre de gode endringene. Og det er nettopp med dette i bakhodet at måltidsplanen ble til.

- Måltidsplanen er satt sammen med tanke på et næringsriktig og optimalt kosthold for overskudd og energi. Kort sagt alt det kroppen trenger for å fungere optimalt, sammenfattet i en kostholdsscore som gir deg en respons som motiverer til å endre til et enda sunnere kosthold, sier Bugge.

Du får en god forståelse for hva de ulike matvarene inneholder, og hva de bidrar med i kostholdet.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer

Og ikke nok med det: I motsetning til mange apper er det superenkelt å registrere måltider, om du følger den personlige måltidsplanen:

- Om appen foreslår havregrøt til frokost, er det bare ett tastetrykk så har du lagt inn frokosten din i matloggen.

LES OGSÅ: Ekspert: - Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap

1000 sunne oppskrifter

Med andre ord: Ikke mer sløsing av tid på å finne de riktige produktene å registrere. Ei heller irritasjon over å ikke finne produktene du trenger for å følge planen i matbutikken.

Roede-appen tar nemlig utgangspunkt i norske matvarer og oppskrifter OG har en matvaredatabase som inkluderer alle de vanligste norske matvarene. Og sist, men ikke minst - for å gjøre det ekstra lett og inspirerende å gjøre appen til en del av hverdagen - har appen 900 sunne oppskrifter du kan legge inn i planen, enten du liker dagsplaner eller ukeplaner.

Slik kan for eksempel en Roede-dagsplan se ut:
Frokost: Yoghurt med bær og korn
Lunsj: Sandwich med skinke og avokado
Mellommåltid: Appelsinsmoothie og en liten nevne valnøtter
Alternativ appelsin/banan og valnøtter
Middag: Krydderbakt laks med fresh fennikelsalat og ristet blomkålris
Kvelds: Rugsprø med Norzola

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer