LYKKES: 88 prosent som følger Roede-metoden blir mer fysisk aktive.
LYKKES: 88 prosent som følger Roede-metoden blir mer fysisk aktive.
Annonsørinnhold Grete Roede:

Er kosthold viktigere enn trening?

Begge deler er like viktig, svarer de fleste.

Likevel er det bare 4 av 10 som spiser nok fisk, bare 2 av 10 som spiser nok frukt og grønnsaker, og færre enn 3 av 10 som får i seg nok fiber. Dette betyr at de fleste av oss har mye å gå på.

Vi utnytter ikke helsegevinsten som ligger i å spise sunt, og dermed går også vi glipp av det overskuddet vi trenger for å motstå fristelser og til å ta sunne valg.

Vil du bli sunnere, er det derfor sannsynligvis smartest å starte med maten. Slik får du også overskudd og motivasjon til å trene.

Mange flere muligheter med mat

Du vil alltid ha flere måltider enn treningsøkter i løpet av en uke. Hvert av disse måltidene byr på en mulighet for å bidra til en positiv forandring for kroppen din.

Variert kosthold

For at kroppen din skal få det den trenger, er det viktig å spise variert. Helsedirektoratet råder oss til å spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

SUNNE VALG: Hvis du trenger motivasjon til å trene, kan det være lurt å spise sunt.
SUNNE VALG: Hvis du trenger motivasjon til å trene, kan det være lurt å spise sunt. Vis mer

Det er dette Grete Roede handler om. Roede-metoden følger Helsedirektoratets anbefalinger om kostråd og fysisk aktivitet. Og de som følger Roede-metoden lykkes. 94 prosent får et sunnere kosthold. 88 prosent blir mer fysisk aktive og 86 prosent får mer overskudd.

Små grep

Små grep i kostholdet gir stor effekt på helsen, men i praksis viser det seg at mange av oss har store problemer med å få dette til. Rett og slett fordi det handler om å endre vaner, og da er selv små endringer vanskelig, særlig alene, og særlig når vi lever et hektisk liv og er midt i tidsklemma.

Gruppetrening og personlig trener

Mange har opplevd at det er enklere å beholde motivasjonen til å trene hvis man velger gruppetimer eller PT-timer. Det samme gjelder for kostholdet. Det er mye enklere å få til et sunt kosthold i en gruppe, og med en kostholdstrener som følger deg opp.

Dette får du på Roede-kurs. I løpet av et 8-ukers kurs er det fullt fokus på hvordan du enklest mulig kan endre mat- og treningsvanene dine.

Mange kaller disse ukene for mental styrketrening.

undefined
Se mer om:
Til forsiden