ANNONSØRINNHOLD

Axa
VIKTIG: Det er essensielt for både ytelse og restitusjon at man får i seg mat i forbindelse med trening – vi har funnet ut både når og hvor mye. FOTO: Scanpix
VIKTIG: Det er essensielt for både ytelse og restitusjon at man får i seg mat i forbindelse med trening – vi har funnet ut både når og hvor mye. FOTO: Scanpix Vis mer

– Mange som trener hardt, spiser for lite mat

Kostholdseksperten svarer!

Har det egentlig noe å si hva man spiser i forbindelse med treningsøkten? Burde man spise før eller etter? Kan det ødelegge treningen om man bommer – eller har det ikke så mye å si?

Vi har kjørt «7 kjappe» med Jennie Nyenvik, kostholdsekspert hos AXA, for å komme til bunns i matmysteriene!

#1: Vi går rett på sak: Vi har hørt mange råd om hvordan man bør spise når man trener, men har det egentlig noe å si hva man putter i seg?

– Det har det absolutt. Etter en hard økt trenger man to ting: Karbohydrater for å «lade opp», og protein for å bygge opp musklene.

#2: Hvilke konsekvenser kan det ha dersom man spiser feil?

– Det kan gjøre at man får mindre ut av økten; dersom man unnlater å spise etterpå, virker treningen kun nedbrytende. Om den skal ha en oppbyggende effekt, må man få i seg energi. Et måltid etter trening hjelper dessuten kroppen med å hente seg inn, slik at den raskere er klar til neste «runde».

#3: Når burde man spise: Før, etter eller begge deler?

– Begge deler. Få i deg litt noen timer før trening, slik at du har et godt utgangspunkt for å kunne «gi alt». Etterpå er det lurt om man fyller på med energi, slik at man faktisk orker å fortsette å trene i lengden… Ikke minst er maten viktig for å holde seg frisk da den (i tillegg til energi) inneholder næring i form av vitaminer, mineraler og antioksidanter som er viktig for immunforsvaret.

BÅDE FØR OG ETTER: Jennie Nyenvik, kostholdsekspert hos AXA, anbefaler å spise både før og etter treningsøkten. FOTO: Scanpix
BÅDE FØR OG ETTER: Jennie Nyenvik, kostholdsekspert hos AXA, anbefaler å spise både før og etter treningsøkten. FOTO: Scanpix Vis mer

#4: Hva er den største tabben folk begår når det gjelder kosthold i forbindelse med trening?

– Mange som trener hardt, spiser for lite mat. Dette gjør at det blir vanskeligere å hente seg inn igjen etter en økt, og kan i verste fall føre til skader fordi kroppen er nedbrutt. Det samme gjelder de som trener for å «komme i gang» eller for å gå ned i vekt; de reduserer maten, noe som kan resultere til at de blir syke etter en uke. Hvis man trener og bruker mer energi enn man har på «lager», kommer kroppen nemlig i negativ energibalanse, og restitusjon blir vanskeligere. Da blir man mer mottakelig for infeksjoner.

#5: Hvor lang tid burde det gå fra treningsøkt til man spiser – og hvorfor?

– Du burde spise noe direkte etter trening, gjerne i form av et lite mellommåltid bestående av karbohydrater og protein. Dette for å stoppe nedbrytningen som skjer i kroppen og hjelpe den med å hente seg inn igjen. Senere – en time eller mer – bør du selvfølgelig fylle på med et større måltid for å sørge for at kroppens energinivå stabiliseres. Energien funger da som byggesteiner.

Pssst: Visste du at noe så digg (!) som granola med kvarg kan være det perfekte måltid både før og etter trening? Ifølge eksperten inneholder nemlig granolakarbohydratene og kvargen proteiner som gir deg et måltid som er både sunt og tilstrekkelig.

Og er du blant dem som liker at maten er litt ekstra sunn? Da har AXA et fantastisk alternativ til deg; nemlig AXA Simply Great-serien. Granolaproduktene setter smak i fokus, er ikke tilsatt sukker og kun søtet naturlig med tørket frukt og bær. Serien er derimot satt smak på med deilige «krydder» som vanilje, kanel, kardemomme og nøtter.

Serien finnes allerede i fire digge smaker: Hasselnøtt og cashew, jordbær og solbær, kakao, mandel og blåbær, blåbær, dadler og kardemomme. I februar kommer også den nye smaken bringebær og kanel.

image: – Mange som trener hardt, spiser for lite mat
image: – Mange som trener hardt, spiser for lite mat

#6: Hva er den største kostholdsmyten når det gjelder kosthold og trening?

– At man trenger kosttilskudd når man trener! Kosttilskudd er nettopp dét det heter; et tilskudd når maten ikke strekker til. For de aller fleste rekker vanlig mat godt og vel. Er du fysisk aktiv burde du dog være nøye med å få i deg tilstrekkelig av alle næringsstoffer, protein, karbohydrater, fett, vitaminer, og mineraler.

#7: Hvor viktig er det å drikke vann på trening, og hvorfor?

– Vann er selvfølgelig viktig; mangel på væske er nemlig det første som kan legge en demper på hvor godt du yter! Væske er kroppens kjølesystem, og når kroppen blir overopphetet, må den senke temperaturen – noe kroppen løser ved å svette. Derfor er det helt nødvendig å hydrere. Dette er spesielt merkbart i varme klimaer og under lengre treningsøkter (her kan det forøvrig være aktuelt å supplere vannet med salter og sukker). Hodepine og svimmelhet kan være tidlige tegn på at du har drukket for lite.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: