Annonsørinnhold

Grete Roede:

Stine trodde hun hadde middag i tre dager. Timer senere var nesten alt borte

Nå er livet annerledes. Stine Jørgensen tok grep og gikk ned nesten 68 kilo.

Stine trodde hun hadde middag i tre dager. Timer senere var nesten alt borte
Publisert
Sist oppdatert

Stine Jørgensen var på kjærestetur i Amsterdam, da det store vendepunktet kom. Paret var slitne etter å ha trasket gatelangs i flere timer, og bestemte seg for å bestille en take away-pizza på hotellrommet.

Da den omsider ble levert, viste det seg at det var en gigantisk pizza i familiestørrelse. Stine og kjæresten lo litt, og snakket om at de nå hadde middag i minst tre dager. Sånn gikk det ikke.

- Da vi noen timer senere faktisk hadde klart å spise opp store deler av pizzaen, gikk det opp et lys for oss. Vi ble flaue og innså at noe måtte gjøres, sier Jørgensen.

- Vi skrev en kontrakt på en blokk som lå på hotellrommet, der begge måtte signere. Kontrakten innebar punkter om hva som skulle spises, hva som ikke skulle spises og hvor ofte det skulle trenes så fort vi kom hjem til Norge. Siden den gang har vi aldri sett oss tilbake, sier 33-åringen.

FØR: Stine Jørgensen før hun kom i gang med nye vaner. Foto: PRIVAT
FØR: Stine Jørgensen før hun kom i gang med nye vaner. Foto: PRIVAT Vis mer

Dette var i 2010. På det meste veide Stine Jørgensen 145 kilo, i dag veier hun 77.

Endelig bevegelsesfrihet

Tiden mellom har vært preget av Grete Roede-kurs, hardt arbeid, trening og gode matvaner. Livet har endret seg til det bedre - på flere måter.

- Det viktigste må definitivt være bevegelsesfriheten. Før var jeg fanget i min egen kropp. Jeg ble andpusten av å gå noen få trappetrinn eller en liten bakke. Jeg hadde null energi til noe som helst, og sov mange timer hvert døgn. Jeg orket ikke være sosial fordi jeg følte meg stor og var redd jeg skulle skille meg ut. Nå trener jeg opptil 6 ganger i uken, og jeg har overskudd og energi til å leke med barna mine og å være en aktiv del av deres hverdag. Det hadde jeg aldri klart da jeg var på mitt tyngste, sier Jørgensen.

- I tillegg er det jo bonus å slippe alle blikk/kommentarer på gata når man går forbi folk, og det er også veldig deilig å endelig kunne kjøpe klær i normale klesbutikker. Før måtte jeg alltid gå i butikkene som hadde egne avdelinger for store størrelser. Og de klærne var sjeldent veldig pene, sier hun.

Jørgensen sluttet på kurs da hun fant ut at hun var gravid med sitt barn nummer to, og var innstilt på å gjøre jobben på egenhånd. Det viktigste for henne i de ni månedene var å ikke gå så mye opp i vekt, sånn at hun måtte starte på nytt igjen etter svangerskapet. Det klarte hun veldig fint.

- Jeg endte med å legge på meg 500 gram i svangerskapet, noe som resulterte i en god del kilo ned når babyen ble født. Men det krever kontinuerlig bevissthet rundt mat og hvilke valg man tar. Man må holde fokus. Men det er viktig å ikke glemme at man også skal leve litt, sier 33-åringen.

- Livet skjer her og nå. Går man på en smell er det bare å reise seg opp igjen og fortsette på den gode veien. Det er derfor Grete Roede er et så bra opplegg også, man kan spise helt normalt, bare justere mengdene. Man slipper å holde seg unna karbohydrater og lignende.

Tok tid å ta tak

Stine Jørgensen har vært overvektig store deler av livet. I studietiden var hun ulykkelig, og brukte mat som trøst, hun spiste jeg mye usunn mat og beveget seg lite. Hun var deprimert og ensom, og det førte til en dårlig spiral på matfronten.

Hun visste nok alltid innerst inne at hun var stor og at hun burde ta tak i livsstilen sin, men hun ville ikke helt innse det heller. Og hun visste ikke hva hun skulle gjøre for å ta ordentlig tak i det - «å spise sunt» ble et ganske vagt begrep.

- Jeg tror det viktigste er å innse at man har et problem. Så må man bestemme seg for at man vil gjøre noe med det. Man kan ikke gå inn for det bare halvveis, da lykkes man ikke. Man må heller ikke tenke at det skal være en kjapp løsning, men noe som skal vare resten av livet. Det er ikke en kur, men en livsstilsendring. Bruk god tid på å gå ned i vekt, ikke bli utålmodig om kiloene ikke raser av. Jeg tenker som så at det er lettere å holde kiloene unna om kroppen klarer å henge med på reisen, sier tobarnsmoren.

- Ikke kutt ut alt av mat du liker. Det handler om måtehold. Det er lov å spise alt, men det handler om mengde. Ikke tenk at du skal trene minst tre ganger i uken om du aldri har trent før. Sett deg et mål om å komme deg ut på en halvtimes gåtur en gang i uka i første omgang, så kan du heller øke mengde underveis som formen blir bedre. Sett deg realistiske mål. Og sett deg delmål underveis. Om man skal ned veldig mange kilo kan det virke ganske håpløst. Sett deg derfor mål om fem og fem kilo, for eksempel, er hennes råd.

Enda et råd fra Stine: Finn ut av hvorfor det er viktig for deg å gå ned i vekt og skriv det gjerne ned på en lapp som henger synlig hver dag. Syns du det er vanskelig å se endringene på kroppen underveis, bruk målebånd og bilder som hjelpemiddel.

- Og det viktigste: ALDRI gi opp! Det kommer perioder hvor vekta står stille. Det kommer perioder hvor vekta går litt opp. Det kommer perioder hvor du syns alt er dritt og at du bare vil gjøre alt annet enn å fortsette. Men ha tålmodighet, det gir resultater. Spiser du noe litt feil en dag, ikke tenk på det som å skeie ut. Det kalles livet. Hent deg inn igjen med en gang, så går det helt fint.

- Ha troen på deg selv og at dette er noe du klarer. Jeg tror også det kan være lurt å fortelle de rundt deg at du driver med å gå ned i vekt. Da blir det mindre press på kaker på personalrommet og sånne ting, og jeg syns det var fint å ha en heiagjeng som visste om mitt prosjekt, sier hun

- Hva er den tilbakemeldingen/komplimentet du har fått som du husker best?

FRIERE: Stine Jørgensen synes bevegelsesfriheten hun har fått i sin nye kropp er blant de største fordelene ved å ha endret livsstil.
FRIERE: Stine Jørgensen synes bevegelsesfriheten hun har fått i sin nye kropp er blant de største fordelene ved å ha endret livsstil. Vis mer

- Det jeg husker best er kanskje det fra ei gamme studievenninne. Hun skrev at det er var morsomt å få følge meg på reisen min, se hvordan jeg blomstrer, utfordrer meg og tar sjanser og hvordan jeg utvikler meg. Jeg har jo også fått komplimenter om at jeg nå ser sunn og frisk ut, og det setter jeg selvfølgelig stor pris på. Mitt langsiktige mål var jo å få en generelt bedre helse, ikke nødvendigvis å se tynn ut. Å bli tynnere var en bonus.

Heiagjengen

Stine har gjort denne jobben selv, men hun har mange å takke for hjelpen. Mannen sin. Uten ham, hadde hun ikke klart dette.

- Han har stått der fjellstøtt hele veien. Vært mitt lys i mørket. Alltid vært oppmuntrende og positiv. Pushet når det har trengtes. Støttet når ting har gått trått. Vi bestemte oss for å endre livsstil sammen, og han har jo også mistet 40 kg på grunn av det. Han har hele veien vært lojal til det vi hadde bestemt oss for. Jeg hadde aldri klart det om han skulle fortsatt å leve som før med usunn og dårlig mat, mens jeg skulle prøve å gå ned i vekt, sier Jørgensen.

I tillegg har det selvfølgelig vært viktig med støtte fra familie og venner, som 22-åringen bare kaller heiagjengen sin. De har støttet, utfordret og heiet hele veien.

- På treningsfronten er det en kollega som har vært viktig for meg. Hun inspirerte meg til å begynne med PT, og etter det har treningsgleden bare eskalert. Hun er en stor inspirasjon, sier Stine Jørgensen.

- Og kurslederen min Siri Rambøl Svensen har vært en svært viktig person i prosjektet. Hun har støttet, veiledet, endret strategi når ting har stoppet opp, motivert og kommet med gode råd. Hun har også vært tilgjengelig på SMS for hver minste ting jeg har lurt på i den perioden jeg ikke gikk på kurs. Helt fantastisk.

Jeg har nevnt mørket. Men jeg kan ikke nevne mørket uten å også nevne lyset. Denne fine mannen. Min mann. Han som dukket opp helt plutselig. Han som viste seg å bli mitt lyspunkt på min ellers så mørke vei. Han som hadde troen på meg når ingen andre hadde det. Han som løftet meg opp når jeg egentlig hadde gitt opp. Uten ham hadde jeg aldri vært her jeg er i dag. Jeg ser for meg at jeg kanskje fortsatt hadde sittet dypt begravet på hybelen min i Bergen. Mer deprimert enn noensinne. Med utallige Dolly-pizzaer for å dempe smerten. Fjerne klumpen i magen. Den klumpen som aldri ville slippe taket. Alene i mitt eget mørke. Marius har stått ved min side hele veien. Fjellstøtt. Han dro meg med på sykkelturer, selv om jeg på det tidspunktet regnet 5 km som grusomt langt og måtte ha sinnsykt mange pauser på veien. Han meldte seg inn på treningssenter sammen med meg. Han spiste det samme som meg og var lojal mot kostholdet. (Og gikk selv ned imponerende 40 kg!) Han heiet på meg. Støttet meg. Tørket tårer. Dro meg opp av gjørma gang på gang. Alltid positiv. Med en «alt ordner seg»-mentalitet som var gull verdt. Er man i et forhold tror jeg det er viktig å være sammen om å gjøre en endring. Det fungerer ikke at den ene kjører sitt eget løp. Man må være et team. Og jeg har virkelig hatt en drøm av et team ved min side. Jeg er heldig. Jeg er så takknemlig for alt du har gjort og fortsatt gjør, @gorken. For evig og alltid. #livsstilsendring #greteroede #vektnedgang #vekttap #vektermerennbaremat #weightlossjourney #minlangereise #greteroedekurs #bedrehelse ##trening #treningsglede #treningsforum

A post shared by Stine (@minviktigstereise) on

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer