ANNONSØRINNHOLD

Zendium
SUNN FRA TOPP TIL TÅ: TV-profil Vibeke Klemetsen jobber som yogainstruktør, og er opptatt av å ta vare på hele kroppen. Foto: Thomas Rasmus Skaug
SUNN FRA TOPP TIL TÅ: TV-profil Vibeke Klemetsen jobber som yogainstruktør, og er opptatt av å ta vare på hele kroppen. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

Vibeke Klemetsen avslører hva hun aldri gjør før trening – og hvorfor

Sunnhetseksperten deler sine fem beste helsetips!

Vibeke Klemetsen ble et kjent fjes da hun sjarmerte hele landet gjennom jobben som værmelder på TV Norge.

Siden den gang har 43-åringen gjort… Vel, det meste: Hun har oppnådd stor suksess som programleder, og vært å se som deltager i blant annet «4-stjerners middag», kjendisversjonen av «71° nord» og «Masterchef».

Den virkelig store lidenskapen hennes ligger dog utenfor skjermen: Nemlig trening og god helse.

TRENINGSENTUSIAST: Vibeke satt sjelden stille som barn, og har tatt med seg forkjærligheten for å være i aktivitet inn i voksenlivet. Foto: Thomas Rasmus Skaug
TRENINGSENTUSIAST: Vibeke satt sjelden stille som barn, og har tatt med seg forkjærligheten for å være i aktivitet inn i voksenlivet. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

Hun har vært aktiv så lenge hun kan huske – i «hembødga» Oppdal er dét en sentral del av oppveksten – og har prøvd det meste, fra snowboardkjøring til konkurranser i kickboksing.

Så forelsket hun seg i yoga.

Det er nærmere to tiår siden TV-profilens første møte med yoga, og mantraet om å ta vare på seg selv har infiltrert alle aspekter ved trebarnsmorens liv.

Vi har tatt en prat med Vibeke og fått henne til avsløre sine beste tips for både god helse og velvære – fra topp til tå:

#1: Finn balansen

En gjenganger når den tidligere værmelderen snakker om livet, er ordet «balanse».

– Jeg jobber for å ikke trekke «yogalivsstilen» for langt, og har ingen problemer med å tillate meg god mat og vin fra tid til annen, men jeg kan ikke gå ut på byen og drikke meg dritings tre dager i uka heller. Dét sier seg selv. Det er så viktig å finne en god balansegang, sier Vibeke og fortsetter:

EFFEKTIV TANNKREM: Vibeke sverger til tannkrem fra Zendium for å kjempe mot misfargede tenner. Foto: Thomas Rasmus Skaug
EFFEKTIV TANNKREM: Vibeke sverger til tannkrem fra Zendium for å kjempe mot misfargede tenner. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

– Et eksempel er at jeg elsker kaffe. Jeg vet at det ikke er det beste for tennene mine, men da er jeg heller ekstra flink med tannpussen og bruker en effektiv Zendium-tannkrem.

Er du også kaffe-entusiast? Zendium Fresh & White reduserer misfarging skånsomt og hjelper med å bevare tennenes hvite farge, samtidig som de gode bakteriene i munnen styrkes ved hjelp av naturlige enzymer og proteiner.

Vibeke Klemetsen avslører hva hun aldri gjør før trening – og hvorfor

Lurer du på hva slags produkt som passer akkurat deg? Ta testen.

#2: Ingen snarveier

Selv om vi gjerne skulle ønske det, finnes det ingen snarveier til god helse:

– Innen yogaen sier man at du kan ha hvilken som helst kroppsfasong, og være både høy og lav, ung og gammel – men lat kan man ikke være. Jeg har ikke helt troa på «quick fix»-løsninger, og har aldri slanket meg aktivt eller gått på strenge dietter; da ser man en rask effekt, men så er man kjapt tilbake til det gamle.

– Det handler om å gjøre trening og sunnhet til en rutine, og dét skjer ikke over natten. Man kan ikke gå fra å fråtse til å spise et salatblad! Man må finne en gylden middelvei, og ikke minst en aktivitet du synes det er ordentlig gøy å holde på med.

#3: Ta vare på hele kroppen

Ja, hun holder på med yoga og spiser sunt, men Vibeke er opptatt av å ta vare på hele kroppen.Pssst: I en ideell verden hadde vi hatt tid og penger til å ta profesjonelle spabehandlinger en gang i uken, men husk at hjemmespa kan være minst like avslappende!

– Jeg passer på kroppen min, huden min, håret mitt, tennene mine... Jeg vil være 60 år og ha et fint smil, det er det vakreste jeg vet, sier trebarnsmoren.

Nettopp dét sikrer hun ved å bruke Zendium. Sjekk hvorfor Vibeke sverger til tannkremen:

- Har du litt dårlig tid har jeg den perfekte yoga starten til deg. Vis mer

#4: Ikke gjør dette før trening

Det er vanskelig å bli klok på mat i forhold til trening: Skal man spise før eller etter – eller begge deler? Mye eller lite?

Hvis det er yoga du driver med, har Vibeke fasiten:

– Jeg spiser ikke før trening fordi det er en stor fordel å praktisere yoga på relativt tom mage. Når man skal vri og vende på kroppen, og stå i visse posisjoner, er det ubeleilig å være stappmett. Ikke kom utsultet, spis litt, men vent med et ordentlig måltid til etter trening. På kveldskursene mine kan jeg se at folk nettopp har spist en stor middag, og når jeg gir tips om å utsette det til etter timen, er alle positive etter å ha prøvd det. Tom mage og tom tarm er det beste utgangspunktet, sier 43-åringen muntert.

TOM MAGE OG TARM: Dét er det beste utgangspunktet før en yogatime ifølge Vibeke Klemetsen. Foto: Thomas Rasmus Skaug
TOM MAGE OG TARM: Dét er det beste utgangspunktet før en yogatime ifølge Vibeke Klemetsen. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

#5: Stå på hodet

Du leste riktig: Vibekes siste tips er rett og slett å tilbringe litt tid opp ned. Dét skal visstnok holde huden ung lenger!

– Jeg sverger til det naturlige, jeg. Jeg vasker fjeset med vann og bruker veldig begrenset med produkter. I tillegg står jeg jo mye på hodet, og da får man i gang blodomløpet i ansiktet, som igjen skal være bra for huden, forteller TV-profilen avslutningsvis.

Noe å prøve i kveld?

.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.