SUPERMAT: Fiken er blant matvarene som visstnok skal kunne gi deg en boost i hverdagen. Ja, takk! FOTO: Scanpix
SUPERMAT: Fiken er blant matvarene som visstnok skal kunne gi deg en boost i hverdagen. Ja, takk! FOTO: Scanpix Vis mer

11 matvarer som forbedrer humøret ditt

Ifølge eksperten!

Hva kan man spise for å bli hakket blidere på en vindfull, regntung og kald høstdag? For min del er svaret som regel godteri – gjerne melkesjokolade og potetgull med litt attåt (les: Pepsi).

Dessverre er lykken som følger noe kortvarig.

I stedet er – som kjent – en diett rik på grønnsaker, frukt og fullkorn å foretrekke for å oppnå en hverdag med langvarig energi og ekstra god selvfølelse.

Nå har Jaclyn London, ernæringsekspert hos nettstedet Good Housekeeping, lagt frem elleve matvarer som kan gi humøret ditt en real boost.

På listen finner man blant annet fiken, edamame, mandler, søtpotet, og ja – sjokolade. (Hurra!)

1. Pistasjnøtter

Visste du at en håndfull pistasjnøtter etter middag kan sikre deg en ekstra god natts søvn? At nøttene er rike på protein, vitamin B6 og magnesium sørger visstnok for at kroppen havner i «riktig» modus før leggetid – og alle vet hvor mye kan søvn kan påvirke den påfølgende dagen...

God søvn, god dag!

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

2. Edamame

Ifølge London er soyabaserte matvarer noe av det aller beste du kan spise.

– Soyabønner (edamame er soyabønner, jour. anm.) er en plantebasert kilde til protein. Det inneholder vitaminer og mineraler som er viktige for å redusere risikoen for kroniske sykdommer, samt fiber som gjør du at blir mett og føler deg tilfredsstilt, sier ernæringseksperten.

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

3. Mandler

En håndfull mandler i ny og ne kan forhindre suget etter mindre næringsrike matvarer. De er proppfulle av sunne fettsyrer som kroppen har godt av, samtidig som du får i deg energigivende protein.

Tidligere har KK.no også skrevet at mandler er en god kilde til vitamin E; en kraftig antioksidant som ifølge Bama kan virke gunstig på fruktbarheten din. Dessuten er det sunt for hjertet. Solgt!

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

LES OGSÅ: En livsstilsendring kan gjøre at du kan spise mer mat

4. Vin

Her er et av listens bedre tilskudd, synes vi! Ifølge Good Housekeeping har forskning koblet moderat alkoholinntak med både bedre humør og lengre liv.

I tillegg inneholder rødvin haugevis av antioksidanter som er gunstige for hjertet og hjernen din.

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

5. Egg

Egg er viden kjent som en fantastisk kilde til protein, men det er bare én av fordelene. Du får også i deg næringsstoffet kolin – som spiller inn i hukommelse, humør og muskelkontroll – i tillegg til vitamin B12. Sistnevnte skal være viktig for alle nevrologiske funksjoner.

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

6. Søtpotet

Søtpotet er fylt til randen med vitamin B6 som ifølge forskning kan forbedre kognitive funksjoner – dét omfatter for eksempel konsentrasjon, språket vårt, hukommelse og evnen til problemløsning.

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

7. Kaffe

Muligens et selvskrevet punkt på listen for de mange millionene som føler at dagen ikke er verdt å gjennomføre før etter morgenkaffen er inntatt, men det må med likevel!

Forskning – gjort over et tiår – skal nemlig ha vist at kvinner som drikker kaffe har lavere sjanser for å bli deprimerte.

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

LES OGSÅ: Undersøkelse: Bare det å tenke på kaffe kan gjøre deg mer våken

8. Fiken

Fiken skal sørge for at du får mer – og bedre – hvile på grunn av fruktens høye innhold av kalium, kalsium, magnesium og jern.

– Disse mineralene hjelper til med blodomløp og muskelsammentrekninger, som er essensielt for å sovne, sier London.

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

9. Sjokolade

Mørk sjokolade fylt med antioksidanter kan heve seretoninnivået i kroppen – en flott helsefordel da tilstrekkelige nivåer av serotonin i hjernen kan fremme følelsen av lykke og positivitet.

– Litt sjokolade hver dag, en mengde som tilsvarer 150 til 200 kalorier, er veldig gunstig. Ingen matvarer utfører mirakler, men jeg er stor fan av å tillate seg selv litt sjokolade, forteller London.

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

10. Vannmelon

De fleste av oss er kjent med «klokka 14-knekken» på jobb. Ofte er det dehydrering som har skylden, som igjen kan forårsake slapphet og søvnighet. Da kan en porsjon av frukt rik på vann – som for eksempel vannmelon – være en reddende engel!

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

11. Bananer

I likhet med søtpoteter, inneholder bananer store mengder av vitamin B6 – som altså kan være med på å forhindre kognitive svikter.

I tillegg skal den redusere PMS-symptomer relatert til humøret. Å spise frukten hjelper altså ikke på de fysiske smertene, men det kan muligens gjøre deg litt mindre irritert. (Eller trist. Eller forbanna. Eller alle tre samtidig.)

LES OGSÅ: Sunne matvarer som vil slanke matbudsjettet ditt

image: 11 matvarer som forbedrer humøret ditt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: