BYTT UT KJØTTDEIG MED LAKS: Ved å bytte ut kjøttdeigen med laks når du lager burger, får du i deg mange av de viktige næringsstoffene fra laksen, uten at det må bli så "fiskete".
 Foto: Sara Johannessen / VG
BYTT UT KJØTTDEIG MED LAKS: Ved å bytte ut kjøttdeigen med laks når du lager burger, får du i deg mange av de viktige næringsstoffene fra laksen, uten at det må bli så "fiskete". Foto: Sara Johannessen / VG Vis mer

Mat

5 enkle matbytter ALLE bør gjøre

Sparer kalorier og fett, samtidig som du får i deg mer næring.

Publisert

KK.NO: Hvilke matvarer man skal gå for kan være vanskelig å vite. Sukkerfritt kan bety fullt av andre ting, og annenhver uke kommer det nye farlige avsløringer om råvarer du bestandig har sett på som en vanlig del av kostholdet ditt.

Man kan bli andpusten av mindre.

Men, én ting kan man være relativt sikker på, og det er at å bytte ut hverdagsprodukter med lettere og sunnere varianter er lurt.

Hva er så de enkleste byttene du kan gjøre?

Vi hørte med Lise von Krogh, som er ernæringsbiolog og en av ekspertene hos BraMat.no.

LES OGSÅ: Sjekk ingredienslisten før du kjøper syltetøy

FULLKORN: Gå for fullkornsvarianter av pasta og ris.  Foto: Stepan Popov - Fotolia
FULLKORN: Gå for fullkornsvarianter av pasta og ris. Foto: Stepan Popov - Fotolia Vis mer

1. Ris og pasta

Vi vet alle hva for mye kjappe karbohydrater kan gjøre mot kroppen vår. Gå for brunt!

– Bytt ut hvit pasta og ris med fullkornsvariantene. Da får du i deg mer fiber, jern og B-vitaminer, sier von Krogh.

2. 50:50

Dersom man ikke er kjempeglad i fisk, er det lett å glemme bort hvor viktig og sunt det er. Prøv å gjøre det til en vane å ha fisk til middag oftere.

Spis fisk i stedet for kjøtt til middag noen dager i uken. Du bør spise 50:50 for helsens skyld.

Tenk enkelt! Fisk kommer i mange former.

– Du kan for eksempel spise laks i stedet for kjøttdeig, torsk i stedet for kylling, fiskekaker i stedet for kjøttkaker, sushi i stedet for pizza, makrell i tomat i stedet for salami, og så videre. Da får du også i deg mer vitamin D, omega-3 og selen/jod, sier von Krogh.

LES OGSÅ: Enda en grunn til å spise fet fisk

RAPS: Denne oljen bør du gå for.  Foto: Witold Krasowski - Fotolia
RAPS: Denne oljen bør du gå for. Foto: Witold Krasowski - Fotolia Vis mer


3. Gå for raps

Du har kanskje gått deg vill i oljejungelen du også, men ifølge eksperten er det en spesiell du bør satse på.

– Bytt ut solsikkeolje med rapsolje. Rapsolje er fint å steke i og inneholder vegetabilsk omega-3, sier von Krogh.

4. Søtt med næring  

Vi vet alle hvor godt sjokolade og annet søtt smaker av og til, men dersom vi klarer å begrense det i kostholdet, er det selvsagt det beste. Hvordan? Bare tenk på hvor godt bær og frukt faktisk smaker!

– Dropp godteriet til fordel for frukt og bær i hverdagene, da får du i deg mange gode næringsstoffer og ikke bare sukker, sier eksperten. 

LES OGSÅ: Så mye frukt kan du spise

EKSTRA GROVT: Velg brød med så mye fullkorn som mulig.  Foto: Olexandr - Fotolia
EKSTRA GROVT: Velg brød med så mye fullkorn som mulig. Foto: Olexandr - Fotolia Vis mer

5. Ekstra grovt

Selv om brødet du spiser har korn i seg, betyr det ikke at det er sunt.

– Bytt ut halvgrovt og fint brød med grovt eller ekstra grovt brød. Se etter merket «brødskala’n» på brødene. Det øker inntaket av fiber, jern, vitaminer og mineraler, sier von Krogh.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer