MER ENN BARE BLOMSTEN: Ender stilken opp i bøtta med organisk avfall hjemme hos deg? Det er synd, for utenom å være proppfull av godsaker for kroppen vår, er den også ypperlig som snacks i festlig lag. Foto: Cecilie Leganger
MER ENN BARE BLOMSTEN: Ender stilken opp i bøtta med organisk avfall hjemme hos deg? Det er synd, for utenom å være proppfull av godsaker for kroppen vår, er den også ypperlig som snacks i festlig lag. Foto: Cecilie Leganger
Brokkoli

Bør du spise brokkolistilken?

- Ja, sier eksperten. Sjekk hvorfor!

Har du noen gang tenkt på hvordan du forholder deg til en bukett med brokkoli? Du legger den kanskje i en kjele med kokende vann, og serverer den til laks, kylling og biff.

En rå blomst eller to i salaten er også fint, og i en chop suey-rett er den som hånd i hanske.

Men hva med den vesle stilken og stammen på kålplanten da? Ender den ofte opp i den grønne posen for organisk avfall?

Ikke kast stilken

Vi er nok mange som er kjappe med å skjære bort brokkolistilken, siden den falmer så veldig ved siden av den irrgrønne blomsten.

Det er litt synd, for da går vi glipp av mye smak og et hav av godsaker for kroppen. Stilken har nemlig like mye næring som blomsten, og er både rik på fiber og har en god konsistens som gjør at den knaser godt mellom tennene.

EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson
EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson Vis mer

- Mange tenker på brokkoli som de grønne små bukettene, men den er mye mer enn som så. Stilken er rik på både smak og næringsstoffer, så ikke kast den, sier Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, til KK.no.

Nesten som en gulrot

Trikset er å rense og skrelle stilken, og har du dårlig tid holder det å skjære av en tynn skive nederst på stammen.

- Se på stilken som en gulrot. Snitt den i fine tynne skiver. Kok, damp eller wok den eller spis den rå, sier von Krogh.

Når du spiser hele brokkolien, inkludert stilken, blir den jo billigere også, noe vi godt kan like. For det er jo synd å kaste bort god og sunn mat, helt uten grunn.

Spis den som chips

En bolle med potetgull er kanskje det siste du tenker på når du ser en brokkolistilk, men du kan fint servere den i en lekker skål til gjestene dine.

- Har du en mandolin eller en ostehøvel, kan du skjære av syltynne strimler og spise dem rå, som chips, med dip, eller i salat, tipser von Krogh.

SLIK TAR DU VARE PÅ STILKEN: Rens den, skrell den og skjær av en liten skive nederst, og vips har du masse god mat. Foto: Colourbox
SLIK TAR DU VARE PÅ STILKEN: Rens den, skrell den og skjær av en liten skive nederst, og vips har du masse god mat. Foto: Colourbox Vis mer

Sammen med gulrøttene, kålroten og stangsellerien, gjør stilken snacksblandingen enda mer spennende. Og er det fest, dypper du alt sammen i en fresh og syrlig rømme - eller kesamdip.

Rå på C- og D-vitamin

Ja, når vi spiser brokkoli, både blomst og stilk, får vi i oss mye bra. Faktisk har brokkoli mer c-vitamin enn en appelsin, og den er særlig rik på B-vitaminer, som vi kvinner har godt av. Spesielt når vi er gravide og fruktbare.

- Det viktigste med brokkoli er at den inneholder folat, som er et B-vitamin som er særlig viktig for oss kvinner før og under graviditet, siden det motvirker ryggmargsbrokk hos fosteret, sier von Krogh.

- Brokkoli er også en god kilde til fiber og vitamin C, men rik på jern er den dessverre ikke.

Grønnsaken er dessuten rik på kalium, som hjelper oss med å holde blodtrykket i sjakk, og vi får i oss mye fiber som gjør at tarmene må jobbe.

Ifølge ernæringsfysiologen kan vi faktisk ikke få i oss for mye av den grønne buketten.

- Jo mer og jo oftere, desto bedre. Spis gjerne 1-3 buketter (cirka 100 gram) til middag noen ganger i uken, sier hun.

Til forsiden