FLYTENDE ELLER KAPSLER? Begge tranvariantene er helsemessig like bra, men den ene koster litt mer enn den andre. Du må finne ut hva som passer best for deg! Foto: Fotolia
FLYTENDE ELLER KAPSLER? Begge tranvariantene er helsemessig like bra, men den ene koster litt mer enn den andre. Du må finne ut hva som passer best for deg! Foto: Fotolia
Tran

Bør du velge flytende tran, eller kapsler?

Helsemessig er de like bra, men den ene er mye billigere enn den andre.

KK.NO: Tar du tran daglig? Det er bra!

Omega 3 spiller først og fremst en stor rolle i forebygging av hjerte- og karsykdommer, men nyere forskning viser at det også kan hjelpe hukommelsen og muligens forebygge demens, og dempe leddgiktsymptomer.

Men hva skal du velge av flytende tran og omega-3 kapsler?

Hovedforskjellen er at mens tran lages av fersk lever fra torsk og skrei lages oljen som brukes i de fleste omega-3 kapsler ved å presse ut olje fra hele småfisk, som ansjos og sardin, ifølge Möllers nettsider. 

En annen forskjell er at i tran finnes det naturlig vitamin A og D, mens det må tilsettes i olje fra småfisk i kapsler. Virkestoffene, omega-3-fettyrene DHA og EPA, finnes i begge fiskeoljene.

LES OGSÅ: Transmaken kan ha mye å si for kvaliteten

– Helsemessig er de like bra

EN KJENT VARIANT: Möllers tran er et eksempel på flytende tran. Det finnes også mange varianter og merker innenfor flytende tran. - Velg et anerkjent merke, da er du trygg, råder Gjermund Vogt. Foto: Produsent
EN KJENT VARIANT: Möllers tran er et eksempel på flytende tran. Det finnes også mange varianter og merker innenfor flytende tran. - Velg et anerkjent merke, da er du trygg, råder Gjermund Vogt. Foto: Produsent Vis mer

Så hva er best? KK.no har spurt tranekspert Gjermund Vogt, som har testet over 130 fiskeoljeprodukter i da han jobbet i Nofima som matforsker.

– Du får mest for pengene på flytende. Det er et enkelt regnestykke. Det er mange fordeler med flytende og andre fordeler med kapsler, men helsemessig er de like bra, sier Vogt, som er fagsjef i Eurofins Food & Agro Testing Norway As, til KK.no.

På kapsler varierer prisen fra 2000 til 30.000 kroner literen, mens flytende tran koster cirka 250 kroner literen.

– Alle fiskeoljer er underlagt lover og regler, så miljøgifter og tungmetaller er egentlig ikke noe tema . De store norske produsentene har veldig bra kvalitet. Velg et anerkjent merke, da er du trygg, råder Vogt.

LES OGSÅ: Sjekk om du trenger kosttilskudd

Vanskelig å oppdage når kapslene er gamle

Den flytende tranen får mer smak utover lagringsperioden. Smaker den for ille, kan du bare kjøpe en ny, mener han. Det er også en fordel, da det ofte ikke er like lett å oppdage når kapslene er harske.

– Kapsler har god holdbarhet. De har jo sitt eget eggeskall rundt seg, og skallet er med på å beskytte mot harsking. Alle fiskeoljene på markedet er beskyttet med antioksidanter (E-vitamin) for å holde seg lenger, forteller Vogt.

Holdbarheten på flytende tran er god så lenge du ikke åpner korken.

DYRE: Omega-3 kapsler har god holdbarhet, men ulempen er at du må tygge på dem for å finne ut om de er harske. De er også mye dyrere enn flytende tran og et bra alternativ for dem som ikke liker transmaken. Foto: Fotolia
DYRE: Omega-3 kapsler har god holdbarhet, men ulempen er at du må tygge på dem for å finne ut om de er harske. De er også mye dyrere enn flytende tran og et bra alternativ for dem som ikke liker transmaken. Foto: Fotolia Vis mer

– Da begynner den sakte men sikkert å harskne. Det samme skjer med kapsler, men mye saktere. Hvis du tar kapsler, kan du tygge på dem og kjenne om de smaker forferdelig eller ikke. Hvis de gjør det er det bare å kjøpe nye, opplyser Vogt.

LES OGSÅ: Ikke så glad i fisk? Velg disse omega 3-kildene i stedet

Gulper du tran? Skift merke!

En del mennesker sliter med oppgulp etter å ha inntatt fiskeolje eller kapsler.

– Du kan bli lurt av kapslene fordi du ikke kjenner smaken fra dem før de har oppløst seg i magen og du begynner å gulpe dem. Ved å ta flytende vet du hva du får i deg. En fiskeolje av god kvalitet vil du ikke få slike oppstøt av. Hvis du allikevel får ubehagelig oppgulp, så skift merke, råder han.

Vogt understreker at omega 3-tilskudd er ikke en erstatning for fisk. Norske helsemyndigheter anbefaler at vi spiset 2-3 fiskemiddager i uken, hvorav halvparten er fet fisk.

– Målet er egentlig å få folk til å spise nok fisk. Det er viktig å ha et variert kosthold. Kombinasjonen av fisk, grønt og frukt er selve helsebomba, sier Vogt.

Til forsiden