GÅ FOR SUNT: Ernæringsekspertene deler sine beste råd. Foto: goodween123 - Fotolia
GÅ FOR SUNT: Ernæringsekspertene deler sine beste råd. Foto: goodween123 - Fotolia Vis mer

Middag

Den sunneste middagen du kan lage

Vil du diske opp med noe som er skikkelig bra for deg i kveld?

Publisert

Alle vet hvor lett det er å slenge en frossenpizza i ovnen. 25 minutter - og du har middagen ferdig. Det er kanskje enkelt og greit, men ikke spesielt bra for deg.

Ikke bare det, men med bare litt mer innsats kan du spise en fullverdig OG sunn middag.

For hvem sier vel at sunn mat ikke også kan være god mat? Spørsmålet for mange, er nok likevel hva de skal lage.

Hva er egentlig det aller sunneste du kan spise til middag? Vi spurte ekspertene.

LES OGSÅ: Så enkelt blir middagen litt sunnere

- Gå for torsk, grønnsaker og byggris

- Den sunneste middagen består av tre deler, slik jeg ser det. Fisk, grønnsaker og poteter/byggris, sier Lise von Krogh, klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på BraMat.no.

Hun legger stor vekt på at råvarene skal være økologiske.

- Bruk gjerne torsk. Den inneholder lettfordøyelig protein, som er en fin kilde til jod, og vitamin B12. I tillegg er torsken en god kilde til vitamin D og omega-3. Husk å kjøp miljømerket torsk, for ekspempel den som er MSC-merket (at den er sertifisert etter The Marine Stewardship Councils miljøkrav for et bærekraftig fiske).

I tillegg understreker hun hvor viktig det er å gi plass til grønnsaker, som er kjent for å virke forebyggende mot kreft, samt hjerte- og karsykdommer. 

- Velg deg gjerne dampede gulrøtter og kål eller en tomat- og løksalat. Da får du i deg en rekke vitaminer, mineraler og antioksidanter. Husk å kjøpe økologisk, så får du i deg næringsstoffer uten plantevernmidler.

- Som kilde til karbohydrater bør du gå får økologiske norske poteter med skallet på, eventuel byggris eller perlebygg. Da får du i deg sunne karbohydrater og fiber. Bruker du poteter, får du i deg vitamin C og kalium. Bruker du byggris, får du i deg det kolesterolsenkende og blodsukkerregulerende fiberet betaglukan.

Del tallerkenen inn i tre like store deler. 

Server med en dressing av rapsolje, revet sitronskall (økologisk) og hakket basilikum eller ramsløkolje. 

SATS PÅ LAKS: Laks er bra for oss! Og ja, oppdrettslaks er også sunt.  Foto: Thinkstock.com
SATS PÅ LAKS: Laks er bra for oss! Og ja, oppdrettslaks er også sunt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Ikke glem å fokusere på god smak

- For at middagen skal være sunn bør den inneholde sunt fett, protein og karbohydrater, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Hun understreker også hvor viktig det er med grønnsaker, og anbefaler at du fyller opp nesten halvparten av tallerkenene med noe grønt. Dette er fordi Ola Nordmann får i seg under 300 i gjennomsnitt, og egentlig burde få i seg rundt 500 gram.

Sundfør minner imidlertid om at sunnhet ikke bare handler om sunnhet.

- Selve matopplevelsen er det viktigste. Spennende grønnsaker, wok i tomatsaus, godt med urter og hvitløk. Dette er stikkord som kan løfte et hvert måltid.

Og av proteinkilde, mener også Sunfør at det er fisk som gjelder.

- Fisk, gjerne fet fisk som laks, sier hun, og understreker at du helt fint kan spise oppdrettslaks, selv om det var et stort diskusjonstema for kort tid siden.

Hvis du ikke vil ha laks, er kveite et fantastisk godt alternativ.

Av karbohydrater, råder hun deg til å gå for fullkornpasta eller fullkornris. Dette inneholder de karbohydratene som er bra for deg. Hvis du ønsker å gå ned i vekt kan du eventuelt droppe karbohydratene, men hvis du trener en del, trenger du karbohydrater for å skape energi.

- I tillegg trenger du litt sunt fett. Ha pinjekjerner eller nøtter på toppen, eller bruk olje til steking. Litt avokado er heller ikke å forakte. Sist, men ikke minst, drikk VANN.

- Også må vi huske at det er SUPERSUNT å kose seg med et glass rødvin i helgen, sier Sundfør med et smil.

LES OGSÅ: Spar kalorier på middagen

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer