Mat og kos:

Denne giftige setningen må vi slutte å si i jula

Nei, du trenger ikke å «fortjene» maten din.

MAT OG KOS: De fleste koser seg med litt ekstra mat og kaker i julen, og det bør være helt greit uten at du må unnskylde deg eller gjøre noe for å fortjene kosen. Foto: NTB.
MAT OG KOS: De fleste koser seg med litt ekstra mat og kaker i julen, og det bør være helt greit uten at du må unnskylde deg eller gjøre noe for å fortjene kosen. Foto: NTB. Vis mer
Publisert

«Åh, nå har jeg jobbet hardt, jeg fortjener litt julemarsipan eller en krumkake» eller «I dag har jeg til og med gått tur, så jeg fortjener en ekstra god middag.»

Føler du ofte at du må gjøre deg fortjent til kosemat?

I disse tider bugner det ofte over at konfekt, pepperkaker, pinnekjøtt, ribbe og gløgg. Det er selvfølgelig koselig og fint, men det kan også være vanskelig for mange.

Spesielt i juletiden er det mange som føler de må gjøre seg fortjent til litt mer usunn mat, som en balanse som må være riktig.

Hvis du føler at du må trene hardt eller gjøre en ekstra innsats for å få lov til å kose deg med litt ekstra mat i julen, kan det være et tegn på en usunn tankegang.

TENK DEG OM: - Å si at du gjør deg fortjent til god mat indikerer at det handler om et regnskap. Det er et godt eksempel på hvordan språket vårt bidrar til å forsterke en diettkultur, sier eksperten. Foto: NTB.
TENK DEG OM: - Å si at du gjør deg fortjent til god mat indikerer at det handler om et regnskap. Det er et godt eksempel på hvordan språket vårt bidrar til å forsterke en diettkultur, sier eksperten. Foto: NTB. Vis mer

Forsterker en diettkultur

- Du skal ikke gjøre deg fortjent til mat, du trenger mat. Det er et viktig prinsipp. Å si at du gjør deg fortjent til god mat indikerer at det handler om et regnskap. Det er et godt eksempel på hvordan språket vårt bidrar til å forsterke en diettkultur.

Det sier Silje Sønsterud Olsen, som er seniorrådgiver for Spiseforstyrrelsesforeningen, til KK.

For mange kan det være vanskelig å føle at maten skal følge visse regler og at det er et regnskap som skal gå opp.

- Det kan være en vei mot å normalisere et skadelig eller usunt forhold til mat. Det kan føre til dårlig samvittighet hvis du spiser god mat, og det er ofte knyttet til en følelse av skam, forteller Sønsterud Olsen.

Si heller: Nå skal vi kose oss med god mat. Du trenger ikke knytte det mot hva du fortjener eller ikke fortjener.

NYT MATEN: Si heller: Nå skal vi kose oss med god mat. Du trenger ikke knytte det mot hva du fortjener eller ikke fortjener. Foto: NTB.
NYT MATEN: Si heller: Nå skal vi kose oss med god mat. Du trenger ikke knytte det mot hva du fortjener eller ikke fortjener. Foto: NTB. Vis mer

Viktig å skille mellom mat og følelser

Du bør spise mat du liker sammen med folk du liker, og det er viktig å skille mellom mat og følelser.

- Mange sier "Jeg føler meg tykk", men tykk er ikke en følelse. Du kroppsliggjør følelsene dine, og det kan være skadelig. Du tenker gjerne at du ikke burde spist det eller sånn, og det forsterker følelsen av skam, sier Sønsterud Olsen.

I julen er det viktig å kunne hygge seg med god mat, uten at det fører til skam. Hvis du hele tiden tenker at mat er et regnskap som skal gå opp, kan det tyde på en forstyrret atferd knyttet til mat og vekt.

- Det finnes gråsoner, og mange har tendenser uten å ha en spiseforstyrrelse, sier hun.

Snakk om noe annet enn mat

- Ordbruk har absolutt en stor betydning, og vi er opptatt av å hjelpe mennesker som har et vanskelig forhold til kropp og mat. En del av denne utfordringen er strenge regler og dermed en streng indre kritiker, spesielt rettet mot hva du kan spise og ikke kan spise.

Det sier Irene Kingswick, som er generalsekretær i ROS, rådgivning om spiseforstyrrelser, til KK.

For mennesker med en spiseforstyrrelse eller spiseproblematikk blir det ekstra sårbart om andre kommenterer på kropp og mat.

- Julen og måltidene er viktige sosiale sammenkomster hvor alle ønsker en god stemning. For å unngå at du sårer noen anbefaler vi at samtalen handler om noe langt viktigere enn å kommentere på egen eller andres mat og kropp. Snakk heller om noe positivt som skaper latter og glede, råder Kingswick.

Trenger du hjelp?

Er du eller noen du kjenner berørt av spiseforstyrrelser, eller sliter med forholdet til mat, kropp og vekt?

Ta kontakt med:

  • Fastlegen
  • Spiseforstyrrelsesforeningens informasjon- og støttetelefon: 22 94 00 10.
  • Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS). ROS er en landsdekkende interesseorganisasjon som tilbyr støtte, råd og veiledning til de som sliter eller har slitt med en spiseforstyrrelse, og deres pårørende.
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om