SEN MIDDAG? Spis et måltid som gir god næring og gode byggeklosser, som for eksempel yoghurt naturell med havrekli, nøtter, frø og bær, råder ernæringsfysiologen. Foto: whitestorm - Fotolia
SEN MIDDAG? Spis et måltid som gir god næring og gode byggeklosser, som for eksempel yoghurt naturell med havrekli, nøtter, frø og bær, råder ernæringsfysiologen. Foto: whitestorm - Fotolia Vis mer

Refluks

Det perfekte måltidet før sengetid

Her er det perfekte måltid for deg som spiser sent.

Maten du spiser har mye å si for nattesøvnen.

Det er for eksempel ikke lurt å legge seg sulten, men det er heller ikke smart å innta store måltider rett før du legger deg. Spesielt ikke hvis du er plaget med refluks og halsbrann.

- Helst bør du unngå store, tunge middager med sterk mat to til tre timer før du legger deg. Det er fordi du trenger tid til å fordøye maten, forklarer Kristin Bjørge, som er ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring, til KK.no.

EKSPERTEN: Kristin Bjørge, som er ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring Foto: Privat
EKSPERTEN: Kristin Bjørge, som er ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Sov på venstre side

Dette kan du spise

Hvis du skal spise sent, hva bør du spise, da?

- Spis et godt sammensatt måltid med fullverdige proteinkilder, sunt fett og langsomme karbohydrater, men husk at det ikke bør ikke være for stort, tungt eller fettrikt.

- Det bør være et måltid som gir god næring og gode byggeklosser, som for eksempel yoghurt naturell med havrekli, nøtter, frø og bær. Måltidet bør være sammensatt slik at det gir et jevnt blodsukker. Det motsatte kan føre til økt appetitt og overspising, sier Bjørge.

Et annet alternativ er et fiberrikt knekkebrød med kokt egg og skinke, på frisk grønn salat med tomat eller paprika på toppen.

- Du bør unngå kaffe, koffeinholdig te, alkohol og syrlige drikker. Melk, urtete eller vann er bedre for deg som er plaget med halsbrann, men vær oppmerksom på at mye væske også vil bidra til å øke trykket i magesekken, påpeker hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke sluke maten

Refluks? Styr unna dette

Dersom du ofte er plaget av halsbrann, er det flere mattyper du bør unngå.

OSTENEKT: Ost med høyt fettinnhold er ikke bra å spise sent på kvelden, spesielt ikke hvis du sliter med halsbrann. Foto: Lilyana Vynogradova - Fotolia
OSTENEKT: Ost med høyt fettinnhold er ikke bra å spise sent på kvelden, spesielt ikke hvis du sliter med halsbrann. Foto: Lilyana Vynogradova - Fotolia Vis mer

- Hvis du vet at det er mat du reagerer på, for eksempel at du er sensitiv for sterk mat og hvitløk, bør du styre unna dette til kveldsmåltidet. Alkohol, kaffe, krydret mat, sjokolade og peppermynte kan påvirke lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør, forteller ernæringsfysiologen.

Ost bør også unngås da det har høyt fettinnhold, i likhet med fritert mat. Mye og tung mat kan skape et press på mageinnholdet og gjøre at det lettere kommer opp i spiserøret.

- Det er ikke bare gravide og overvektige som sliter med dette problemet. Jeg har hatt kunder uten overvektsproblematikk, som også er plaget av refluks, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er supert for fordøyelsen

Slik kan du unngå halsbrann

Her er Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer (LMF) 10 bud for god fordøyelse:

  1. Ikke spis så mye at magen blir overfylt. Det fører til at maten skvulper tilbake til spiserøret og gir halsbrann.
  2. Spis heller mindre porsjoner oftere.
  3. Det er bedre å spise hovedmåltidet til lunsj enn sen middag.
  4. Ikke sleng deg på sofaen etter et stort måltid. Det kan forårsake såkalt refluks, der magesyren flyter tilbake til spiserøret.
  5. Ikke spis for fort. Tygg maten godt og ta pause mellom hver bit. Det gir fordøyelsessystemet sjansen til å komme godt i gang før maten kommer ned i magen.
  6. Ikke spis for fet mat. For mye fett er en hovedgrunn til fordøyelsesbesvær. I øverste del av tynntarmen finnes det små «fettsensorer» som reagerer med å sette ned farten på fordøyelsen når fettdosen blir for høy. Det fører til oppblåsthet, kvalme og ubehag.
  7. Alkohol virker irriterende på magen, og tilpass mengden deretter. Ikke drikk på tom mage.
  8. Antall kaffekopper etter maten bør begrenses. Kaffe reagerer med magesyre, og skaper irritasjon i magen og fordøyelsesproblemer.
  9. Sigaren eller sigaretten etter et stort måltid kan gi fordøyelsesbesvær fordi giftstoffer fra røyken skylles ned i spiserøret.
  10. Kom deg opp og gå en tur etter at du har spist, ikke sett deg foran TV'en. Bevegelse forbedrer fordøyelsen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop