SUNNERE BOLLER: Grove boller med rosiner? Ja takk! Foto: Grete Roede AS
SUNNERE BOLLER: Grove boller med rosiner? Ja takk! Foto: Grete Roede AS
Spis

Grove boller du kan kose deg med

Uten dårlig samvittighet!

KK.NO - LETTERE: Det er få ting som er så herlig som deilig, hjemmelaget bakst. Og lager du det med de rette ingrediensene, trenger det slett ikke være usunt!

Bakst kan være både lett og samtidig godt, i tillegg er det godsaker som passer for hele familien, og så er det super mat å ha med seg på tur i helgene, enten det er skitur, slalåm, aking eller skøyter.

GROVE BOLLER: Er super turmat og noe hele familien kan få glede av, ifølge Jeanette Roede i Grete Roede.
GROVE BOLLER: Er super turmat og noe hele familien kan få glede av, ifølge Jeanette Roede i Grete Roede. Vis mer

Boller med rosiner er god nistemat for hele familien!

- Boller er ikke noe vi bør unne oss hver dag, men hvis du lager dem litt grovere enn vanlig bolledeig,  kan du kose deg med en bolle langt oftere, for da vil den i tillegg til kosen gi deg mange nyttige næringsstoffer.

- Disse er smakfulle, sunne og mettende boller! Sier Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS. 

OBS. KK.nos faste samarbeidsserie med Grete Roede - «Lett, rett og slett», har nå fått nytt navn - «Lettere». 

LES OGSÅ: Perfekt bakst - helt uten sukker


Sunnere boller med rosiner

(bolledeig til cirka 25 boller):

Du trenger: 

    5 dl skummet melk
    50 g gjær
    50 g margarin flytende
    1 dl sukker
    1 ts kardemomme
    1 ts salt
    3 dl havregryn
    5 dl fin sammalt hvete
    5 dl hvetemel
    100 g rosiner

SAMARBEIDSERIE: Samarbeidsserien til Grete Roede og KK.no har endret navn fra "Lett, rett og slett" til "Lettere".
SAMARBEIDSERIE: Samarbeidsserien til Grete Roede og KK.no har endret navn fra "Lett, rett og slett" til "Lettere". Vis mer

Slik gjør du: 
Varm melken til 37 grader og rør ut gjæren. Tilsett flytende margarin, sukker, kardemomme og salt. Bland inn havregryn, sammalt hvete og mesteparten av hvetemelet, og tilsett rosiner til slutt. Arbeid deigen smidig. Hev under plast til dobbel størrelse. Trill ut boller og sett dem på et stekebrett kledd med bakepapir. Etterhev under plast i 30 min. Pensle med litt melk. Stek midt i ovnen på 225 grader i 10-15 minutter til de er gylne.

Bollene egner seg godt til frysing, og fine å ha med seg på tur når du trenger litt ekstra energi.

Næringsinnhold:  130 kcal per bolle (ca. 50 gram)/252 kcal per 100 gram.

En bolle fra United Bakeries inneholder til sammenlikning 430 kcal. Det er like mye som 4 brødskiver med skinke.

Finn flere gode dessertoppskrifter på Greteroede.no!

LES OGSÅ: Sunt snop for sjokoholikeren

Se flere Lettere-oppskrifter nedenfor:
 

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

 
Til forsiden