MED ELLER UTEN SKALL? En forskningsstudie har kommet fram til at det lønner seg å velge de med skall, dersom du er opptatt av vekten. Foto: All Over Press
MED ELLER UTEN SKALL? En forskningsstudie har kommet fram til at det lønner seg å velge de med skall, dersom du er opptatt av vekten. Foto: All Over PressVis mer

Pistasjnøtter

Kjøp nøttene med skallet på

Et genialt triks om du prøver å holde vekten!

Nøtteliten er ikke den eneste som elsker å knaske i seg nøtter.

Når vi skal hverdagskose oss litt, er det stor stas å ha en skål med mandler, peanøtter og valnøtter stående på bordet.

Men, er du opptatt av vekten, er det en annen nøtt som kanskje burde få plass på bordet i stedet. Og da med skallet på.

LES OGSÅ: Du må ikke ofre nøttekosen

Overraskende få kalorier

Ifølge en undersøkelse fra Eastern Illinois University, konsumerer nemlig de som knasker pistasjenøtter som ikke er skrelt, 41 prosent mindre kalorier enn de som spiser dem uten skall.

Å se alt skallet som hoper seg opp, skal nemlig ha den effekten på oss at det får oss til å sette på kosebremsen litt før.

Visste du dessuten at pistasjenøtter kun inneholder tre kalorier per nøtt? Hvis vi sammenligner med en mandel, med sine 12 kalorier, så er det ikke mye.

Den grønne snacksen har dessuten masse fiber, lutein, mineraler og B-vitaminer å by på, og det er ikke verst for noe som smaker så godt.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

RIK PÅ GODSAKER OG HAR FÆRRE KALORIER ENN ANDRE NØTTER: En håndfull eller to med pistasjnøtter hver dag, gir deg både kos, kalium og kolestrolsenking i blodet.  Foto: All Over Press
RIK PÅ GODSAKER OG HAR FÆRRE KALORIER ENN ANDRE NØTTER: En håndfull eller to med pistasjnøtter hver dag, gir deg både kos, kalium og kolestrolsenking i blodet. Foto: All Over Press Vis mer

Rik på godsaker

Går du for pistasjnøtter uten tilsatt salt, får du ikke bare i deg fiber, lutein, mineraler og B-vitaminer.

Hver porsjon byr dessuten på 310 mg kalium, som er viktig for at kroppens celler skal fungere optimalt. Dette er forresten mer kalium enn vi finner i to store bananer.

En analyse av åtte tidligere studier, som er gjengitt i the American Journal of Lifestyle Medicine, har også vist at det å spise pistasjnøtter over en periode på noen uker, kan redusere det skadelige kolesterolet i blodet med opp mot 20 prosent, og øke det gode kolesterolet med så mye som 48 prosent. 

MED ELLER UTEN SKALL? Dersom du må jobbe litt mer når du spiser dem, er sjansen stor for at du spiser litt mindre... Foto: Fotolia
MED ELLER UTEN SKALL? Dersom du må jobbe litt mer når du spiser dem, er sjansen stor for at du spiser litt mindre... Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Gjør treningen til en vanesak

47 nøtter om dagen

I likhet med andre nøtter, bør du imidlertid holde deg til en porsjon om dagen, da noen never pistasjnøtter fort kan bli kaloririkt (100 gram gir deg cirka 635 kcal og 55 g fett), selv om det i stor grad er sunt fett.

Men, så var det størrelsen på porsjonen, da.

Ifølge Foxnews.com bør en porsjon tilsvare 42 gram, men hvor mange nøtter dette tilsvarer kommer helt an på hvilken type det er snakk om. Og det har med vekt, størrelse, kalori- og fettinnhold å gjøre.

Er du usikker på hvor mye du kan spise av favorittnøttene dine, sjekk denne listen:

42 gram tilsvarer:

• Pistasjnøtter: 47 – 49 stk.
• Hasselnøtter: 18 – 20 stk.
• Chashewnøtter: 16 – 18 stk.
• Mandler: 20 – 24 stk.
• Pekannøtt: 18 – 20 halve.
• Valnøtter: 10 – 14 halve.
• Paranøtter: 6 – 8 stk.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: