Kokketips:

Kokkene avslører: - Dette bestiller vi aldri

En høyt elsket klassiker står for fall...

VELG RIKTIG FORRETT: - Dette gir næringsrike måltider, autentiske smaker og er også positivt for miljøet, sier eksperten til KK. Foto: NTB.
VELG RIKTIG FORRETT: - Dette gir næringsrike måltider, autentiske smaker og er også positivt for miljøet, sier eksperten til KK. Foto: NTB. Vis mer
Publisert

Ofte er forretten høydepunktet i måltidet, og gjerne en større smaksopplevelse enn selve hovedretten. Mange prioriterer også forrett foran dessert, dersom de må velge.

Klassiske forretter er gjerne bruschetta, spekeskinke, scampi, asparges, blomkålsuppe eller rekecocktail.

Men hva er egentlig det beste valget for smaksopplevelsen, helsen og jordkloden?

Vi har spurt norske kokker om hvilke forretter de unngår på restaurant, og det er dårlige nyheter for alle som elsker mozzarella-sticks...

STIVELSE: - Jeg unngår alltid forretter med mye stivelse. Mozzarellasticks er for eksempel ikke naturlig for meg å spise som forrett, sier kokken til KK. Foto: NTB.
STIVELSE: - Jeg unngår alltid forretter med mye stivelse. Mozzarellasticks er for eksempel ikke naturlig for meg å spise som forrett, sier kokken til KK. Foto: NTB. Vis mer

Påvirker blodsukkeret

- Jeg unngår alltid forretter med mye stivelse. Mozzarella sticks er for eksempel ikke naturlig for meg å spise som forrett.

Det sier Svein Iversen til KK. Han er kokk med mer enn 35 års erfaring fra restaurantbransjen og jobber nå på Weber grill Academy på Sagene i Oslo.

Italienerne spiser for eksempel tradisjonelt antipasti som en innledning til måltidene. Ofte er det enkle snacks som oliven, skiver av spekeskinke og grønnsaker anrettet på et fat som man forsyner seg fra. Protein, fett fra olivenolje og syre fra eddik.

- Poenget med dette er at antipasti-maten ligger først i "køen" i fordøyelsen. Når du senere i måltidet spiser pasta, vil ikke den store mengden karbohydrat påvirke blodsukkernivået på samme måte som det ville gjort hvis du ikke hadde spist en slik forrett. Da holder du deg mett lenger, forklarer Iversen.

PRØV NOE NYTT: – Vi oppmuntrer alltid kundene våre til å utforske nye smaksopplevelser, sier eksperten til KK. Foto: NTB.
PRØV NOE NYTT: – Vi oppmuntrer alltid kundene våre til å utforske nye smaksopplevelser, sier eksperten til KK. Foto: NTB. Vis mer

Proteiner gjør deg mett

Både smaken og næringsinnholdet i maten er noe du bør vurdere før du bestiller. Noen retter vil for eksempel gjøre at du holder deg mett lenger enn andre retter.

Iversen har selv spist gåselever (foie gras) til forrett fordi han fikk det servert, men ville aldri bestilt det selv av egen fri vilje.

- Jeg foretrekker sjømat til forrett. Østers er jo herlig å starte med. Det beste er rene proteiner, slik at måltidet holder meg fornøyd lenger, sier han.

Tenk på miljøet

Hvis du besøker en ny restaurant og ser mange ukjente retter på menyen, kan det være en fin mulighet for å utforske og kanskje oppdage en ny favoritt. Du trenger tross alt ikke bestille samme forrett hver eneste gang.

– Vi oppmuntrer alltid kundene våre til å utforske nye smaksopplevelser. Når det er sagt vet vi at det finnes individuelle smakspreferanser som påvirker hva slags forretter man bestiller.

Det sier Sofia Fattori, som er kulinarisk leder i HelloFresh, til KK.

- En generell anbefaling er å velge retter med ingredienser som er i sesong. Dette gir næringsrike måltider, autentiske smaker og er også positivt for miljøet, sier Fattori.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om