Koke ris

Mange glemmer dette før de koker risen

- Kan gjøre risen mer klebrig, og ødelegger den milde smaken, sier kokk.

KOKE RIS: Ett enkelt grep kan påvirke konsistensen og smaken av risen i stor grad. (Nei, det handler ikke om salt). FOTO: NTB
KOKE RIS: Ett enkelt grep kan påvirke konsistensen og smaken av risen i stor grad. (Nei, det handler ikke om salt). FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Ris er en billig og god matvare som de fleste av oss spiser innimellom, for eksempel i asiatiske retter som sushi, stekt ris eller tandoori. Ris brukes også som tilbehør til grillmat eller i gryteretter.

Det er med andre ord en allsidig matvare som passer til det meste, fordi den er mild og god, Den er også lett tilgjengelig i de fleste matbutikker.

I tillegg er den enkel å lage. Du koker jo bare opp vann, tilsetter risen og koker i noen minutter før du heller av vannet og spiser.

Eller vent.. har du glemt et viktig steg?

Selv om det absolutt er lettvint å koke ris, er det ett steg i prosessen mange av oss glemmer. Det handler ikke om koketid eller salt i vannet, men om hva du gjør med risen før du koker den; nemlig å skylle den.

Hvis du glemmer å skylle risen i kaldt vann før du koker den, kan det påvirke smaken og konsistensen i stor grad.

GLEMMER DU Å SKYLLE? Det kan påvirke smaken av risen. FOTO: NTB
GLEMMER DU Å SKYLLE? Det kan påvirke smaken av risen. FOTO: NTB Vis mer

Gode grunner til å skylle risen

- Det er flere grunner til at du bør skylle risen. For det første er det en del stivelse i laget av risstøv, som befinner seg på kornenes overflate. Riskornet i seg selv inneholder også stivelse, og noe av dette vil trekke ut ved koking, mens det finknuste risstøvet oppløses direkte i kokevannet. Dette tilfører ekstra stivelse og gjør risen mer klebrig.

Det sier Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan til KK. Hun er kokk og har jobbet for Michelin-restauranten Sat Bains i London, og er nå kulinarisk ansvarlig for HelloFresh i Norden.

Hun forteller at du også kan oppleve at det ligger et skum av urenheter på toppen av kokevannet.

- Dette ender opp på risen og ser ikke appetittlig ut. Det kan også mudre til risens fine, milde smak, sier kokken.

For det andre inneholder ris en liten mengde arsen, som du bør unngå å innta store mengder av. Hvis du skyller risen vil en del av dette fjernes.

- Et annet triks for å fjerne uønsket klebrighet og arsen er å koke risen i rikelig med vann. Når vannet helles bort vil en stor del av urenhetene fjernes, råder hun.

EKSPERTEN: Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan er kokk og har jobbet for Michelin-restauranten Sat Bains i London. Nå er hun kulinarisk ansvarlig for HelloFresh i Norden. HelloFresh.
EKSPERTEN: Nanna Elisabeth Vestergaard Kaldan er kokk og har jobbet for Michelin-restauranten Sat Bains i London. Nå er hun kulinarisk ansvarlig for HelloFresh i Norden. HelloFresh. Vis mer

Kokkens beste ris-tips

Ris har en svært mild smak, derfor er det vanlig å tilføre smak før eller etter tilberedning.

Utover at kokevannet skal være rikelig saltet, kan det tilsettes andre smakstilsettere slik som krydder, urter eller grønnsaker. Disse kan også vendes inn i nykokt ris.

- Gremolata av revet sitronskall, hvitløk og persille gir en fantastisk aromatisk ris, som passer til retter fra Middelhavet eller Midtøsten. Friskrevet ingefær og hakket koriander gir risen en spennende asiatisk piff, og med litt kokosmel eller kokosmelk får man raskt et godt tilbehør til thailandske og indonesiske retter, tipser Vestergaard Kaldan.

Hvis du vil i kulinarisk retning av Nord-Afrika, kan du smake til med litt kanel, kardemomme og finhakket tørket frukt.

- Hvis du har kokt ris til overs skal den kjøles raskt ned og helst brukes dagen etter, fordi den ikke har lang holdbarhet. En enkel og god måte å bruke ris på er å blande den inn i vaffelrøre. Slik unngår du matsvinn og får samtidig noe godt å spise, råder hun.

HVIT RIS: - Den hvite risen er mindre mineral- og vitaminrik, og har mindre fiber, sier ernæringsfysiologen til KK. FOTO: NTB
HVIT RIS: - Den hvite risen er mindre mineral- og vitaminrik, og har mindre fiber, sier ernæringsfysiologen til KK. FOTO: NTB Vis mer

Slik gjør du ris-middagen sunnere

- Hvis du skyller risen blir den mindre klebrig, og det endrer på munnfølelsen. Det kommer litt an på hva du vil bruke risen til, men hvis du skal spise med spisepinner er det nok lurt å la risen være klebrig.

Det sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, til KK.

Mange tenker at ris er usunt på grunn av de tomme karbohydratene, men ris kan faktisk gjøres sunnere med enkle grep.

Ris med skallet på, såkalt brun- eller naturris, er sunnere enn hvit, polert ris.

- Den hvite risen er mindre mineral- og vitaminrik, og har mindre fiber. Finner du rød eller svart ris, får du viktige antioksidanter på kjøpet. Rød, svart og brun ris er altså sunnere enn hvit ris, forklarer Arsky.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer