PÅLEGGFRISTELSENE: Smør under syltetøyet, majones under skinka, ekstra ost eller mange pålegg kan utgjøre stor kaloriforskjell. Foto: Fotolia
PÅLEGGFRISTELSENE: Smør under syltetøyet, majones under skinka, ekstra ost eller mange pålegg kan utgjøre stor kaloriforskjell. Foto: Fotolia Vis mer

Pålegg

Påleggstabbene du bør unngå

Kan være en kalori- og sukkerbombe, uten at du tenker over det.

KK.NO: Mange har smør under syltetøy og nugatti, smør og majones på samme skive, eller majones på leverposteien.

Føler du deg litt truffet?

– Det er klart at du får mye energi av en slik brødskive. Alle steder hvor du legger for eksempel majones på toppen vil det dra på seg mange kalorier ekstra, sier Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog ved Grete Roede, til KK.no.

Hun mener det hele kommer an på om du har behov får å gå ned i vekt eller ikke.

– Strever du med å gå opp i vekt eller har småspiste barn, kan for eksempel peanøttsmør være et utmerket pålegg, da det har sunt fett og mye energi, forklarer Bugge.

LES OGSÅ: - Et av de absolutt mest usunne påleggene

– Vær bevisst på hvor kaloribombene sitter

Hvis du bare spiser det feteste pålegget, vil det utgjøre en stor forskjell kalorimessig.

KLASSIKER: Smør under, chèvre i midten og syltetøy på toppen. Mange pålegg utgjør flere kalorier.  Foto: Fotolia
KLASSIKER: Smør under, chèvre i midten og syltetøy på toppen. Mange pålegg utgjør flere kalorier. Foto: Fotolia Vis mer

– Pålegg er en kilde til mange viktige næringsstoffer, men også energi. Det gjelder å være bevisst på hvor kaloribombene sitter, råder hun.

I tillegg til majones er typiske kaloririke påleggstoppinger kaviar, gulost, syltetøy, smør, salami og peanøttsmør.

– Du vil også kunne spare mange kalorier ved å bytte ut majones med agurk, tomat og paprika. Nå er det ikke sånn at for eksempel peanøttsmør ikke har sin plass på påleggsbordet, men man bør begrense bruken av kaloririkt pålegg.

- To pålegg på samme brødskive vil alltid øke energiinnholdet, opplyser Bugge.

Å pynte rikelig med grønt, slik at det ser visuelt fint ut, kan også gjøre at du blir fortere mett.

– Det å smake og nyte det du spiser, gir en raskere metthet enn hvis du sluker ned maten ved skjærebrettet, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er det sunneste pålegget du kan velge

Her ser du hvor mye kalorier ekstra pålegg utgjør: (artikkelen fortsetter under tabellen)

 Foto: Kilde: Kari Bugge/Grete Roede
Foto: Kilde: Kari Bugge/Grete Roede Vis mer

LES OGSÅ: Her er nordmenns pålegg-favoritter

Er du en snikspiser?

EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog ved Grete Roede. Foto: Axel Bauer
EKSPERTEN: Kari H. Bugge er ernæringsfysiolog ved Grete Roede. Foto: Axel Bauer Vis mer

Mauling, for eksempel det å spise noen ekstra osteskiver eller smake på maten mens du lager den, kan også fort utgjøre mange kalorier.

Mange er faktisk ikke klar over at de mauler og hvor mye ekstra energi det utgjør, forteller Bugge.

– Det er en ubevisst handling som skjer automatisk. Det er noen kursdeltakere som får en del aha-opplevelser når de begynner å skrive ned det de spiser, og det er først da de blir bevisst på hva de faktisk spiser, forklarer ernæringsfysiologen.

Det er mye læring i såkal kostregistrering, altså at du skriver ned alt du spiser.

– Har du har et vektproblem og ønsker å gå ned i vekt trenger du å være bevisst til hva du faktisk spiser og lære deg hva som er smarte valg og ikke. En kostregistrering gjør at du kan finn en balanse i valgene du tar. Du skal ikke bare velge det fete eller det magre, det er ikke ett pålegg som er bedre enn de andre. Variasjon er nøkkelen, sier Bugge.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: