DETTE BØR DU ALLTID HA: Det finnes noen ting som kan redde enhver middag, og vi har lista over hvilke ting du alltid bør ha tilgjengelig. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
DETTE BØR DU ALLTID HA: Det finnes noen ting som kan redde enhver middag, og vi har lista over hvilke ting du alltid bør ha tilgjengelig. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Mat

Se hva du alltid bør ha i kjøleskapet

Inneholder næringsstoffene du trenger, og kan redde deg fra enhver matkrise.

Publisert

Noen dager er det helt uaktuelt å ta omveien til butikken på vei hjem fra jobb.

Da er det greit å vite at du kan lage en fullverdig middag av det du allerede har i kjøleskapet, ikke sant?

Det aller lureste for økonomien er å storhandle én gang i uka, men det er ikke alltid like enkelt å huske alt.

Men, det finnes noen ting du alltid bør huske, og som vil redde deg ut av enhver matkrise.

LES OGSÅ: Spar kalorier på middagen

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, forteller at hun har noen essensielle matvarer i kjøleskapet som til enhver tid kan sprite opp et måltid.

EKSPERT: Lise von Krogh er ernæringsfysiolog og ekspert hos Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson
EKSPERT: Lise von Krogh er ernæringsfysiolog og ekspert hos Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson Vis mer

- Først og fremst vil jeg råde alle til å bruke frukt og grønt-skuffene i kjøleskapet til det de var ment for. Fyll dem opp med masse frukt og grønnsaker, råvarer som kan brukes til alt!

Rotgrønnsaker, som poteter, gulrøtter og løk, holder litt lenger, og er derfor greit å ha i en egen skuff.

- Rotgrønnsaker er det lurt å hamstre. De får du alltid bruk for!

LES OGSÅ: Ikke gå i disse økonomifellene

Deilig tilbehør

Lurer du på hva annet du alltid bør ha tilgjengelig? Her er Lise von Kroghs liste.

1. Naturell yoghurt
- I dag er det lett å få tak i store begere med yoghurt, og den kan redde både frokost og kveldsmat når brød ikke frister. Ha i litt frukt fra fruktskuffen, og du har et fullkomment måltid!

2. Kesam eller rømme
- Dette er lurt til middagsmaten! Blant i litt lime og basilikum, og du har en kjempegod dressing til grillmaten.

3. Bladsalat i pose
- Lettvint og greit, ta en håndfull salat ut av posen og du har smakfullt tilbehør uten at du trenger å kutte opp.

4. Kjøttpålegg
- Ha mager skinke tilgjengelig. Masse proteiner, og deilig på grovt brød.

5. Fiskepålegg
- Sunt og fullt av omega-3!

6. Oliven på glass
- Disse elsker jeg. De kan brukes til det meste, og gjør maten mye mer spennende!

7. Dijonsennep
- Dette er en fin smakstilsetning. Bland med olivenolje, så har du dressing, eller bruk sennepe til å marinere kjøttet.

8. Tran
- Tran er viktig! Spesielt utover høsten når du ikke får i deg det du skal av omega 3 og andre vitaminer.

9. Økologiske egg
- Egg er rask og anvendelig mat. Lag deg en omelett, speil et egg eller ha dem i pastasausen. I tillegg holder de seg fine i to måneder!

LES OGSÅ: Slik handler du sunt OG sparer penger

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer