DET FINNES ET LURT TRIKS: Du visste kanskje ikke at du kunne skrelle disse på fem sekunder? Foto: al62 - Fotolia
DET FINNES ET LURT TRIKS: Du visste kanskje ikke at du kunne skrelle disse på fem sekunder? Foto: al62 - Fotolia Vis mer

Mat

Skrell poteter på fem sekunder

Etter dette vil du garantert servere poteter til middag litt oftere.

Publisert

Fokuset på lavkarbokosthold har gjort at poteten har fått mye tyn de siste årene, og muligens er noe av dette ufortjent.

Mange av oss er fremdeles glad i den tradisjonsrike rotfrukten, og etter en nærmere kikk er den også riktig så sunn.

Tidligere studier har blant annet vist at poteter kan hjelpe på blodtrykket. 

Hvis du er blant dem som syns det er pes å skrelle dem, har vi en annen gladnyhet til deg. Med noen enkle triks kan du skrelle den på 5 sekunder - det stemmer, fem sekunder!

LES OGSÅ: Det beste potetgullet lager du selv

Slik skreller du den superraskt

De fleste kan skrive under på at det er både kjedelig og at det tar lang tid å skrelle poteter, og enkelte ganger dropper du dem kanskje nettopp på grunn av det. 

Det kan imidlertid gjøres på fem sekunder. Bare sjekk her:

Ta en kokt potet over i isvann. La den ligge i fem sekunder, før du tar den opp. Hold deg over serveringsbollen, og dra forsiktig i begge ender. Skallet vil skli rett av!

På denne måten kan du både la potetene koke med skallet på, som hjelper til med å beholde viktige vitaminer og næringsstoffer, og enkelt gjøre dem serveringsklare for middagsselskapet etterpå! 

Se den smarte instruksjonsvideoen under. 

Lurt å spise dem kalde

Nå tenker du kanskje at du ikke vil servere kalde poteter til middag, men det vil de heller ikke være.

Poteten rekker nemlig ikke å kjøle seg ned hele veien gjennom på bare dem sekunder, som gjør at den fortsatt vil være god og varm til servering.

Til tross, er det faktisk ikke så dumt å kjøle ned poteter før servering. Som nevnt ovenfor har poteter en rekke helsegevinster, men studier har vist at de er mest helsebringende hvis de nytes kalde.

Varmebehandlingen av poteter gjør at stivelsen absorberer vann og sveller. Når matvaren avkjøles, krystalliseres deler av stivelsen, slik at den ikke kan fordøyes.

Resultatet er lavere og langsommere blodsukkerstigning.

LES OGSÅ: Ikke spis poteter med grønne flekker

God kilde til C-vitamin og jern

Poteter inneholder en god del karbohydrater og stivelse, og har lavere innhold av proteiner og fett. den er likevel en god kilde til C-vitaminer og noe jern.

Og kombinasjonen av C-vitamin og jern er spesielt gunstig, fordi det er slik at C-vitamin fremmer opptaket av jern - et mineral mange kvinner trenger ekstra av.

Hvor mange poteter som er passelig mengde å spise til middag, avhenger av flere ting, blant annet hvor aktiv du er.

En kokt potet inneholder cirka 80 kcal. Voksne kvinner som er middels aktive, kan spise mellom 150-200 gram poteter til middag uten at det får kiloene til å snike seg på.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer