DAMPES: Denne skal dampes for å få maks ut av de næringsstoffene brokkolien inneholder. Foto: All Over Press
DAMPES: Denne skal dampes for å få maks ut av de næringsstoffene brokkolien inneholder. Foto: All Over Press Vis mer

Mat

Spiser du brokkoli «riktig»?

Hvor mye antioksidanter og vitaminer den gir deg, kommer an på hvordan du får den i deg.

Brokkoli, poteter, gulrøtter og epler.

Javisst får vi i oss disse matvarene, men spiser vi dem «riktig»?

Hvordan du kutter, skreller og tilbereder matvarene, påvirker innholder av antioksidanter og vitaminer.

Og det er fullt mulig å gjøre den sunne maten enda litt sunnere, ifølge Huffington Post

Brokkoli

Denne grønnsaken er en av de beste grønnsakene du kan få i deg, men hvordan skal du få i deg mest mulig av de viktige næringsstoffene den inneholder?

Skal den kokes, stekes eller spises rå?

Ifølge Huffington Post er det damping som fungerer aller best. Med damping beholdes egenskapene i brokkolien, som gjør at den blant annet skal kunne bidra til å bekjempe kreftceller.

Koking og steking derimot, gjør at mange av de gode egenskaper forsvinner.

Og er du blant dem som kutter vekk stilken? Da går du glipp av mye smak og et hav av godsaker for kroppen. Stilken har nemlig like mye næring som blomsten, og er både rik på fiber og har en god konsistens som gjør at den knaser godt mellom tennene.

- Mange tenker på brokkoli som de grønne små bukettene, men den er mye mer enn som så. Stilken er rik på både smak og næringsstoffer, så ikke kast den, har Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, tidligere sagt til KK.no.

DAMPES: Denne skal dampes for å få maks ut av de næringsstoffene brokkolien inneholder. Foto: All Over Press
DAMPES: Denne skal dampes for å få maks ut av de næringsstoffene brokkolien inneholder. Foto: All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Hvor lenge har du brokkoli i kjelen?

Poteter

Én stor potet gir deg rundt 110 kalorier og påfyll av masse vitaminer, spesielt C-vitaminer, mens 100 gram pasta inneholder rundt 160 kcal.

Men, utover det så er vel poteter bare poteter, eller? Samme om de er bakt, kokt, er hvite, lilla eller laget mos av?

Flere studier viser ifølge Huffington Post at det er de lilla, kokte potetene som gir best uttelling. De kan bidra til å dempe blodtrykket og redusere risikoen for kreft.

En studie publisert i tidsskriftet Food & Function, har også visst at lilla poteter slår de hvite potetene når det gjelder å holde blodsukkeret vårt stabilt

Poteter inneholder lite fett og mye karbohydrater, og på grunn av det høye karbohydratinnholdet kan de gi deg en litt rask blodsukkerstigning.

POTATO, POTATO: Visste du at det kan være smart å avkjøle potetene? Foto: Fotolia
POTATO, POTATO: Visste du at det kan være smart å avkjøle potetene? Foto: Fotolia Vis mer

Kjøler du imidlertid potetene ned før du spiser dem, så vil det gi deg en lavere og langsommere blodsukkerstigning.

Ifølge Forskning.no har kokte, kalde poteter mindre lett fordøyelig stivelse enn nykokte poteter.

- En rimelig hypotese er at virkningen på blodsukkeret når du spiser kald lagret potet, som i for eksempel potetsalat, er mindre enn når du spiser nykokte poteter, har matforsker Simon Ballance ved Nofima tidligere sagt til forskningsnettstedet.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer spinat

Gulrøtter

KOK GULRØTTENE: Da får du aller mest ut av dem. Foto: Fotolia
KOK GULRØTTENE: Da får du aller mest ut av dem. Foto: Fotolia Vis mer

Grønnsakssuppe med gulrøtter, ja takk!

I tillegg til å være proppfull av sunne næringsstoffer, er den fargerike grønnsaken også svært fattig på kalorier. En normalt stor gulrot inneholder så lite som 27 kalorier, og er derfor perfekt sammen med middagsretten eller som snacks dersom du er opptatt av å holde vekten.

Det høres kanskje ikke særlig logisk ut at kokte gulrøtter kan være like bra som rå, men dette stemmer faktisk.

Ifølge Frukt.no kan moste eller kokte gulrøtter være en super kilde til antioksidanter. Når gulrøtter kokes og moses frigjøres nemlig antioksidantene i grønnsaken, og disse stoffene beskytter kroppen mot flere krefttyper og styrker immunforsvaret.

DET BESTE EPLET: Det røde er aller sunnest. Foto: Fotolia
DET BESTE EPLET: Det røde er aller sunnest. Foto: Fotolia Vis mer

Ja, kokte og moste gulrøtter inneholder faktisk hele tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter!

LES OGSÅ: Derfor bør du pøse på med gulrøtter!

Epler

Hvilke er det egentlig som er de sunneste? De røde, gule eller grønne?

Epler er proppfulle av sunne næringsstoffer, og den saftige frukten kan bidra med å kutte ned det dårlige kolesterolet i blodet, og hjelpe til med å holde huden din ung.

Men, da gjelder det å velge de røde eplene, ifølge Daily Mail.

I tillegg kan det også spille en rolle når i modningsprossesen du spiser eplene.

Lar du frukten modne litt før du spiser den, produseres det flere antioksidanter i frukten, ifølge Huffington Post.

Men du, husk at det viktigste er at du spiser masse grønnsaker og litt frukt, velger variert og går for sortene og tilberedningsmåtene du synes gir den aller beste smaken!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: