SULTEN?: Trener du morgenøkter uten å ha spist noe først? Det er ikke sikkert det har den effekten du ønsker.  Foto: pressmaster - Fotolia
SULTEN?: Trener du morgenøkter uten å ha spist noe først? Det er ikke sikkert det har den effekten du ønsker. Foto: pressmaster - Fotolia Vis mer

Fettforbrenning

Trener du ofte på tom mage?

Slik kan det påvirke kroppen og forbrenningen.

Du har nettopp stått opp av senga og har store planer om å gjennomføre dagens treningsøkt før jobb. Mat orker du derimot ikke tanken på helt enda.

Men er det da greit å kaste seg på spinningtimen som begynner 07.00 uten å ha fått i deg noe næring?

Mange har antagelig hørt at det å trene på morgenen, uten å ha spist frokost, kan gjøre at du forbrenner mer.

Spørsmålet er om dette stemmer, og om det egentlig er gunstig?

Kommer an på hva du vil oppnå

VIKTIG MED MAT: Personlig trener, samt kursleder i Grete Roede - Elise Hetlevik, synes det er viktig å få i seg næring før en treningsøkt Foto: KK
VIKTIG MED MAT: Personlig trener, samt kursleder i Grete Roede - Elise Hetlevik, synes det er viktig å få i seg næring før en treningsøkt Foto: KK Vis mer

- Noen mennesker spiser etter en måltidsklokke, og har lagt til seg vaner for å innføre tre hovedmåltid om dagen - inkludert frokost, sier Elise Hetlevik, som er personlig trener i Mykje Meir og kursleder for Grete Roede AS, til KK.no.

- Andre mennesker, velger en livsstil der man trener før man spiser også kalt periodisk faste. Periodisk faste vil si at man spiser alle måltider innen en 8-10 timers periode og faster resten av dagen. For noen fungerer en slik livsstil, for andre ikke, forklarer Hetlevik.

Ifølge eksperten har trening på tom mage en effekt, men den er ikke nødvendigvis bare positiv. 

- Det å trene på tom mage kan bidra til at man mobiliserer flere fettceller, med andre ord kan det bidra til at flere av kaloriene du forbrenner blir forbrent i form av fett.  Men sett i et helhetlig perspektiv, er det totale kaloriforbruket det viktigste, ikke om man forbrenner karbohydrater eller fett. 

LES OGSÅ: Her er tipsene som øker forbrenningen! 

Frokost først får opp forbrenningen

Hetlevik anbefaler å spise frokost før trening for å få i gang forbrenningen så fort som mulig etter du har stått opp.

- Ofte trenger kroppen påfyll etter en lang natt og en del trenger også å spise for å yte maks på trening. Hva man velger å spiser til frokost kan også virke inn på ytelsesevnen og det er også avhengig av hva man skal trene.

- Skal du løpe langt kan det være en fordel å spise karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene. Det kan for eksempel være havregryn eller yoghurt med müsli. Skal du trene styrke ville jeg valgt et mer proteinrikt frokostmåltid med for eksempel egg og kalkunpålegg. 

NÆRINGSRIKT MÅLTID: En god omelett med for eksempel kalkun, kan være smart å få i seg før trening.  Foto: Fotolia
NÆRINGSRIKT MÅLTID: En god omelett med for eksempel kalkun, kan være smart å få i seg før trening. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Er du tappet for energi?

Styrke eller kondisjon?

Å løpe en mil krever mye energi, men det krever også at du ikke har fylt opp magen til de grader så du ikke får hold umiddelbart. Hva du skal trene har derfor mye å si for hva du får i deg før treningsøkten.

- Det er mange debatter rundt dette temaet. og det er vanskelig å svare konkret på dette spørsmålet uten å tråkke noen på tærne. Flere langdistanseløpere og mennesker som løper mye vil gjerne foretrekke å løpe med en «lett» kropp uten et for tungt måltid i magen.

- Styrketrening kan også utføres med lite energi, men for de fleste krever det mye disiplin og en del tar derfor tilskudd for å kunne prestere maksimalt. Jeg anbefaler mine kunder å spise før harde styrkeøkter for å klare å mobilisere krefter til å holde ut hele økten.

STYRKETRENING KREVER ENERGI: Man bør få i seg et godt sammensatt måltid før man skal trene styrke.  Foto: Fotolia
STYRKETRENING KREVER ENERGI: Man bør få i seg et godt sammensatt måltid før man skal trene styrke. Foto: Fotolia Vis mer

Bygge muskler?

Om målet ditt er å bygge muskler, er det alfa og omega at du får i deg energi via mat og drikke. 

- Proteiner er byggesteiner i kroppen og nødvendig for muskelvekst. Det er også viktig å få med at målsettingen for treningen har mye å si.

- Ønsker man å gå ned i fettprosent, kan man gjerne øve seg på å trene på tom mage. Men trener man for muskelvekst er kroppen helt avhengig av å ha energi å jobbe med, sier eksperten. 

LES OGSÅ: Derfor bør du aldri kutte ut styrketreningen. 

Kan gi lavere forbrenning

Hetlevik vil presisere at dersom du vil ned i vekt og ikke har spist før trening, kan også kroppen gå i sparebluss. Noe som ikke er gunstig for vektnedgang. 

I SPAREBLUSS: Det å trene på tom mage veldig ofte, KAN føre til at kroppen går i sparebluss, som igjen kan medføre vektøkning, da forbrenningen blir dårligere.
I SPAREBLUSS: Det å trene på tom mage veldig ofte, KAN føre til at kroppen går i sparebluss, som igjen kan medføre vektøkning, da forbrenningen blir dårligere. Vis mer

Når kroppen går i sparebluss er det mye lettere å overspise. Forbrenningen er lav, kroppen klarer bare å ta opp en viss mengde energi om gangen. De resterende kaloriene som er inntatt vil da bli lagret som fett i kroppen, som også kan bidra til at man legger på seg.  

En del føler derfor at hvis de trener på tom mage opplever de en enorm sult i etterkant, som bidrar til overspising. 

Så hva bør man få i seg før trening dersom man vanligvis ikke er så glad i å spise rett før treningen?

- Jeg anbefaler et lite og lett fordøyelig måltid. Hvis du skal ha en lett morgenøkt holder det med en frukt eller en liten skål med cottage cheese eller yoghurt uten sukker. Prøv å unngå de raske karbohydratene og innta mer langsomme karbohydrater med mye fiber. 

- Skal du trene tung styrketrening ville jeg anbefalt et egg og litt avokado eller kalkunpålegg, for å tilføre kroppen rikelig med proteiner og det sunne fettet. Hvis man absolutt ikke klarer å få ned mat på morgenen, ville jeg prøvd å få i meg et tynt knekkebrød med kalkunpålegg og litt grønnsaker. En god miks av både karbohydrater, proteiner og fett kan være med å bidra til bedre prestasjonsevne! 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: