SPIS MINDRE SALT: Du bør heller redusere saltinntaket ditt fremfor å tenke hvilke salttyper som er sunnest. Foto: Fotolia
SPIS MINDRE SALT: Du bør heller redusere saltinntaket ditt fremfor å tenke hvilke salttyper som er sunnest. Foto: Fotolia Vis mer

Salt Mat

Velger du «riktig» salt?

Sjekk hva som er viktig å se etter.

Publisert

– Det er innholdet av natrium i saltet som er viktig å se etter i alle typer salt. De fleste typene salt inneholder mye natrium – noen mer enn andre – og kan derfor ikke kalles sunne, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, til KK.no.

Fokuset bør altså heller ligge på hvordan du kan redusere saltinntaket ditt. 

LES OGSÅ: Så farlig er salt

Anbefaler maks 5 gram

Skyvulstad forteller at natriumet i saltet øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer hos både kvinner og menn.  Salt øker også risikoen for kreft i magesekken.

Nordmenn spiser i gjennomsnitt 10 gram salt per dag, som er dobbelt så mye som anbefalt.

– Natrium i salt er nødvendig for en rekke prosesser i kroppen, men for å dekke kroppens behov for natrium er 1,5 gram salt per dag for de fleste voksne nok. Det anbefales å begrense dette til maksimalt 5 gram, som tilsvarer i underkant av en teskje salt, opplyser Skyvulstad.

LES OGSÅ: Hvilken type salt snacks er «sunnest»?

LAG MATEN SELV: Da får du større kontroll på saltinnholdet i maten. Ferdiglaget mat inneholder ofte mye salt.  Foto: Fotolia
LAG MATEN SELV: Da får du større kontroll på saltinnholdet i maten. Ferdiglaget mat inneholder ofte mye salt. Foto: Fotolia Vis mer

Den salteste maten

Ifølge Skyvulstad bidrar industribearbeidede matvarer med 70-80 prosent av saltinntaket i gjennomsnittskosten, mens fra rene råvarer får vi cirka 10 prosent.

– Salt som vi tilsetter i matlagning og ved bordet bidrar med 10-15 prosent. Det er forskjeller fra person til person i hvor mye salt man strør på maten, opplyser hun og presiserer at i gjennomsnitt får befolkningen i Norge i seg dobbelt så mye salt som anbefalt hver eneste dag.

Matvaregruppene som bidrar med mest salt er bearbeidede kjøttprodukter og brød- og kornvarer. Andre kilder til salt er spisefett, pålegg, ferdigretter, fiskeprodukter, ost og snacks.

– Blandingskrydder som for eksempel tacokrydder kan inneholde opp til 20 prosent salt. Det kan være stor variasjon i saltinnhold innen samme matvaregruppe, så det lønner seg å lese varedeklarasjonen for å finne variantene med mindre salt, råder Skyvulstad.

Helsedirektoratet anbefaler at du lager mat fra bunnen av selv, for da har du større kontroll over saltinnholdet.

LES OGSÅ: Her er saltet du bør velge

Mange salttyper

Siden det er natriuminnholdet som er det viktigste å se på, har vi kun konsentrert oss om dette i denne lille oversikten.

Ifølge svenske Livsmedelsverket, slv.se, inneholder 100 gram salt så mye natrium:

Havsalt: 37,6 g
Mineralsalt: 25,7 g (I mineralsalt som for eksempel seltin kan noe av natriumet være erstatttet med kalium)
Urtesalt: 30 g (Urtesaltet har noe lavere andel natrium, det er fordi saltet her er «tynnet ut» med urter og vann)
Salt m/jod: 39,6 g

Ønsker du å redusere saltinntaket ditt? Helsedirektoratet har laget «ti grep for å spise mindre salt», som du kan sjekke ut her!

STRØSALT: Flaksalt og fingersalt smaker godt som topping. Her er det lett å salte for mye. Foto: Fotolia
STRØSALT: Flaksalt og fingersalt smaker godt som topping. Her er det lett å salte for mye. Foto: Fotolia Vis mer

Hva er egentlig forskjellen på de ulike salttypene? Her er en liten oversikt over de forskjellige typene og hva de egner seg til:

Maldonsalt:

Maldonsalt er flaksalt, også kjent som fingersalt. Maldonsalt kommer fra Essex i England og blir varmet i store panner for å få pyramideformer eller ønsket form. De grove saltkrystallene utvinnes på tradisjonelt vis og kan knuses mellom fingrene.

Egner seg til: Det har en mindre konsentrert smak enn vanlig koksalt og gjør seg best som topping for eksempel på ovnsbakte båtpoteter eller focaccia.

Havsalt:

Havsalt er ikke sunnere enn husholdningssalt. Saltet utvinnes av sjøvann ved inndamping.

Natriuminnholdet er omtrent det samme i havsalt som i husholdningssalt, og det har ingen kjente helseeffekter, ifølge Helsedirektoratet.

Du får kjøpt både grovt og fint havsalt i alle mulige varianter. Det finnes havsalt fra uliker steder i verden, som for eksempel Amerika, Frankrike, Italia og Hawaii.

Egner seg til: Koking og matlaging. Noen typer kan også brukes som fingersalt.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mindre salt

Urtesalt:

Inneholder ofte tørket havsalt i en kombinasjon av forskjellige urter og grønnsaker, alt etter hva urtesaltet skal brukes til. Dette kan du fint lage selv, noe som også gjør at du får større kontroll på saltingen og hvor mye salt du velger å tilsette.

Egner seg til: Topping eller matlaging.

Mineralsalt:

Mineralsalt er et husholdningssalt for dem som vil redusere natriuminntaket. Tanken er at du skal få i deg mindre salt uten å måtte salte mindre.

Egner seg til: Matlaging

Jodsalt:

Noen typer bordsalt er beriket med jod, som ser ut til å motvirke dannelsen av forstyrrelser i skjoldbruskkjertelen, såkalt struma. Struma er ikke vanlig i den vestlige verden, men er utbredt i utviklingsland.

Anbefalt jodinntak for barn fra 10-års alder og voksne er 150 mikrogram per dag. Anbefalingene er noe høyere for gravide (175 mikrogram) og ammende kvinner (200 mikrogram), ifølge NIFES.

For mye jod kan også føre til helseplager, derfor bør ikke inntaket overstige 600 mikrogram per dag.

Jodsalt har en finkornet og rennende form. Jodinnholdet kan minske ved lang lagring, ifølge saltprodusenten Jozo salt.

Egner seg til: Matlaging og bordsalt

FOR SALT: Siden maten vi spise ofte inneholder for mye salt, trenger vi sjeldent å tenke på salttilførselen, mener Helsedirektoratet.  Foto: Fotolia
FOR SALT: Siden maten vi spise ofte inneholder for mye salt, trenger vi sjeldent å tenke på salttilførselen, mener Helsedirektoratet. Foto: Fotolia Vis mer

Kvernsalt:

Salt som er framstilt for å brukes i saltkverner.

Egner seg til: Topping eller matlaging.

LES OGSÅ: Slik vet du hvor mye salt maten inneholder

Fakta om salt

Kilde: Helsenorge.no

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer