ETT FETT OM DAGENS FANGST ER FET ELLER MAGER?: Vi er flere som er litt usikre på om hvilken fisk som er fet eller mager, og hvilke næringsstoffer vi får i oss under middagen - få full oversikt lenger ned i saken. Foto: Thinkstock
ETT FETT OM DAGENS FANGST ER FET ELLER MAGER?: Vi er flere som er litt usikre på om hvilken fisk som er fet eller mager, og hvilke næringsstoffer vi får i oss under middagen - få full oversikt lenger ned i saken. Foto: Thinkstock
Fisk

Vet du forskjellen på fet og mager fisk?

Og nei, du bør ikke undervurdere den magre...

Har du fisket litt i ferien? Kjent at det napper i pilkesnøret du har kastet ut over båtripa? Da er det fullt mulig du har fått en spretten sølvblå makrell på kroken.

Nå som det er sommer er vi gjerne litt ekstra opptatt av fisk. Vi griller, dorger og røker dem. Lager en lun potetsalat som tilbehør, og legger laksen rett på grillen på en seng av sitron.

Og ingenting er som sprøstekt makrell med rømmesaus og agurksalat, eller hvitvinsdampet torsk servert med purre og blåskjell.

Mager eller fet - ett fett?

Men vet du hva som er forskjellen på en kveite og en lyr? Og hva med hysen, brosmen og silda, da?

Du har sikkert hørt om fet og mager fisk, men hvilken fisk som er hva er ikke alltid like enkelt å huske i farta. Og vi vil jo gjerne vite hva vi spiser, og hvilke næringsstoffer vi får i oss.

Enkelt forklart er forskjellen på fet og mager fisk, hvor fisken lagrer fettet. Hos fete fisketyper lagres det meste av fettet i selve fileten, og litt i leveren, mens den magre fisken lagrer alt fettet sitt i leveren.

SUNT OG GODT OG FETT: Laks er en fet fisk som gir deg godt fett, omega 3, D-vitamin og rikelig med proteiner. Perfekt på sommergrillen! Foto: Stine Okkelmo
SUNT OG GODT OG FETT: Laks er en fet fisk som gir deg godt fett, omega 3, D-vitamin og rikelig med proteiner. Perfekt på sommergrillen! Foto: Stine Okkelmo Vis mer

Ja takk - begge deler

Og ifølge Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede AS, er all fisk bra. For selv om en fisk er fet, har det ingen sammenheng med fettet du får i deg fra en hamburger, for eksempel.

For fet fisk er rik på sunt fett, nemlig den flerumettede fettsyren omega-3, samt masse D-vitaminer, som er gull for kroppen.

De magre fiskene inneholder nesten ikke fett i det hele tatt, men begge typer fisk er kilder til gode og nyttige proteiner, samt jod, som er viktig for skjoldbruskkjertelen. Derfor er det fint å spise begge fisketypene.

- Det aller beste er altså å kombinere de fete og de magre fisketypene og få et variert kosthold med ulike proteinkilder og rikelig med andre nyttige næringsstoffer, sier Bugge i en tidligere KK-sak.

Fet og mager fisk - en liten oversikt:

Ja, hva er det du har fått på kroken da? Er det en fet eller en mager fisk?

Her er en liten guide du kan ta med deg på tur:

Fet fisk: Laks, makrell, sild, ørret, ål, kveite og sardiner.

Mager fisk: Torsk, sei, lyr, abbor, kolje, breiflabb, rødspette, skrubbe, hvitting, hyse, tunfisk og brosme.

Ja-fisk/Nei-fisk

Men selv om det er mye som er godt, er det ikke sikkert du bare kan fråtse i havets fristelser i disse feriefisketider. Vet du for eksempel hva du gjør om du får en hummer eller en taskekrabbe i tegna? Og hva slags scampi bør du styre unna?

WWF Norge har laget en kjekk liten guide om hvilke fisketyper du kan spise med god samvittighet, og hva du bør styre unna:

JA-FISK/NEI-FISK: Listen til WWF Norge er delt inn i tre kategorier: fisk du kan spise med god samvittighet, fisk du bør være kritisk til og fisk du bør styre unna.
JA-FISK/NEI-FISK: Listen til WWF Norge er delt inn i tre kategorier: fisk du kan spise med god samvittighet, fisk du bør være kritisk til og fisk du bør styre unna. Vis mer

Til forsiden