HVERDAGSSTRESS: Er det mulig å stresse ned når huset skal ryddes og ungene små mates, kjøres og trøstes?  Foto: Shutterstock / conrado
HVERDAGSSTRESS: Er det mulig å stresse ned når huset skal ryddes og ungene små mates, kjøres og trøstes? Foto: Shutterstock / conrado Vis mer

Hverdagsstress

«Å ha barn er infernalsk strevsomt, men fantastisk gøy»

Monica Lien forteller hvordan du kan stresse ned og få en roligere hverdag.

Hvordan står det til med skuldrene dine? Er de muligens låst fast i øverste posisjon, sånn nærmest uten at du tenker over det? Flyr kjøttbollene gjennom luften mens du sjonglere klesvask, rydding av leker og steking av sjokoladekaken til dugnaden som du har lovet å bli med på? Prøver du å hjelpe minstemann med potten samtidig som du hjelper eldstemann med leksene? Må du brøyte deg vei gjennom den overfylte entrèen hver gang du skal kjøre poden til trening?

Du er ikke alene. Å ha barn gir store gleder og fantastiske øyeblikk – og enorme mengder med arbeid! Sure sokker skal vaskes, middager skal lages, og både rumper og tårer skal tørkes. Lillevenn følges først av et lass med skitne bleier og en sti av leker som slippes over alt. Senere følges krapylet av en like stor haug med skitne klær og svett treningstøy. Gangen blir full av sko, og på kjøkkenbenken råder det smulekaos (jeg tok meg bare fem skiver og ti-tolv kjeks). «»

Med barn i huset blir det gjerne få romantiske kjæresteturer, men desto flere kjøreturer til korpsøvelse eller trening. Kidsa skal hentes og bringes, treninger skal overværes, klubbhus skal males og korpsweekender planlegges. Mat skal lages, klær skal vaskes og lekser følges opp. Det er bare til å kalle en spade for en spade: Å ha barn er en jobb som aldri tar slutt, på samme måten som innboksen aldri blir tom. Uansett hvor fantastiske de søte små er, er det tårn av oppgaver som skal gjøres, igjen og igjen og enda èn gang til!

LES OGSÅ: Nei, du trenger ikke å stresse. Barnet lærer å lese når det er klar for det

I denne hvirvelvinden av klesvask, kos og kaos, er det store muligheter for at hverdagsstresset innhenter deg. Har du i tillegg venninner som skal treffes, joggeturer som skal plottes inn i treningsappen, en travel jobb og kanskje en partner som vil se deg fra tid til annen, er det lett at ørene limes fast i høyeste posisjon. 

Så hva gjør du da? Hiver ungene ut vinduet og bli eneboer i stedet? Kanskje fristende fra tid til annen, men neppe et alternativ. 

Problemet er at hvis hverdagsstresset holder på å ta knekken på deg, må du gjøre NOE. Ingen kommer til å takke deg dersom du går ned for telling et sted mellom komfyren og haugen med klesvask. 

Det er her den vanskelige – men helt uunngåelige - prioriteringen kommer inn. 
For må barna gå på aktiviteter nesten hver dag i uken? Må du være tilstede på hver fotballkamp, hver dugnad og utlodning? Og må gullungene få kortreist mat til middag og gulrøtter utskåret som traktorer i matpakken? Er det krise om naboen –eller svigermor- kommer innom og ser at oppvasken ikke er tatt en time etter middag? 

HVERDAGSSTRESS: Monica Lien deler sine beste tips til hvordan du kan bli kvitt hverdagsstresset.  Foto: Privat
HVERDAGSSTRESS: Monica Lien deler sine beste tips til hvordan du kan bli kvitt hverdagsstresset. Foto: Privat Vis mer

Hvis svaret er «Ja!!», så bare kjør på! Ta oppvasken i samme sekund som du svelger den siste biten av langtidsstekt økologisk landkylling. Still som heiagjeng på alle kamper og treninger. Tørk støv av stolbeina hvis det får deg til å føle deg fornøyd og effektiv. Men da må du kutte ut noe annet!

For mange aktiviteter –selv lystbetonte – kan nemlig gi kroppen stress hvis det pågå over for lang tid. Kronisk stress tømmer kroppen energitank. Ingen varsellamper lyser når tanken nærmer seg bunnivå. Da er det lett å glemme å fylle på. 

Eller du husker det, men har rett og slett ikke tid til påfyll. Jeg mener, hvem legger seg på sofaen med en bok når tissepotten til minsten er full, fiskepinnene svir i ovnen og eldstemann bare finner èn leggbeskytter? Dersom du skal redusere hverdagsstresset, må du altså forebygge. Takke nei til noe. Senke kravene til deg selv. Tåle at alt ikke er på stell hele tiden. 

Her kommer noen tips til å senke stresset i familien. Ved å følge disse rådene kan du oppleve å få mer overskudd og hverdagsglede. Ungene får en mamma som orker å leke, som er tilstede i øyeblikket, som stresser mindre og ler mer. Forhåpentligvis synker også skuldrene dine etter hvert ned i riktig posisjon. 

12 tips for en roligere hverdag:

  1. Velg vekk. Alle i familien kan ikke være med på fem aktiviteter hver. Også for din egen del må du velge bort noe. Kanskje du kan si ifra deg noen verv eller aktiviteter for en periode?
  2.  Senk kravene. Tål at det noen ganger kan være litt rotete. Med mindre du driver en interiørblogg, trenger ikke fargen på barnas ransler stå til gardinene i gangen. Sunn mat kan lages raskt og enkelt. Ikke få panikk om du må velge ferdigpizza gang i blant. 
  3. Senk også kravene dine til barna hvis de blir for høye. Barn og unge kan også bli stresset og slitne. La barna få vite at det ikke er det de presterer som gjør dem verdifulle. Fortell at det er helt OK å prestere middels på noen områder. Ingen trenger å være flinke i alt!
  4. Vær tilstede mentalt i lek og samtale. Legg bort mobil eller nettbrett når du leker med barna.
  5. Gjør kun èn ting av gangen. Fokuser helt og fullt på denne oppgaven til du er ferdig, eller må ta en pause.
  6. Gi barna forutsigbarhet. Rutiner, gjentagelser og gode forberedelser i forkant, gir trygghet og senker stress.
  7. Ta deg tid til en liten pratestund på sengen, også med større barn. Ofte kommer de vanskelige eller viktige tingene i livet først frem ved leggetid. Gode samtaler kan både forebygge redusere stress. 
  8. Samle dere til felles middag de fleste dagene i uken. Hvis dette ikke går, prøv felles kvelds eller felles frokost. Ett felles måltid hver dag binder dere sammen som familie og gir rom for prat.
  9. Ta barna med på en liten tur. En deilig søndagstur eller en liten sykkeltur lørdag ettermiddag senker stresset og binder dere sammen som familie. Turen trenger slett ikke være lang!
  10. Samarbeid med andre foreldre om transport til treninger, kamper og bursdagsbesøk. Så lenge du er mentalt tilstede når du faktisk møter, vil barna tåle at du ikke alltid er med. 
  11. Fordel husarbeidet. Kanskje både barn og mann må på banen med å ta en større del av oppgavene i huset? Selv smårollinger kan gjøre helt enkle oppgaver, som å rydde ut tallerkenen sin etter å ha spist. Større barn kan tømme oppvaskmaskinen, henge opp klesvask, koste gulvet etter sortere skohaugen i gangen. 
  12. Aksepter at livet i perioder kan være stressende. Minn deg selv på at det kommer roligere tider. Om et par år er toåringen ute av trassalderen eller tenåringen ute av opprøret. Føler du at det blir for mye, trekk pusten dypt et par ganger. Følg luften helt ned i magen og pust godt ut. 
     

LES OGSÅ: Slik blir du mindre stresset

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: