SKOLE: - Hvis jeg skulle skape min egen skole, ville jeg ønsket å tilby en skole som elevene selv ville valgt å gå på, slik som på den greske antikkens «skhole». En skole som er verdt å bruke fritiden sin på, skriver Kjersti Salvesen. FOTO: Hilde Brevig
SKOLE: - Hvis jeg skulle skape min egen skole, ville jeg ønsket å tilby en skole som elevene selv ville valgt å gå på, slik som på den greske antikkens «skhole». En skole som er verdt å bruke fritiden sin på, skriver Kjersti Salvesen. FOTO: Hilde BrevigVis mer

Skole:

En skole barna selv ville ha valgt

Hvis jeg skulle skape min egen skole, ville jeg ha formet en skole som var verdt å bruke fritiden sin på.

Hvis jeg skulle skape min egen skole, ville jeg likt å ha med kjerneverdier, som «å styrke barnets selvfølelse og selvdisiplin, tillit til andre mennesker og respekt for andre kulturer og meninger». Formuleringen har jeg lånt av Italias første kvinnelige lege og skolegrunnlegger, Maria Montessori. Men ville jeg ikke også likt å ha med noe fra den offentlige skolen? Jo, det ville jeg. Men hva er egentlig kjerneverdiene i den offentlige skolen? Og hvorfor har jeg ikke fått med meg disse nedfeltene verdiene i praksis?

Ordet «skole» stammer opprinnelig fra den greske antikkens «skhole», og betyr faktisk fritid. Skole var en vitenskapelig fritidsaktivitet for de rike. Materiell velstand frigjorde tid til annet enn å skaffe seg sitt daglige brød, og det var populært å gå på skole i fritiden. Det har skjedd noe på veien fra antikkens Hellas til dagens obligatoriske skole. Mange elever i dag, ville kanskje valgt å bruke fritiden på noe annet enn skole – dersom det var opp til dem?

«Det viktigste er at du er trygg inni deg og at du kjenner deg trygg på de rundt deg. Vi skal jobbe mye med dette. For når du føler deg trygg i dette rommet, og i friminuttene, har du gode forutsetninger for å lære norsk og matematikk.» Det var som om vi trakk inn og slapp ut et dypt og synkront Yoga-pust da vi hørte lærerens ord, vi foreldre, som stod og tjuvlyttet i døråpningen, første skoledag etter sommerferien, på en Montessori-skole. For det er trygt å vite at et slikt fokus faktisk danner selve plattformen for læringen.

Jeg husker da jeg gikk inn porten til en Montessori-skole for andre gang (den første gangen var i Fort Lauderdale i Florida). Det vrimlet av barn, og det slo meg at de tilsynelatende hadde en egen ro over seg, en tanke som også streifet meg første gang jeg besøkte en Montessori-skole, i USA. Det var overraskende stille i skolegården til å være midt i et friminutt. Nå er det riktignok færre barn på denne Montessori-skolen sammenliknet med mange andre skoler – og kanskje gir også sjøutsikten fra skolegården en ekstra ro, for ikke å snakke om effekten av at rektors kontorvindu vender ut mot lekeplassen.

Men kanskje spiller også Maria Montessoris kjerneverdier en rolle. Dette kan jeg jo ikke med sikkerhet si. Men Maria opererte ikke på overflaten da hun grunnla skoler: «An education capable of saving humanity is no small undertaking; it involves the spiritual development of man, the enhancement of his value as an individual, and the preparation of young people to understand the times in which they live.»

Hun var opptatt av at skolegangen må handle om mer enn å overføre kunnskap fra lærer til elev. Ett av suksesskriteriene hennes, er selvstendighet; at elevene jobber på egenhånd og selv sørger for fremdrift. Som om læreren ikke er der. For først når barna får forske og klekke ut egne ideer, kan vi gjøre fremskritt og forbedre verden, mente Maria. Hun var opptatt av at vi ikke må kontrollere barna - for dét kan ødelegge spontaniteten deres. De har det i seg, vi må bare hjelpe dem til å mestre handlinger som ligger naturlig for dem.

På sommeravslutnigen traff jeg noen tidligere Motessori-elever. En av dem var jusstudenten, som fortalte at hun lærte seg to av de viktigste redskapene hun vil trenge som jurist, tolkning og analyse, allerede på barneskolen. Med all denne iveren overfor Montessori, må jeg nesten understreke at jeg ikke mener å si noe negativt om den offentlige skolen mellom linjene her, til tross for at jeg ikke helt har oppfattet kjerneverdiene.

Jeg har selv barn BÅDE i den offentlige skolen og på en Montessori-skole. Og omtrent «halve familien» min (mamma, pappa, to tanter, onkelen min, svigerinna og kusina mi), jobber og har jobbet som lærere i den offentlige skolen. Gjennom dem har jeg fått innsikt i mye positivt som foregår i offentlig skole – så jeg er absolutt fan av en stor del av det som gjøres i offentlig skole! Montessori-universet er relativt nytt for meg - men ja, jeg har latt meg begeistre av Maria Montessori. Jeg tror at vi har noe viktig å lære av henne, både vi som er foreldre, samfunnet som helhet - og ja, Skole-Norge også.

Første gang jeg kom inn i et klasserom på en Montessori-skole, der fire klassetrinn var samlet, slo det meg at det var noe avslappet og naturlig over den relativt store gruppen elever. Måten de forholdt seg til hverandre. Måten de møtte meg på. Det var lite som opplevdes som tilgjort, og dét var befriende å se, i dagens samfunn, der det i samfunnsdebatten, for lengst er slått fast; at «boksen» for hvordan barn og unge synes at de selv og andre «bør være», har blitt både firkantet og veldig trang. Kanskje kan denne roen eller avslappetheten knyttes til Maria Montessoris filosofi, der den røde tråden er å drive fredsarbeid? Den italienske legen ville nemlig skape fred blant menneskene. Det høres jo pretensiøst ut. Men strategien er god. Den innebærer at vi må starte med barna våre for å klare og skape et varmere og mer inkluderende samfunn. Vi må styrke barnas evne til å konsentrere seg, oppnå selvdisiplin, bygge selvfølelsen, tilliten til andre mennesker og respekten for andre kulturer og meninger.

For barn med ro i sinnet, vil mestre å skape en fredeligere eksistens. Vel, hvis jeg skulle skape min egen skole, ville jeg ønsket å tilby en skole som elevene selv ville valgt å gå på, slik som på den greske antikkens «skhole». En skole som er verdt å bruke fritiden sin på.

LES OGSÅ: Har dere søkt barnehageplass?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: