KROPPSPRESS BLANT MENN: Journalist Silje Førsund spør hvorfor ingen reagerer på reklamer med halvnakne idrettsmenn. Hadde for eksempel Therese Johaug eller Marit Bjørgen gjort det samme, ville det blitt rabalder.  Foto: Astrid Waller
KROPPSPRESS BLANT MENN: Journalist Silje Førsund spør hvorfor ingen reagerer på reklamer med halvnakne idrettsmenn. Hadde for eksempel Therese Johaug eller Marit Bjørgen gjort det samme, ville det blitt rabalder. Foto: Astrid Waller Vis mer

Kroppspress

«Hvorfor blir det ikke bråk når mannlige idrettsutøvere kler av seg?»

Det er mye mer enn bare humor når Petter Northug og Kjetil Jansrud kaster klærne, mener journalist Silje Førsund.

Det må være het stemning i reklamebransjen denne sommeren. To av Norges mest profilerte mannlige idrettsutøvere fronter hver sin reklamekampanje i bar overkropp. Petter Northug har kastet ullundertøy og startnummer, og smurt inn sickpacken med olje for Riis bilglass. Kjetil Jansrud har droppet oljen, men i stedet tatt med seg en masse valper og reklamerer i bar overkropp for DNBs nye spareapp.

Det enkleste er å tenke «hva så, er det så nøye». Det mest fristende er å tenke «yes, nå kan menn få kjenne hvordan det er å måtte sammenligne seg med muskuløse menn, slik kvinner har måtte måle seg med syltynne modeller».

Dessuten er det jo ikke på alvor. Begge reklamefilmene spiller på humor og ironi, og særlig Jansrud er veldig morsom, ingen tvil om det. Men som Northug selv sier i bilglass-reklamen: «det blir for kleint». Det stemmer, Petter. Det er kleint og dessuten ikke helt uproblematisk.

For hva ville skjedd om det var kvinnelige idrettsutøvere som stilte lettkledd i reklamefilmene? Kan du se for deg Therese Johaug eller Marit Bjørgen skifte frontruta på bilen uten klær, så heftig oljet inn at huden skinte om kapp med lakken på bilen? Det ville selvsagt blitt rabalder og det skulle bare mangle.

«Kan du se for deg Therese Johaug eller Marit Bjørgen skifte frontruta på bilen uten klær, så heftig oljet inn at huden skinte om kapp med lakken på bilen?»

Spørsmålet er, hvorfor blir det ikke bråk når mannlige idrettsutøvere kler av seg? Fordi det «bare» er humor? Fordi menn har så mye mer selvironi? Tror vi at menn er så hardhudet at de ikke bryr seg?

Det er en del som tyder på at det ikke er tilfelle. Spiseforstyrrelser er i mange år blitt omtalt som en kvinnelidelse og selv om det er flere kvinner enn menn som får sykdommen, så mener fagfolk at langt flere gutter og menn enn tidligere antatt er rammet. Ifølge Folkehelseinstituttet lider mange menn av en spiseforstyrrelse uten å ha blitt diagnostisert. Typisk for gutter og menn som har spiseforstyrrelser, er at de har en historie med overvekt og vil «bygge om» kroppen sin og bli sunne. Idealet er muskuløse, sunne kropper. Idealet er Petter Northug og Kjetil Jansrud.

Spiseforstyrrelsesforeningen, som for øvrig har et prosjekt på gang om menn og spiseforstyrrelser, forteller at det er mange likhetstrekk mellom hvordan spiseforstyrrelser arter seg hos menn og hos kvinner. Det betyr blant annet at akkurat som kvinner lar seg påvirke av det de ser i reklamer, så gjør også menn det. Som foreningen sier: «Gutter og menn blir i aller høyeste grad også påvirket av det samfunnet og den kulturen vi lever i».

Nå er det selvfølgelig ikke sånn at én reklame som viser brystkassa til én mann, alene leder gutter og menn til spiseforstyrrelser. Årsaken til at noen utvikler lidelsen er sammensatt og kan handle om en underliggende sårbarhet, lav selvfølelse, traumer og påvirkning fra blant annet media og reklame.

Riis bilglass og DNB er verken de første (du husker kanskje Coca Cola light-reklamene fra 90-tallet?) eller de eneste som prøver å selge noe ved å la en halvnaken mann vise frem produktet sitt. Og det er derfor det spiller en rolle.

LES OGSÅ: - En gul lapp i garderoben hadde ikke fjernet kompleksene jeg hadde for utseendet mitt

REKLAME FOR GRESSKLIPPER: Slik prøver Jernia å få folk til å kjøpe gressklipper. Foto: Skjermdump Jernia
REKLAME FOR GRESSKLIPPER: Slik prøver Jernia å få folk til å kjøpe gressklipper. Foto: Skjermdump Jernia Vis mer

Den senere tiden har det vært spesielt mye mannlig hud på det norske reklamemarkedet, godt pakket inn i humor. Jernia for eksempel, har valgt å bruke en mannlig modell i bar overkropp for å reklamere for alt fra griller til høytrykkspylere, gressklippere og maling. Firmaet Fasadeprodukter reklamerer for solskjerming ved å la en mannlig modell kaste skjorta mens han vasker bilen og naboen blir nødt til å trekke ned solskjermingen, så kona ikke skal stirre - og det er nummeret før vi lurer på om vaskemannen skal legge seg på panseret og gni inn såpen i sakte film.

LES OGSÅ: «Jeg har skammet meg lenge, men nå er jeg lei. Jeg er forelsket for første gang, hvorfor skal jeg skamme meg over det?»

REKLAME FOR SOLSKJERMING: Slik forsøker Fasadeprodukter å få folk til å kjøpe solskjerming.  Foto: Skjermdump Fasadeprodukter
REKLAME FOR SOLSKJERMING: Slik forsøker Fasadeprodukter å få folk til å kjøpe solskjerming. Foto: Skjermdump Fasadeprodukter Vis mer

Hver for seg betyr reklamene kanskje ikke så mye, men når det blir mange av dem og de vises i alle tenkelige kanaler hver eneste dag, spiller det en rolle og nettopp derfor er det viktigere enn noen gang at alle er sitt ansvar bevisst.

Vi vet hva årtier med kroppspress har gjort med unge kvinner. La oss ikke utsette unge menn for nøyaktig det samme.

LES OGSÅ: - Slapp av, kjære menn. Dere skal få slippe korsett og stiletter

LES OGSÅ: - Jeg har strekkmerker og litt ekstra sideflesk på magen. Men skal jeg si deg noe? Det gjør ingenting!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: