Lykke

«Hvorfor ta til takke med et liv du ikke finner meningsfylt, eller bare synes er greit nok?»

Det er ikke tull at du er din egen lykkes smed. Så hva med å starte en lykkeklubb?

LYKKE: Jakten på lykken søkes best i fellesskap - så hva med å starte en "lykkeklubb" med vennene dine?  Foto: Shutterstock / conrado /Scanpix
LYKKE: Jakten på lykken søkes best i fellesskap - så hva med å starte en "lykkeklubb" med vennene dine? Foto: Shutterstock / conrado /Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jo da, vi elsker sene rødvinskvelder med venninner. Treff hvor verdensproblemer løses, sladder hviskes og hemmeligheter betros, men hva om vi satte lykken på agendaen for neste venninnetreff?

Lykkeklubber er en ny, internasjonal trend hvor man holder månedlige samlinger hjemme hos hverandre og snakker om viktige selvutviklingstemaer. Hva gjør livet meningsfullt? Hvordan kan vi plassere lykken – både vår egen og andres – i hjertet av vår livsfilosofi? Målet er å skape en lykkeligere verden gjennom positive endringer på alle områder av livet. 

Bli stolt av deg selv!

– Hvorfor ta til takke med et liv du ikke finner meningsfylt, eller bare synes er greit nok? Vi fortjener så mye, mye mer, sier coach, gestaltterapeut og kursholder Bianca Schmidt. Som selverklært lykkesøker er hun svært begeistret for fenomenet.

– Gjennom en lykkeklubb vil man skape struktur og forpliktelse, samt ha et tema på dagsordenen. Det betyr at det du vet er sunt for deg, blir gjort, poengterer coachen som lenge har vært lidenskapelig opptatt av kvinner, og som har brukt år på å utforske hvilke unike gaver og egenskaper vi bærer på. 

– Sammen kan vi hjelpe hverandre til å bli stolte av våre unike kvinnelige egenskaper: vår femininitet, seksualitet, kraft, styrke og sårbarhet. Ikke bare snakke neglelakk, dietter og siste sladder, men virkelig «connecte» på et dypere plan, i et trygt rom, hvor vi løfter hverandre mot et felles mål. Det er helt uvurderlig, sier hun.

Mange har lest utallige selvutviklingsartikler og bøker uten at de helt

 store endringene har skjedd. En lykkeklubb blir som å ha sin egen personlige heiagjeng. 

Kvinnefellesskap

– For kvinner er et fellesskap uendelig viktig når man skal foreta livsendringer. Å dele følelser er ikke bare en del av kulturen, det ligger i genene våre. Siden tidenes morgen har vi passet hjem og familie, mens mennene var på jakt. Slikt sosialt samvær gjør at vi produserer kjærlighetshormonet oksytocin, hormonet som gjør deg tilfreds og rolig, øker tilliten til andre mennesker og virker stressdempende, forklarer hun.

I vår travle livsstil har mange et underskudd på dette lykkehormonet. Mye av sosialiseringen erstattes av skjermer og duppeditter, venninnegjengen utmagres når karriere og familie står i fokus, og det er jo heller ikke alltid det passer med ømtålige temaer når man møtes. Man vil jo ikke være en festbrems! Men få ting hemmer livskvaliteten mer enn ensomhet. 

– Ofte rekker vi kun å møtes for en kvikk kaffe, hvor det ikke er rom for den dype venninnepraten. Med lykke som fokus går man ned i dypere følelser og lengsler. For å snakke om lykke, må man nemlig snakke om det som ikke gjør deg lykkelig, og da er man på sporet av det som er viktig, poengterer Schmidt.

For å snakke om lykke, må man nemlig snakke om det som ikke gjør deg lykkelig

Dess mer fasadepreget vi lever, dess mer isolerte blir vi. Den beste medisin er å dele sine prøvelser, og bli møtt med respekt og gjenkjennelse.

Bli snillere mot deg selv

En annen grunn til at lykkesøken er mer vellykket i et fellesskap, er at indre monologer ofte preges av harde dommer: «Det er så typisk deg, asså! Lærer du aldri? Hva slags mor er du egentlig? Herregud, så tåpelig sagt!» Ville du snakket til en venninne på samme måte? Neppe.

– I bunn av livets utfordringer står forholdet til deg selv. Lykkeklubben vil kunne hjelpe deg til å ta et oppgjør med selvkritikk, tomhet, følelsen av ikke å være god nok og tvilen på egen storhet, samtidig som dine vennskapsbånd forsterkes, sier Schmidt.

Selvforbedring er topp, men pass på at ikke dette blir nok en ting

 på «må-gjøre-lista». Lykkeklubben handler ikke om å bli perfekt. Perfeksjon har nemlig svært lite med lykke å gjøre. Tvert imot. Det handler om å omfavne vår menneskelighet, på godt og vondt. Fokusere på det som er fantastisk, og møte resten med humor og selvironi.

Selvfølgelig kan man ønske å endre på ting, men det bør gjøres med vennlighet, forståelse og et smil – noe som er tusen ganger lettere i godt selskap!

Slik starter du en egen lykkeklubb!

  • Har du en venninnegjeng, supert! Hvis ikke, finn andre lykkesøkere, for eksempel på Facebook. Det behøver ikke være dine nærmeste venninner. Det viktigste er at deltakerne har et oppriktig ønske om å leve et rikere og mer meningsfullt liv. 
  • Hold tiden, dag og varighet hellig. Det skaper forutsigbarhet.
  • Lag en plan for tematikk. Temaene er endeløse, og vil avhenge av gruppens sammensetning og behovene til de enkelte. Forslag til temaer: kjærlighet (enten man er singel eller gift), relasjoner, karriere, helse, familieliv, sex og egenkjærlighet.
  • Still hverandre gode spørsmål. Hvor lykkelig er du på en skala fra 1 til 10? Når var du sist lykkelig med hele deg? Hvem og hva er viktigst i ditt liv? Prioriterer du de menneskene og tingene som føles meningsfullt? Hvilke endringer skal til for å heve livskvaliteten din? Hvordan ser drømmelivet ut? Og så videre.​

Når var du sist lykkelig med hele deg? Hvem og hva er viktigst i ditt liv?

  • Lag en struktur på hvordan gruppen åpnes og avsluttes i form av et ritual. Slik skjærer man gjennom det overflatiske. (Åpning: En rask runde på hvordan alle har hatt det siden sist. Avslutning: Sett av 20 min til å snakke ut).
  • Velg en møteleder som passer tiden og er ordstyrer. La rollen gå på rundgang så ingen blir «sjefinne».
  • La det være alkoholfritt! Alkohol sløver og demper sansene. Det forsterker også følelser, og kan føre til at man sier mer enn man er komfortabel med. Man får størst utbytte av dette i edru tilstand.
  • Ha et positivt fokus! Kjører noen seg fast i et blindspor, finnes det nøkkelspørsmål som får lyset til å skinne. Eksempler: «Nå som du har opplevd alt dette, hva tenker du at du kan gjøre annerledes framover?»
  • Bruk gruppens ressurser! Kan noen yoga eller mindfulness? Har noen vært i parterapi, eller lest et vakkert dikt siden sist? Lær av hverandre.
  • Før gjerne dagbok fra gang til gang. Beskriv opplevelser, tanker og innsikter.
 

Kilde: Bianca Schmidt er coach, gestaltterapeut, sexolog, kursholder og fast spaltist for VG og Tokyo journal, psykologies.com.

Tekst: Kine Nymo

Denne artikkelen er også publisert i sin helhet i KK nr. 3.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer