Utbrent

«Kanskje er det ikke bare kakene som blir overstekt. Kanskje er du på vei til å bli aldri så lite svidd i kantene du også?»

Forfatter Monica Lien ble selv utbrent og fikk ME. I denne kommentaren oppfordrer hun andre til å ta signalene på alvor - før det er for sent.

BLE SELV UTBRENT: Monica Lien har skrevet boken «Ta vare på deg selv! Håndbok for flinke piker og driftige damer». Foto: Pål Bentdal
BLE SELV UTBRENT: Monica Lien har skrevet boken «Ta vare på deg selv! Håndbok for flinke piker og driftige damer». Foto: Pål Bentdal Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

TAVAREPDEGSELV.WEEBLY.COM: Jeg har alltid vært imponert over linedansere. I fryktløst mot balanserer de på en stram line høyt over sirkusgulvet. Utfører halsbrekkende øvelser med et evig smil om munnen. Linen kan gynge faretruende, men linedanseren klamrer tærne støtt rundt det tynne tauet. 

Er du også en linedanser? Utfører du imponerende hverdagsøvelser mens du klamrer tærne hardt om det tynne tauet? Skriver notater til jobbrapporten eller støvsuger med èn hånd, mens middagen koker, telefonen ringer og eldstemann skal på trening og må skysses ut døren? 

Eller gjør du et tappert forsøk på å drive mindfulness-trening på stuegulvet mens barna maser og du oversteker muffinsene du skulle levere til skolens innsamlingsaksjon? Kanskje er det ikke bare småkakene som blir overstekt. Kanskje er du på vei til å blir aldri så lite svidd i kantene du også?

LES OGSÅ: Cathrine (37) støvsugde huset fire ganger om dagen og rakk aldri å sette seg ned. Så kollapset alt sammen

Noen ganger kan livet føles som en eneste lang balansekunst. Særlig gjelder dette hvis du er en såkalt «flink pike»: Samvittighetsfull, pliktoppfyllende og opptatt av å gjøre det andre forventer av deg.

Du prøver å holde balansen mellom jobb og fritid, mellom plikter og gleder, mellom husarbeid og hobbyer, mellom dugnader og komitèmøter. Ingen bør skuffes, alle må få sitt. Ikke bare oppgaver, men også roller skal balanseres: Du bør jo være en hjelpsom kollega. Forståelsesfull venninne. Imøtekommende partner. Hjertevarm mamma. Helst også en kreativ kokk, dyktig organisator og ivrig mosjonist. 

Først som voksen innså jeg at den som balanserer, også kan falle ned. Dessverre oppdaget jeg det litt for sent. Midt i et luftig svev mellom tre jobber og utallige aktiviteter, røk linen min tvers av.

Du har høye forventninger til deg selv. Sjonglerer jobb, hus, hage, partner, barn og bonusbarn, kjøring hit og dit. Balanserer mellom venninnetreff, turer, familiebesøk, kjærestetid, for ikke å snakke om jevnlige treningsøkter for å se like bra ut som «alle andre». 

Først som voksen innså jeg at den som balanserer, også kan falle ned (her kan du lese hele Monicas historie!). Dessverre oppdaget jeg det litt for sent. Midt i et luftig svev mellom tre jobber og utallige aktiviteter, røk linen min tvers av. Jeg ble liggende i sagmuggen i lang, lang tid før jeg møysommelig kunne begynne å kravle meg opp igjen.

Jeg prøver å fortelle deg at du må være oppmerksom på din egen line. Strekkes den for mye, kan den faktisk ryke. Og sjonglerer du for mange baller der du balanserer, kan du falle av. Det kan synes innlysende, men er det ikke. Derfor kan det også komme som et sjokk når det skjer.

Hvis hverdagen kjennes utfordrende, bør du redusere stressbelastningen i livet ditt. Ikke minst må du prøve å øke motstandskraften din mot stress. Hvordan? Jo, ved å gi deg selv små pustepauser innimellom slagene. Oppsøke det som gir deg energi og nye krefter. Glede. Avslapping. Oppmuntring.

Når det gjelder stress fungerer nemlig kroppen som en solid vektstang. I den ene enden er det ene loddet: Kroppens stressbelastning. I den andre enden er motvekten: Kroppens buffer mot stress. 

For å holde balansen i en hektisk hverdag, trenger du altså en motvekt. Dersom du veier opp jobbstress med krangling på hjemmefronten, altfor travle ettermiddager, lite kos og mye mas, står vektstangen din i ubalanse. Veier du i stedet opp med avslappende stunder, gode opplevelser og nære venner, vil vektstangen lettere stå i balanse.

Det betyr ikke nødvendigvis at du kan hente deg inn igjen ved å ta en shoppingtur til London. Kanskje tvert imot. En liten pustepause kan også bety en hel helg uten avtaler.

Det betyr ikke nødvendigvis at du kan hente deg inn igjen ved å ta en shoppingtur til London. Kanskje tvert imot. En liten pustepause kan også bety en hel helg uten avtaler. Deilige timer i ro og fred under slumreteppet på sofaen med en god bok. Hyggelig lek med barna. En frisk tur ut i vær og vind.

Kanskje du bør senke kravene til deg selv. Begynne å takke nei litt oftere. Delegere litt mer, også hjemme. Si til deg selv at det du gjør faktisk er bra nok. Kanskje det  betyr at det du må si nei takk til å sitte i enda en komitè, eller til å jobbe overtid. Selv om du møter rynkede bryn.

Ikke fall i den fellen å synes at alle oppgavene og aktivitetene i livet ditt er like viktige, og at ingen av dem kan kuttes ut. Det var nettopp denne feilen jeg gjorde i månedene før jeg selv ble syk. Jeg skjønte at linen gynget kraftig, men klarte rett og slett ikke å handle.

Nå håper jeg å nå deg før din egen line ryker. Før du ligger i sagmuggen uten helt å skjønne hva som skjedde. Ved å begynne å ta bedre vare på deg selv, vil linen din bli kraftigere. Stødigere. Sterkere. Da skal det også mer til for at linedanseren faller av. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer