KOMME SEG GJENNOM MØRKETIDEN: Årets første måneder kan være litt tung å komme seg igjennom. Juleglansen er for lengst borte, og det kan kjennes fryktelig lenge til neste lyspunkt. FOTO: Astrid Waller
KOMME SEG GJENNOM MØRKETIDEN: Årets første måneder kan være litt tung å komme seg igjennom. Juleglansen er for lengst borte, og det kan kjennes fryktelig lenge til neste lyspunkt. FOTO: Astrid WallerVis mer

Mørketid:

Quick fix i vintermørket

Her er åtte ting du kan gjøre når hverdagen er på sitt gråeste.

Årets første måneder kan være litt tung å komme seg igjennom. Juleglansen er for lengst borte, og det kan kjennes fryktelig lenge til neste lyspunkt. Ofte er det både kaldt, mørkt og litt slitsomt. Vekkerklokka ringer altfor tidlig hver morgen, og fjeset som møter deg i speilet er på sitt mest vinterbleke, og selv ikke den dyreste rougen får bort det gustne draget.

Selv har jeg heller ikke klart (som jeg noterer meg at mange andre har) å brette ermene ordentlig opp og tenkt at 2019 skal bli året jeg endelig får dreis på den treninga. «Har du glemt oss»-meldingene fra SATS tikker fremdeles inn, uten at det gir nevneverdig utslag på treningsmotivasjonen.

Men det er viktig ikke å synke inn i apatien, derfor har jeg laget meg en liste over åtte ting jeg kan gjøre for å få tiden til å gå litt fortere (og slapp av, ingen av tipsene er «åpne en flaske god champagne på en vanlig tirsdag, for helt ærlig, hvem er det egentlig som orker å drikke en hel flaske bobler på en hverdag lenger? Og hvem har egentlig slikt liggende på kjøl til enhver tid?).

LES OGSÅ: «Også de små «veskehundene» blir raskt en trussel i skisporet, der de vimser omkring i sine søte, fargerike potesokker»

Her er mine enkle, overkommelige quick fix-er i vintermørket:

1. Gjør kaffetrakteren klar kvelden før, slik at alt du trenger å gjøre om morgenen, er å trykke på en knapp. Jeg lover at det kjennes terningkast seks ut når det gjelder.

2. Kjøp en dusjsåpe som lukter av det du liker aller best, slik at hver dag starter med best tenkelige duftassosiasjoner.

3. Hør på podkast på vei til jobb. Velg en du synes er spennende, eller aller best: en som får deg til å smile eller le (kan jeg være så freidig at jeg foreslår KK-podden?). Det forplanter seg utover hele dagen.

4. Lag en spilleliste med musikk du VET du blir glad av, som du kan sette på øret når vinterdepresjonen lurer rett rundt hjørnet. Jeg blir for eksempel helt uforklarlig lykkelig av «Rosanna» av Toto og «Bette Davis Eyes» med Kim Carnes.

5. Les bøker. Særlig før du legger deg. Ingenting er som å ligge under dyna med en god bok. Mulig det er en klisjé, men det funker så bra!

6. Ta en skitur. Kanskje et pussig råd fra en som er født med bakglatte ski på beina og har brukt store deler av oppveksten på å forbanne skienes eksistens. Men sånn er det, vi blir alle voksne på et tidspunkt, også jeg. Og det er faktisk innmari deilig å gå en liten skitur. Og enda deiligere er det å komme inn igjen etterpå.

7. Finn en tv-serie, og la deg selv bli avhengig! Ingenting er som å gå hele dagen på jobb og glede seg til å komme hjem for å se en ny episode. Mine beste tips er «Sharp Objects», «The Haunting of Hill House» og «Stranger Things».

8. Bad! Hvis du er så heldig at du har et badekar (så er jeg for det første kjempemisunnelig), kjøp deg en badebombe fra Lush (en med roseblader og glitter) og bli helt gjennomvarm! Hvis du som meg bare har dusj, funker det fint med en tur i svømmehallen også. Det viktigste er å bli helt gjennomvarm.

Med ønske om en fin vinter!

LES OGSÅ: «Brodder: De best anvendte 99 kronene noensinne!»

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: