5 am morning routine

Slik gikk det da Ida skulle bli en 5 am-morning-girl

«Skjønner at hjernen ikke er helt på plass når jeg skal sende inn et ønske om en feriedag i julen, men presterer å sende inn søknad om ferie i et helt år.»

5 AM MORNING ROUTINE: KK-journalist Ida Bergersen har forsøkt å bli den perfekte utgaven av seg selv, ved å hoppe på TikTok-trenden. Foto: Astrid Waller
5 AM MORNING ROUTINE: KK-journalist Ida Bergersen har forsøkt å bli den perfekte utgaven av seg selv, ved å hoppe på TikTok-trenden. Foto: Astrid Waller Vis mer
Publisert

Her om dagen spurte en kollega om jeg kunne tenke meg å prøve «5 am morning routine», hvor målet er å bli den perfekte utgaven av seg selv. Eller «that girl» som det ofte kalles på TikTok. Jeg tenkte at ja, det kan jeg jo prøve. Sikkert sunt for meg, det. I hvert fall utfordrende.

Slik jeg har tolket dette, består hver morgen av visse rutiner som skal følges: Stå opp, re sengen, tenne et duftlys, vaske ansiktet, og drikke en kopp grønn te, mens man manifesterer og skriver ned dagens mål. Mobilbruk bør unngås den første tiden. Og så skal man helst trene eller gjøre en annen form for aktivitet, før man drar på jobb.

Fordelene med dette er at du skal få kvalitetstid for deg selv, bli mer selvsikker, få muligheten til å starte dagen på dine premisser, sove bedre, og at du skal kunne gi mer til andre, ved å sette deg selv først. Dette skal gjøre deg mer suksessfull, rett og slett.

Ekspertene er kritiske, og jeg forstår jo hvorfor. Først og fremst fordi ungdommer, som allerede lever under et så stort press, streber etter å bli enda mer perfekte.

Jeg velger likevel å gi det et forsøk, og bestemmer meg for å gjennomføre denne trenden i to uker – utenom helg. Opp klokka 5, og (forhåpentligvis) i seng til klokka 21, slik at jeg skal få nok søvn. Så får vi se om jeg føler meg perfekt og vil leve livet som en morgenfugl, eller om det er helt forferdelig.

Uke 1

Mandag

Jeg la meg klokka 21 i går, og sovnet faktisk ganske fort. Startet dagen med å vaske ansiktet, lage en kopp grønn te, tenne lys og re opp senga. Ble faktisk litt tøying også, før jeg gikk en tur i mørket.

UVANT: Tror katten stusset over min nye hverdag, med grytidlig alarm, grønn te og duftlys. Foto: Privat
UVANT: Tror katten stusset over min nye hverdag, med grytidlig alarm, grønn te og duftlys. Foto: Privat Vis mer
MORGENTUR: Godt i gang med den nye hverdagen. Foto: Privat
MORGENTUR: Godt i gang med den nye hverdagen. Foto: Privat Vis mer

Etter jobb sto padel for tur, før det var duket for premierefest for Powerwomen. Det ble et par glass prosecco, og så dro jeg fra festen, blant de aller første (!), klokka 21. Å dra først gjør jeg aldri, så det var uvant og litt stusselig. Bare å takke farvel til sosialt liv, skjønner jeg.

Tirsdag

Våknet klokka 04.30! Lagde en smoothie, som jeg har sett disse perfekte 5 am-jentene pleier å gjøre, og skulle til å skrive handleliste. Tenkte å sjekke om det fantes noen bra tilbud på Æ-appen, men Æ sover til klokka 6, så det var jo en artig observasjon jeg aldri ville fått med meg ellers. Så gjorde jeg litt yoga… lurte på hvem jeg har blitt.

SELSKAP: Katten var god å ha på morgenen, mens alle andre sov. Foto: Privat
SELSKAP: Katten var god å ha på morgenen, mens alle andre sov. Foto: Privat Vis mer

Må innrømme at jeg tok en liten powernap på ettermiddagen, for å ha litt energi til kveldens trening. Jeg burde sikkert trent på morgenen, men i og med at flere venner skulle på gruppetimer, fikk jeg trenings-fomo, og ble med på det.

Klokken 22 var jeg i seng, så det ble nok en gang i seneste laget.

Onsdag

I går kveld lå jeg våken fordi en eller annen maskin, trolig løvblåser av noe slag, lagde så HIMLA MYE bråk! Hvem kjører rundt med et støybeist klokka 22-23 på kvelden?! Det gjorde meg forbanna.

Da klokka ringte, kjente jeg at det kom til å bli en tung, tung dag.

HARDT LIV: Ikke en god start på dagen! Foto: Privat
HARDT LIV: Ikke en god start på dagen! Foto: Privat Vis mer

Jeg slepte meg bort til SATS, og tok en lett økt, før jeg var på kontoret i 8-tiden. Jeg gjespet meg gjennom dagen, og fikk knekk etter knekk. Følte meg overhodet ikke produktiv.

Torsdag

Følte meg mer menneskelig igjen i dag. Det ble en styrkeøkt på morgenen, og dans på ettermiddagen. Plutselig følte jeg meg som en person som trener to ganger om dagen. Føles imponerende.

OPPE OG NIKKER: Følte meg bedre denne dagen, og var grytidlig på SATS. Foto: Privat
OPPE OG NIKKER: Følte meg bedre denne dagen, og var grytidlig på SATS. Foto: Privat Vis mer

Fredag

Min kjære kollega Ronja har bursdag i dag, så jeg dro til Baker Hansen før jobb for å kjøpe kanelbolle. Sto der og skrapte på døra før de åpnet klokka 7. De var faktisk litt forsinket. Det er på en måte litt befriende å se at ikke alle spretter opp, fulle av livsglede, tidlig på morgenen, og at også Baker Hansen-ansatte kan ha en trå morgen.

Men du føler deg jo sånn passe smart når du står der og river i døra for å få tak i ei bolle tidlig på morgenkvisten.

Første uke oppsummert:

Jeg har klart å stå opp klokka 5, eller tidligere, hver dag! For en seier. Jeg prøver også å ikke sjekke mobilen første halvtimen/timen på morgenen, det gir jo en slags ro. Faktisk.

Det som er fint med denne rutinen, er at man føler seg ganske produktiv. Når jeg vet at jeg har ryddet, vasket klær og trent, før folk flest i det hele tatt har stått opp, gir jo det en slags god følelse. Men det er litt ensomt å sitte oppe i timevis før alle andre, og å legge seg flere timer før alle andre, og gå glipp av hva nå enn som skjer de siste kveldstimene.

Men så kom helgen, og jeg levde mitt mest uperfekte liv. Null trening, tre bursdagsfeiringer over to dager, og litt for mye cava. Samt usunn mat. Sloknet i 2-3-tiden begge kvelder. Det er jo ikke helt optimalt når man prøver å være så himla flink i ukedagene.

Uke 2

Mandag

Å ha vært en partydronning i helgen straffet seg. Ikke med tanke på søvnen: Ifølge aktivitetsklokken min hadde jeg sovet svært godt (sovnet før klokken 21(!)) og fått ny søvnrekord, med syv timer og 25 minutter! Men jeg var så utslitt etter en helg med mye festing og lite søvn, at morgenøkten besto av mer hodepine enn tunge løft, og arbeidsdagen føltes lang.

BEFRIENDE SYN: SATS Schous plass ser sjelden sånn her ut. Foto: Privat
BEFRIENDE SYN: SATS Schous plass ser sjelden sånn her ut. Foto: Privat Vis mer

Skal sies at det er veldig deilig å ha SATS helt for seg selv, men det er skremmende mange folk som er tidlig på'n.

Tirsdag

Litt mer ok morgen i dag. Fant et snev av trivsel. Kanskje fordi jeg fikk overtalt en venninne til å bli med meg på morgentreningen.

Tror faktisk kroppen har begynt å venne seg litt til denne morgentreningen, da det ikke føltes like seigt og tungt som vanlig.

TO GLADLAKSER: Veldig hyggelig med selskap på morgenkvisten, for en gangs skyld! Foto: Privat
TO GLADLAKSER: Veldig hyggelig med selskap på morgenkvisten, for en gangs skyld! Foto: Privat Vis mer

Dro hjem og lagde bananlapper, og koste meg med det, mens jeg så på TV – før arbeidsdagen i det hele tatt hadde begynt.

La meg klokka 21, og irriterte meg over at naboen spilte Sam Smith litt for høyt. Kom på at det er litt drøyt å bli sur for musikk klokka ni på kvelden, og spillelista minnet meg om en person som har kjærlighetssorg, så jeg sendte noen varme tanker gjennom veggen istedenfor å irritere meg.

Onsdag

Var grytidlig på kontoret i dag. Satt der og blomstret alene i halvannen time før første kollega dukket opp.

ENSOM SJEL: Det har blitt en del timer alene på kontoret de siste dagene. Foto: Privat
ENSOM SJEL: Det har blitt en del timer alene på kontoret de siste dagene. Foto: Privat Vis mer

Skjønner at hjernen ikke er helt på plass når jeg skal sende inn et ønske om en feriedag i julen, men presterer å sende inn søknad om ferie i et helt år. På de tyngste dagene kjenner jeg at en ferie hadde vært på plass, men får da være grenser.

Torsdag

Nest siste dag! For en glede! Jeg har vel aldri vært så tidlig på jobb som disse ukene.

STILLE OG ROLIG: De færreste er på jobb før halv syv. Foto: Privat
STILLE OG ROLIG: De færreste er på jobb før halv syv. Foto: Privat Vis mer

Fredag

TAKK OG LOV! Siste dag. Jeg unnet meg selv en time ekstra søvn i dag. Ja, jeg vet, det er svakt, men jeg kjente at jeg begynte å bli syk i går kveld, og da er søvn den aller beste medisinen. Noen ganger må man prioritere smart.

Jeg var veldig sliten og trøtt i dag, med febertendenser. Fikk høre fra flere hold at «du ser sliten ut, ja», så det er enda godt dette opplegget er ferdig.

TRØTT OG FORNØYD: Fredag, den siste og tiende dagen i min nye morgenrutine. Veldig glad for at det strenge regimet er over! Foto: Privat
TRØTT OG FORNØYD: Fredag, den siste og tiende dagen i min nye morgenrutine. Veldig glad for at det strenge regimet er over! Foto: Privat Vis mer

Fordeler?

Har jeg opplevd fordelene denne rutinen skal gi? Har jeg blitt mer produktiv, selvsikker, og evnet å gi mer til andre fordi jeg setter meg selv først? Svaret er stort sett nei. Jeg er en ettermiddagstrener, så jeg får ikke like mye utbytte av morgentrening – selv om det er veldig praktisk av og til.

Produktiv blir man, men det føles meningsløst om man går rundt som en trøtt zombie hele dagen.

Jeg har overhodet ikke blitt mer selvsikker, fordi jeg tidvis har vært så trøtt at jeg virkelig ikke burde bli sett i dagslys. Og om jeg gir mer til andre? Dersom det å være fraværende og ikke kunne være med på ting på kveldstid er å gi mer, ja, da har jeg i så fall lyktes.

Det skal sies at jeg har sovnet relativt raskt disse kveldene, noe jeg sliter med i perioder. Så det er ingen tvil om at det å legge seg og stå opp til cirka samme tidspunkt hver dag, er meget gunstig.

Det er én ting jeg kan ta med meg videre: Jeg skal prøve å legge meg tidligere og til cirka samme tid, slik at jeg er sikret å få nok søvn, og det er faktisk veldig praktisk å trene før jobb dersom man har planer etter jobb. Det er deilig å være ferdig med det før jobb, men det er ikke noe det frister å holde på med hver eneste dag.

Konklusjon

My 5 am morning routine har lært meg noe: Det begrenser ditt sosiale liv ganske mye, når du helst skal være hjemme senest klokka 20, så du rekker å være i seng til klokka 21. Det blir problematisk å trene sent, eller bare være med venner på kvelden, fordi det fort blir veldig sent.

Jeg sa nei til ting, fordi jeg måtte hjem og sove! Om jeg ikke kom meg i seng tidlig, ble jeg stressa av å tenke på at neste dag kom til å bli dårlig, på grunn av for lite søvn.

Du skal være veldig glad i alenetid om du ønsker å bytte kveldens siste to timer, mot to timer alene i din egen boble fra klokken 5-7. Passer sikkert for noen, men om du liker å ha et sosialt liv, fungerer det dårlig.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer