I fjor høst dukket det opp en henvendelse fra Subaru Norge – de ønsket å ha med seg en KK-journalist til Finland. For å kjøre bil. Vanligvis blir biljournalister invitert, altså mannfolk, men denne gangen ønsket de å gjøre en ny vri.
Jeg hadde nylig fått vite at jeg er 11,5 prosent finsk, gjennom en DNA-test. Selvsagt skulle jeg reise til mine røtter i Finland! I tillegg til å motbevise alle som liker å omtale oss kvinner som «kjerringer bak rattet».
Det høres jo ut som et interessant opplegg: Ei som har tilnærmet null bilinteresse, skal sendes ut på glattkjøring og diverse «hinderløyper» i skogen. Heldigvis er jeg født og oppvokst i Hamar, derfor liker jeg å tro at jeg har en indre råner. Og denne råneren skulle få blomstre for fullt i Finland.
Ferden mot de finske skoger startet hos legen. Jeg fikk nemlig ikke på meg sko som følge av et gnagsår som hadde utviklet seg til en infeksjon, og gitt meg en latterlig hoven fot. Heldigvis fikk jeg en syv(!) dagers penicillinkur som skulle ta knekken på infeksjonen.
Vintersko fikk jeg ikke på meg, derfor klippet jeg opp et gammelt sneakers-par, og følte meg skikkelig løsningsorientert. Klar for Lappland, langt, laaangt oppi nord.
LES OGSÅ: Å gå lenge uten søvn er som å kjøre med promille
Oppklipte sneakers i 30 minusgrader
Kulden slo mot oss som en vegg idet vi gikk ut av det som må være en av verdens minste flyplasser, Kittilä. Jeg kan ikke huske sist jeg kunne kjenne nesehårene mine, og kulden satte seg lårene umiddelbart. Heldigvis ble vi plukket opp av arrangørene, og plassert i varme biler.

Da vi senere samme kveld skulle gå til restauranten for å spise middag, fikk jeg angre på skovalget. Hullete sneakers i 30 (!) minusgrader er ikke å anbefale. Vi gikk ikke utendørs i mer enn fem-ti minutter, men det føltes ut som at vi hadde gått tur i en liten evighet, for beina var gjennomfrosne, og munnen var det bare å klappe igjen for å unngå ising i tennene. Det var i alle fall friskt! Og jeg fikk se en mann som luftet reinsdyret sitt på snøscooter. Da vet du at du er i Finland.
Skulle gasse på litt ekstra, og endte i snøfonna
Dag to skulle råneren/rallyføreren i meg få slippe løs. Vi testet fire forskjellige løyper; isbane, skogsterreng, bakketopper og så videre. Og herregud så gøy det er å kjøre bil på sånne baner!
Jeg har alltid vært glad i fart. «Du er glad i gassen», husker jeg at kjørelæreren min sa. «Du er trafikksikker nok», husker jeg at sensoren kunne fortelle 19 år gamle meg etter endt oppkjøring. Mamma er alltid redd når hun sitter på med meg. Men i disse løypene, fikk jeg endelig gasse på som en villma… villkvinne. Jeg må innrømme at jeg var litt nervøs for å krasje og ødelegge bilen. Men å holde tilbake var ikke et alternativ, jeg måtte jo bevise at kvinner har like mye å gjøre på biltesting som menn.
Etter å ha sittet på med den profesjonelle rallykjøreren Jani Ylipahkala (som kjørte i over 100 km/t gjennom smale skogsveier, en ganske syk opplevelse), ble jeg litt vel overivrig og tenkte at jeg skulle gasse på litt ekstra. Det gikk vel omtrent åtte sekunder fra jeg gasset på, til jeg sto fast i snøfonna. Da var jeg ikke så veldig høy i hatten lenger. Bortsett fra det, gikk det som smurt!

Flest menn involvert i alvorlige trafikkulykker
Det har seg jo slik at kvinner er bedre – i alle fall tryggere – bilførere enn menn. Dette har jeg skrevet en artikkel om tidligere.
Når det gjelder statistikk over hvem som oftest er innblandet i trafikkulykker, er det ingen tvil om hvilket kjønn som er overrepresentert. I 2016 var det 135 personer som omkom i trafikken i Norge – 111 av disse var menn, og kun 24 var kvinner.
I 2017 døde 107 mennesker i trafikken – 76 menn og 31 kvinner. Dette er det laveste tallet på 70 år. Norge er blant de beste landene i verden når det gjelder trafikksikkerhet, ifølge Statens vegvesen.
– Disse tallene kan jo tyde på at kvinner på en måte er flinkere til å kjøre bil, men det har nok en sammenheng med at menn er overrepresentert i alle typer ulykker. Det blir jo tydelig allerede fra ungdomsårene, spesielt når gutter kommer seg på sykkel, moped og bil – de er generelt mer utsatt for ulykker, har Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk, tidligere uttalt til KK.

Susanne (29) fødte i bilen: - Jeg sa til Kenneth at han måtte stoppe bilen fordi babyen kom NÅ
Johansen mener at det er stor forskjell på menn og kvinners vilje til å ta risikofylte valg. Det betyr ikke at vi oppfatter risiko på forskjellige måter, det handler om hvordan vi forholder oss til det.
– Det kan hende at vi har ulike evner til å bedømme egen ferdighet og atferd – menn har kanskje ikke samme grad av selvinnsikt som kvinner har. Statistikken viser i alle fall at dersom du ønsker den tryggeste bilturen, lar du en kvinne overta rattet.
Hvem vant glattkjøringskonkurransen?
Vi måtte jo selvsagt arrangere en liten konkurranse i løpet av turen; damene mot mannfolka. Marit Strømøy og jeg skulle kjøre om kapp mot Stian Thrane, vår reiseleder, og informasjonsdirektør i Subaru Norge, og en utenlandsk biljournalist. Hvem klarte å kjøre raskest på glatta?
Jeg kunne kjenne pulsen stige – her skulle vi tross alt forsvare kvinnelige bilføreres ære. Og der satt jeg, på lag sammen med Marit, som er profesjonell racerbåtfører. Hun er første og eneste kvinne i Formel 1, og hun går all in for å vinne VM dette året. Hun er ikke redd for fart – vanligvis suser hun av gårde på vannet i opptil 230 km/t.
Vi gasset på, og skuffelsen var derfor stor, da vi kom i mål bak mannebilen. Men så viste det seg altså at de hadde kjørt feil – de hadde droppet den ene «rundkjøringen», og ble dermed diskvalifisert. Dommeren kunne også fortelle at Marit og jeg kjørte best. Konklusjon: Kvinnfolk er både best, og tryggest, bak rattet! Jeg håper at flere damer begynner å ta over styringen, og plasserer mannen i passasjersetet av og til.
LES OGSÅ: Linda kjører Road Racing med svulst på hjernen
KK gjør oppmerksom på at at denne kommentaren ble skrevet etter en pressetur sammen med Subaru, hvor reise og oppholdt var betalt.
