NÅ MÅLENE DINE: KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad har delt sine beste tips til hvordan du kan nå målene dine en gang for alle.   Foto: Shutterstock / Jacob Lund
NÅ MÅLENE DINE: KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad har delt sine beste tips til hvordan du kan nå målene dine en gang for alle. Foto: Shutterstock / Jacob Lund
Nå Målene Dine

Slik lykkes du med å nå målene dine - en gang for alle!

KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad deler sine beste tips.

Når du ikke målene dine? Da bør du lese videre! I KK nummer 3 har KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad skrevet om nettopp dette: 

Det å sette seg mål er blitt en del av vår nye hverdag. I de fleste medier kan vi finne flotte tips om hvordan og hvorfor det skal gjøres. Som mental trener har jeg erfart at målsetting kan virke avskrekkende på mange. Det blir noe skummelt, noe uoverkommelig og ikke minst noe fryktelig alvorlig.

Mål er liksom bare toppidrettsutøvere forunt. Men, faktum er at vi setter oss mål hver dag hele tiden, og ikke bare setter vi oss mål, vi når målene også.

LES OGSÅ: Slik kan du tenke deg lykkeligere

Vi når små mål hver eneste dag 

Å stå opp morgenen er et mål vi setter oss hver dag, som vi stort sett klarer å nå. Å pusse tenner er et mål, og å komme oss på jobb er et mål. Sånn fortsetter vi utover hele dagen. Dette høres kanskje stusslig ut, men dette er små mål som vi gjennomfører hver eneste dag.

For faktum er at vi trenger ikke å gjøre noen av disse tingene. Vi må verken stå opp eller pusse tenner. Vi kan i prinsippet ligge i sengen og dra oss hele dagen. Men dette er oppgaver vi gjør fordi vi har bestemt oss for det på forhånd, og fordi vi har motivasjon til å gjennomføre det.

Akkurat det samme gjelder for større mål, men ofte føler vi et press når vi tenker på det som mål. Prestasjonsangsten øker i takt med at vi setter det i system, og målet blir med ett litt skummelt.
 
La oss gå tilbake til tannpussen. Hver morgen tenker du at du skal pusse tenner. Du vet spesifikt hva du skal gjøre. Oppgaven er klar og tydelig. Du vet også at når du er ferdig med å pusse, så er tennene rene. Det er derfor lett å måle når du er ferdig. Du vet også at når du har pusset, så vil du få frisk ånde. Tannpussen blir da noe som er attraktivt å gjennomføre. Tannpuss er også en lett gjennomførbar oppgave. Det er realistisk å gjennomføre dette hver dag. Du vet også sånn cirka når du er ferdig med å pusse tennene dine, så oppgaven er tidsbestemt. 
 

LES OGSÅ: De eneste 5 tingene du kan kontrollere i livet

Nå målene dine ved hjelp av «SMART»

EKSPERTEN: KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad.
EKSPERTEN: KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad. Vis mer

Over ser du en av de vanligste målsettings­teknikkene innen mental trening. Du går gjennom en slik prosess hver eneste dag, hele tiden. Dette betyr at du faktisk er ekspert på å sette deg og gjennomføre mål. Du har et spesifikt mål som er målbart. Det er et mål som er attraktivt for deg og som er realistisk å få til. Alle disse små målene er også tidsbestemte, fordi du vet når de slutter, og du merker det.

Spesifikt – Målbart – Attraktivt – Realistisk – Tidsbestemt: Denne målsettingsteknikken blir kalt SMART og er en genial målsettingsstrategi. Den hjelper deg å kvalitetssikre målene du setter deg. Strategien er en form for sjekkliste på om dette er et mål du bør jobbe mot.

Nå som du vet at du allerede er ekspert på å sette deg mål, kan du utfordre deg selv ved å sette nye mål som du fram til nå ikke helt har visst hvordan du skal angripe. Det finnes ikke noe mål som er for stort eller for lite. Det viktigste er at målet er viktig for deg og at du kjenner at du er motivert for å jobbe mot det.

Mål er med andre ord ikke noe som kun er toppidrettsutøvere forunt. Vi er alle eksperter. Du har nådd mål hver eneste dag siden du ble født. Store mål og små mål, oppskriften er den samme.

Denne artikkelen er også blitt publisert i KK nr. 3.

Til forsiden