Rosa sløyfe-aksjonen

- Tanken på å miste mamma var så ufattelig stor og vond

For en del år siden var det min mamma som fikk diagnosen brystkreft. Det gjør at saken også står mitt hjerte utrolig nær.

FOTO: Astrid Waller
FOTO: Astrid Waller Vis mer
Publisert

Denne utgaven av KK er helt spesiell. Ikke bare fordi den har en helt utrolig fin, rosa forside med nydelige Tuva Fellman, men fordi hele utgaven er rosa. Rosa i den forstand at vi setter ekstra fokus på brystkreft, og at det er måneden for Rosa sløyfe-aksjonen.

- Tanken på å miste mamma var så ufattelig stor og vond

Brystkreft er den vanligste kreftformen blant norske kvinner, og hvert år får om lag 3500 kvinner diagnosen. Det vil si at så mange som én av tolv norske kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet. Én av tolv kvinner skal få den helt forferdelige telefonen fra legen som i løpet av noen få sekunder snur livet ditt opp ned. Utrolig mange av oss vil også få brystkreft tett på livet i form av at det rammer noen vi er glad i. En mamma, en søster, en, kollega en venninne …

For en del år siden var det min mamma. Det gjør at saken også står mitt hjerte utrolig nær. Jeg kan fremdeles kjenne på angsten fra den gangen. Tanken på å miste mamma var så ufattelig stor og vond at det nesten spiste meg opp innenfra. Heldigvis var min mamma en av de heldige, som det gikk bra med. Og det er viktig å huske på at det går bra med veldig mange.

Ifølge Kreftforeningen er det 92,3 prosent av kvinnene som fortsatt lever fem år etter at de fikk diagnosen. Og hvis kreften oppdages tidlig (i stadium 1, der sykdommen ikke har spredd seg), lever nesten alle etter fem år. Det er gode prognoser, og målet må jo være at det skal gå bra med alle.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er «designet for å redde liv». Sammen med Rosa sløyfe ønsker KK at kvinner skal bli kjent med egne bryst og gå til lege ved forandringer. Da kan den eventuelle kreften oppdages på et så tidlig stadium at du havner på den riktige siden av prognosene. Slik som mamma. Og som Tuva, som har fått æren av å pryde ­forsiden på denne viktige ­utgaven.

Årets Rosa sløyfe selges på nett og i utvalgte butikkjeder (kr 150). Inntektene går til brystkreftforskning.
Årets Rosa sløyfe selges på nett og i utvalgte butikkjeder (kr 150). Inntektene går til brystkreftforskning. Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer