Sminketrend

2000-tallet ringte: Nå gjelder disse sminketrendene

– Det er gøy for alle som var for unge til å oppleve dette tiåret, og kanskje ikke like gøy for andre.

EUPHORIA: Intense, grafiske linere, glitter og rhinestones, glossy lepper og knæsje farger er det som gjelder nå. HBO-suksessen Euphoria har virkelig satt fart på sminketrendene. Spesielt karakteren Maddy Perez (spilt av Alexa Demie) er det mange som har latt seg inspirere av. FOTO: NTB
EUPHORIA: Intense, grafiske linere, glitter og rhinestones, glossy lepper og knæsje farger er det som gjelder nå. HBO-suksessen Euphoria har virkelig satt fart på sminketrendene. Spesielt karakteren Maddy Perez (spilt av Alexa Demie) er det mange som har latt seg inspirere av. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Det er som en tur langs memory lane når vi ser på motebildet i disse dager. Baggy og lave jeans, crop tops, dyreprint og «stygge sko» er hentet fra sent 90-tallet og tidlig 2000-tallet.

Dermed er det ikke rart at skjønnhetstrendene fra samme tiår henger seg på. Og vi elsker det! Etter nå to år med hjemmekontor og no-makeup-makeup er det jammen på tide med litt gøyale elementer i sminkerutinen igjen.

Knæsje øyenskygger, grafisk og «smudged» liner, glossy lepper, glitter og rhinestones er noe av det som dominerer i skjønnhetsbildet.

Kjendiser som Julia Fox er en av trendsetterene for blant annet den intense øyensminken, som er å se over alt om dagen.

INTENS ØYESMINKE: Julia Fox har virkelig satt denne intense øyesminken på skjønnhetsbildet. FOTO: NTB
INTENS ØYESMINKE: Julia Fox har virkelig satt denne intense øyesminken på skjønnhetsbildet. FOTO: NTB Vis mer

Opprør mot det etablerte

– Det er gøy for alle som var for unge til å oppleve dette tiåret, og kanskje ikke like gøy for andre. Men forfriskende er det uansett! En tydelig kontrast til to år med pandemi, og et tegn på at moten for alvor speiler samtiden, sier KKs moteansvarlig Ida Elise Eide Einarsdóttir.

Trender kommer og går, det er helt sikkert. Og sett bort i fra trendsettere som Julia Fox eller to år med pandemi, er nok også suksess-serien «Euphoria» en av grunnene til at 2000-tallets skjønnhetstrender er tilbake for fullt.

– Serier har alltid hatt stor innflytelse på mote- og skjønnhetsbildet. Se bare på Friends, da alle skulle ha frisyren til Jennifer Aniston – eller Sex and the City, Emily in Paris, Inventing Anna, forklarer Ida Einarsdóttir.

Einarsdóttir tror den verdenskjente HBO-serien likevel er i særstilling fordi serien henvender så direkte til «Generasjon Z», og deres opprør mot det etablerte.

Hun tror det gammeldagse skjønnhetsidealet kastes over bord til fordel for frihet der mote og makeup brukes for nettopp å uttrykke seg selv.

– Det er et grunnleggende moment ved mote og skjønnhet mange kanskje har glemt, men som serier som dette blir en inkubator for, sier hun.

Tror flere tør å eksperimentere

Også makeup artist Marthe Hesvik er overbevist over at to år med tristhet og pandemi i kombinasjon med serier som «Euphoria» har hatt stor innflytelse på skjønnhetstrenden.

– Jeg tror TV-serier alltid har hatt en viss innflytelse på mote- og skjønnhetsbildet, men med «Euphoria» er sminken for første gang med på å fortelle historien og får en mye mer sentral rolle. I tillegg ser man utrolig mange looks per episode, så det er umulig å ikke la seg inspirere, forteller Hesvik.

Hesvik tror også det handler om timing, og at to år med tristhet og pandemi, innelåst i hjemmene våres, gjør at de fleste får lyst til å lete frem knæsje farger, diamanter og høye hæler.

– Tror du trenden kommer til å vare?

– Trender har vel alltid kommet og gått, men 90-talls og tidlig 2000-talls-sminke er jo referanser man alltid kommer til å hente frem for festivaler, konserter, klubben og generelt noe som alltid vil være evig til inspirasjon til alle som driver med sminke.

Makeupartisten tror også at flere kommer til å tørre mer og ønske å leke og eksperimentere mer med sminken fremover. Men om det er noe vi kommer til å ta med inn i hverdagssminken derimot, tror hun er litt mer aldersbestemt.

– De mest knæsje fargene og rhinestones blir nok meste å se på dansegulvet, tror jeg. Men jordtoner og en frisk rouge troner nok hverdagssminken her til lands, men det er kjempegøy om jeg tar feil!

KKs mote- og skjønnhetsansvarlig, Ida Elise Eide Einarsdóttir, har på en annen side litt mer troen på at de «Euphoria»-inspirerte sminketrendene blir å se, også i hverdagssminken.

– Jeg tenker at alle har godt av litt farger nå. Dessuten må man jo ikke adoptere alle trendene på én gang. For min del holder det med eksempelvis glossy lepper. Men for all del – kjør på. Jeg tror de fleste av oss trenger litt fremtidstro og optimisme.

Glittersalget økte med 365 prosent

Vel, om sminketrenden blir med oss inn i hverdagssminken eller ikke – så er det uansett ingen tvil om at «Euporia»-sminken har tatt av.

Salget av body- og faceglitter økte nemlig sin andel av sminke- og skjønnhetssalget med mer enn 365 prosent bare siden jul. Det viser norske salgstall fra shopping og betalingsløsningen Klarna.

– Vi så det i forbindelse med den første sesongen av «Euphoria» i 2019 og ser det enda sterkere i forbindelse med sesong 2. Serien har ført til et kraftig hopp i salget av de typiske makeup-produktene som de forskjellige karakterene i serien bruker, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Salget av neglediamanter, perler og falske negler, som også frontes hyppig i den populære serien, har økt med ekstreme 520 prosent fra desember 2021 til februar-måned. Salget av strass-steiner gikk også opp med hele 272 prosent i Norge fra desember i fjor til februar i år.

– Hudpleie har lenge vært den dominerende trenden og fått mye oppmerksomhet i de internasjonale motemagasinene. I det siste har vi imidlertid sett et oppsving for sminke. En ny bølge av kreative, lekne og ekstreme looker trender. «Euphoria» har blitt toneangivende både innenfor skjønnhet og mote, og er sannsynligvis en stor bidragsyter til at vi nå våger å ta den helt ut og være mer kreative når vi sminker oss, sier Klarnas fashion director, Emilia de Poret.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer