PARFYMEKLASSIKERE: Noen parfymer går vi aldri lei.  Foto: Scanpix
PARFYMEKLASSIKERE: Noen parfymer går vi aldri lei. Foto: Scanpix
Parfyme

3 parfymer som aldri går av moten

Har overlevd revolusjoner og tiår på tiår.

HENNE.NO: Opprinnelig stammer ordet «parfyme» fra det latinske «per fumum», som betyr «gjennom røyk».

Forskjell på parfymene

I dag bruker vi det som fellesbetegnelse på Eau de Perfum, Eau de Toilette og Eau de Cologne. Forskjellen på de tre er hvor mye ekstrakt de inneholder, noe som igjen påvirker hvor intens og holdbar duften er.

Eau de Perfum inneholder 10–20 prosent ekstrakt, Eau de Toilette 5–10 prosent, og Eau de Cologne 3–8 prosent.

De tre duftene under er ikke bare populære, men har levd lange interessante liv, og bærer på hver sin historie. 

KONTROVERSIELL: Jicky (Guerlain, Eau de Perfum 50 ml, kr 650). Foto: Produsenten
KONTROVERSIELL: Jicky (Guerlain, Eau de Perfum 50 ml, kr 650). Foto: Produsenten Vis mer

LES OGSÅ: Her skal parfymen egentlig sprayes

1. Jicky fra Guerlain

Samme år som Eiffeltårnet ble bygget (1887)og franskmennene feiret 100-årsdagen for Den franske revolusjon, ble det utgitt en duft som kom til å forandre parfymeindustrien for alltid. 

Jicky av Aimé Guerlain ble kalt «verdens første moderne parfyme» og var den eneste i sitt slag. 

Den duftet ikke av søte blomster, men inneholdt vanilje, rosmarin og en hemmelig ingrediens bestående av sekret fra snikekatter, såkalt zibet. Sistnevnte skulle tiltrekke det motsatte kjønn. 

I 1889 var duften så kontroversiell at ingen overklassekvinner turte å kjøpe den. Faktisk var det flest menn som brukte den i starten. 

I dag er ingrediensene noe forandret, men parfymen er fremdeles svært sensuell, og berømtheter som Jackie Onassis, Brigitte Bardot og Carolyn Bessette Kennedy skal alle ha hatt den som sin favoritt. 

Jicky ble til i Shalimar i 1921 da kunstig vanilje tilfeldigvis ble tilsatt en Jicky-flaske. 

250 ÅR: Love in White (Creed, Eau de Perfum 75 ml, kr 900). Foto: Produsenten
250 ÅR: Love in White (Creed, Eau de Perfum 75 ml, kr 900). Foto: Produsenten Vis mer

LES OGSÅ: Ikke la parfymen stå på badet

2. Love in White fra Creed

House of Creed er et av verdens eldste parfymehus. 

Siden 1760 har den familieeide bedriften levert parfymer til noen av verdens mest innflytelsesrike kvinner, og på kundelisten står både presidentfrue Michelle Obama og Hollywood-stjerne Angelina Jolie. Medlemmer av den britiske kongefamilien skal også være faste kunder. 

Selv om merket har eksistert i over 250 år, vet Edwin Creed hvordan han skal følge med i tiden. Han er sjuende generasjons parfymemaker og mannen bak duften Love in White. 

På lanseringsnatten i november 2005 lyste alle de utvendige lysene på Empire State Building til ære for parfymen, så selv om den ikke er så gammel, kan den fort bli en moderne klassiker. 

LES OGSÅ: Trendene som kommer igjen og igjen

SYMBOL: Joy (Jean Patou, Eau de Parfum 50 ml, kr 940). Foto: Produsenten
SYMBOL: Joy (Jean Patou, Eau de Parfum 50 ml, kr 940). Foto: Produsenten Vis mer


3. Joy fra Jean Patou

1920-årene huskes kanskje best for børskrakk og depresjon, men årtiet er også kjent som parfymens gullalder. 

Kreativiteten blomstret i parfymehusene, og klassikere som Nuit de Noël (Caron), Shalimar (Guerlain) og ikke minst Chanel No. 5, ble alle til i denne perioden. 

Selv om skjønnhetsindustrien også ble berørt av den økonomiske krisen, nektet designer Jean Patou å la det gå utover ingrediensene i duften Joy. 

Derfor lanserte han verdens dyreste parfyme (den gangen) en uke etter Wall Street-krakket i 1929. Parfymen inneholder fortsatt ekte jasmin fra den franske byen Grasse, en meget eksklusiv ingrediens som har dobbelt så høy kilopris som gull! 

Patou var opprinnelig klesdesigner og kjempet for at kvinner selv skulle få bestemme hvordan de skulle kle seg – og hvordan de skulle dufte. Joy ble derfor et symbol på kvinnefrigjørelse og fast følgesvenn for kjente kvinner som Jackie Kennedy, Audrey Hepburn og i dag Julia Roberts. 

LES OGSÅ: Parfyme skal ikke stå i kjøleskapet

Denne saken har tidligere vært på trykk i HENNE

Til forsiden