VASKE HÅRET FOR MYE: Vasker du håret flere ganger i uka? Det kan være for mye. FOTO: NTB Scanpix
VASKE HÅRET FOR MYE: Vasker du håret flere ganger i uka? Det kan være for mye. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hår

5 gode grep håret ditt vil elske!

Det er viktig å tilpasse hårstellet til hvilken hårtype du har.

Det er ikke alltid like lett å vite hvordan vi skal behandle håret vårt riktig. Mye avhenger av hva slags hårtype vi har. Det som gir venninnen din glansfullt hår, vil ikke nødvendigvis gi deg det samme.

KK har spurt Lisbeth Hildre, som er frisør og daglig leder ved Nikita Sirkus, Eirik Thorsen, som er kreativ leder hos Adam og Eva, og Sølvi Bjørnevoll, som er daglig leder ved Norsk Frisørskole i Bergen, om hvilke feil vi ofte gjør med håret, og hvordan vi kan behandle det bedre - avhengig av hva slags hårtype vi har.

- Først vil jeg påpeke at det ikke er noen fasitsvar på hvordan man bør behandle håret, da all hud og hår er individuell og trenger individuell pleie. Har man problemer med fet eller tørr hodebunn, eller plager som eksem eller psoriasis må man ta andre hensyn enn kun det som gagner håret, sier Hildre.

Her er fem ting du kanskje gjør feil når du vasker og steller håret:

1. Vasker du håret for mye?

Du har sikkert hørt det før - at du ikke trenger å vaske håret hver dag. Men hvor ofte er for ofte?

- Hvis man har en sunn og frisk hodebunn ville jeg anbefalt å vaske håret en til to ganger i uka. Sliter du med fet hodebunn ville jeg anbefale å vaske en gang i uka og bruke tørrsjampo når det trengs, da hårvasken gjør at hodebunnen produserer mer fett enn den trenger, sier Hildre.

Hvis du vasker håret for mye og reduserer antall hårvask, vil du oppleve å få fett hår i noen uker, fordi kroppen fortsatt er vant til å overprodusere fett. Men etter en stund vil det normalisere seg, forklarer Hildre.

- Da kan du gå over til å vaske to ganger i uka, og føles ren hele uka.

Men så har man også de som sliter med for eksempel svette i hodebunnen - gjerne rundt overgangsalder. Da anbefaler Hildre å vaske annen hver dag, fordi svetten inneholder mye salt som kan tørke ut huden i hodebunnen:

- Blir dette liggende over tid, kan du utvikle problem med tørr hodebunn. Så her er det egentlig ingen fasit, men gå gjerne til en frisør og få en konsultasjon på hva som er riktig for ditt hår og din hodebunn.

Eirik Thorsen mener også at du bør vaske håret så sjelden som mulig:

- Overdreven vasking tørker ut både hår og hodebunn. Tre ganger i uka burde holde, men det kommer selvsagt an på hårtype og livsstil. Av og til holder det å skylle det bare, sier han.

LES OGSÅ: Fem grunner til at håret ditt er fett

2. Må du vaske håret etter hver treningsøkt?

I de fleste tilfeller er det altså ikke nødvendig å vaske håret mange ganger i løpet av uka. Men hva med personer som trener mye? Etter en lang treningsøkt er vi gjerne svært svette, og det kan kanskje føles unaturlig å ikke vaske håret også. Hildre forklarer at hårvask etter trening avhenger av hvor mye du faktisk svetter.

- Svetter du mye i hodet, ville jeg anbefalt å vaske håret etter trening. Er du derimot av typen som ikke produserer mye svette, kan du godt la være å vaske håret etter trening.

Bjørnevoll sier at hårvask etter trening er en smakssak.

- Er fletten gjennomvåt etter en heftig time i spinningssalen er det digg med en hårvask. Men, litt fuktig i hodebunn etter en styrkeøkt trenger ingen hårvask - det er mer hva man selv foretrekker, sier hun.

Det viktige er at du bruker produkter tilpasset til ditt hår og hodebunn.

- Fortell frisøren din at du vasker det ofte og hvilke produkter hun da vil anbefale deg.

LES OGSÅ: Slik vasker du håret som en proff

3. Bør du inkludere produkter som primer i daglig hårstell?

Du har sikkert hørt om primer i sminkesammenheng? Det finnes også primere for hår.

- Primer er et stylingprodukt som beskytter og kan gjøre at håret tørker fortere når du føner det, og optimaliserer effekten av stylingproduktene du bruker samtidig, sier Thorsen.

Hildre forklarer at du godt kan bruke en primer dersom du ønsker det, men at det ikke at nødvendig for alle.

- En primer til hår gjør det samme som en primer til makeup. Bruker du mye produkter som trenger et grunnlag for å feste seg, bør du bruke primer. Om du bruker lite styling og lar håret være naturlig, vil dette ikke være nødvendig, sier hun, og fortsetter:

- Personlig ville jeg valgt å bruke primer de dagene jeg skal være ekstra fin, gjerne om jeg skal krølle eller sette opp håret til fest. I hverdagen ville jeg heller anbefalt å alltid bruke varmebeskyttende produkter i håret, enten i form av en spray eller krem. Da er du alltid beskyttet om du velger å bruke varmeverktøy på håret, og du kan velge et produkt som også gir en annen effekt du trenger.

Hvilke type produkter du bruker avhenger også av hva slags type hår du har.

- Om du har tørt og krusete hår kan du gjerne bruke en varmebeskyttende krem med ekstra fuktighet og «anti-frizz»-effekt. Har du skadet hår kan du bruke en krem med proteiner, og har du et tynt og flatt hår kan du gjerne bruke en varmebeskyttende spray med ekstra hold og som gir volum.

Bjørnevoll trekker også frem varmebeskyttelse:

- Man bør bruke beskyttelse om man velger å føne eller bruke varmeverktøy. Dette vil forebygge termiske skader på håret. Det finnes også sprayer og børster som lover redusert tørketid med føneren. Pass på å ikke bruke for høy varme på føner/glattetang, sier hun.

RIKTIG PLEIE: Det er viktig å vite at du velger riktige produkter for din hårtype. FOTO: Scanpix
RIKTIG PLEIE: Det er viktig å vite at du velger riktige produkter for din hårtype. FOTO: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Fem vanlige rettetang-tabber du bør unngå

4. Bruker du feil type sjampo?

Har du unormalt fett hår, har du sannsynligvis en fet hodebunn som overproduserer hudens naturlige oljer, og det finnes sjampo som er spesielt utviklet for dette.

- Jeg ville anbefalt å bruke sjampo for hodebunnsproblemer, og en balsam for håret sine utfordringer, sier Hildre.

Har du for eksempel fett hår i røttene, men kjemisk skadet hår i lengder og spisser, kan du bruke en sjampo for fet hodebunn med tørre lengder.

- Det viktige å tenke på ved fet hodebunn, er å ikke tilsette balsam i røttene, og ikke massere for hardt i hodebunnen når du vasker håret. Massasje får i gang blodsirkulasjon og fettdannelse i hodebunnen, sier Hildre.

Bjørnevoll svarer:

- Her kommer det helt an på utgangspunktet ditt. Har du for eksempel problemer med at håret ofte klapper sammen og blir tungt er kanskje ikke fuktighet- og tunge oljeprodukter din beste venn. En hodebunnssjampo skal balansere hodebunnen og normalisere den.

Hun sier også at det er viktig å se på andre faktorer som kosthold, søvn og stress.

- Ta først hensyn til hodebunn (om du har et problem) deretter håret. Et sunt hår kommer fra en sunn hodebunn! Den som kan sjekke hodebunnen din best er frisøren.

- Det å finne riktig type produkter til ditt hår kan være som å finne favorittsjokoladen blant alle sjokoladene som finnes i butikken! Noen foretrekker Hobby, andre Stratos. Det betyr at om venninnen din elsker sjampoen fra et merke er det ikke sikkert at håret ditt liker den like godt. Vi er alle forskjellig - og har ulike utgangspunkt, sier Bjørnevoll.

Hun påpeker at frisøren vet best, og kan veilede deg i valg av riktige produkter.

- Noen deler også ut prøver slik at du kan få teste hjemme før du bestemmer deg. Vi ønsker jo at du skal bli glad i produktene du kjøper og vil at du skal finne de som passer deg best. Jeg vil også påpeke at det er viktig med gode pleieprodukter mellom frisørbesøkene for å holde håret i best mulig form. Det vil bevare fargen lengre og gi et bedre grunnlag til neste behandling hos din frisør.

LES OGSÅ: - Veldig mange bruker feil produkter til håret sitt

5. Behandler du håret riktig når du sover?

Det er flere ting du kan gjøre før du legger deg som kan bedre hårkvaliteten din. Blant annet hvilket putetrekk du bruker:

- Silkeputetrekk er anbefalt for det gir mindre slitasje enn bomull, og har en langt hår er det absolutt lurt å sove med flette for å unngå slitasje og at det floker seg, sier Thorsen.

Også Bjørnevoll råder deg til å sove med flette eller å knyte håret løst opp på krona, slik at det ikke floker seg.

- Løse fletter som du sover med kan jo også være med på å gi lett tekstur til neste dag, sier hun.

Om du vasker håret på kvelden, er det viktig å tørke det før du legger deg, sier Hildre.

- Håret er mer åpent og mottagelig for slitasje når det er vått, og hodebunnen er også mer utsatt ved for mye fuktighet i håret. Om du for eksempel fletter håret vått og legger deg, vil den fletten ofte fortsatt være fuktig når du står opp neste morgen, og huden får ikke puste. Da kan man i verste fall få soppinfeksjon i hodebunnen, og håret kan også ta skade av det.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: