Da koronapandemien inntraff Norge florerte det med teorier om hvor lenge det skulle vare, om det faktisk ville komme en lockdown, og hvor lenge vi måtte ha hjemmekontor.
Mange har kunnet leve et nokså normalt liv, men i starten ble det kanskje litt mer inne-tid enn man hadde tenkt. Og med så mye tid innendørs er det lett å søke opp et par nettbutikker og scrolle seg gjennom hundrevis av plagg.
Slik var det hvert fall for flere i KK-redaksjonen. Det dukket derfor også opp en teori om at andre må ha befunnet seg i samme båt. Samtlige bestemte seg for å kikke ekstra etter komfortable klær ettersom tiden framover kom til å bli mer brukt i sofaen enn ute på byen.

Dette er den mest avslappende hobbyen

Derfor klikket vi inn det ene koseplagget etter det andre i den elektroniske handlekurven vår. «Det må vel ha vært slik for andre og?», tenkte vi. Og jammen stemte det.
Vi tok nemlig kontakt med noen de største nettbutikkene for å få svar. Samtlige kan bekrefte at salget økte etter lockdown, og at koseklær - eller loungewear som det også kalles - befant seg i handlekurven til mange nordmenn.
Anders Enevoldsen, Head of Business Development, Investor Relations & Corporate Communications i Boozt, kan fortelle til KK at de la om litt på strategien sin etter at pandemien inntraff.
- Vi endret kampanjene våre nesten daglig i perioden for å tilpasse oss kunden. I stedet for å ha fokus på skjorter og kjoler, løftet vi opp mer sport og loungewear, sier Enevoldsen og fortsetter:
- Kundenes forbrukermønster endret seg under perioden ettersom folk ikke befant seg på arbeidsplassen eller i byen.

En sniktitt på høstens kåper - hvilken går du for?

Doblet fra i fjor
Presseansvarlig i H&M, Thea Kjendlie, kan fortelle til KK at fra mars til slutten av mai økte netthandelen globalt med 36 prosent i H&Ms nettbutikk.
- Vi ser at loungewear-kategorien har vært populær i denne perioden, skriver hun i en email til KK.
Det samme kan Zalando melde om. De har faktisk laget en rapport på sin nettside som heter «What Zalando Customers Are Buying as They’re Asked to Stay Home».
Også her kommer det frem at loungewear har vært en svært populær kategori.
«Sammenlignet med i fjor, kjøper kundene dobbelt så mange gensere og joggebukser», står det på nettsiden.

- Klesstørrelser er vanskelig, men ingen av oss ER en størrelse
- Fremskyndet atferden med flere år
Jan Hagen, Head of Marketing hos Miinto, kan fortelle at de i de første dagene og ukene merket en betraktelig nedgang i etterspørsel.
- Kundene våre hadde nok å tenke på, sier Hagen.
Men etter hvert tok det seg opp, og i midten av april gikk etterspørsel kraftig opp. Hagen forteller at de så et stort behov for å kunne hjelpe fysiske butikker som ellers ikke fikk ordrene sine fysisk.
- Digitaliseringen av norsk klesandel har vi ventet på i mange år, og det kan virke som at Covid-19 har fremskyndet atferden med flere år, sier Hagen og fortsetter:
- Vi begynner å gå tom for varer. Merker og butikker har nedskalert på grunn av Covid-19, men etterspørselen på nett har gått opp, så vi gjør hva vi kan for å få tak i flere varer.
Fremover ønsker de å ha fokus på norske, lokale klesbutikker, og at det er der de ønsker å hente alle varer fra. I tilegg til at kjoler, bukser, jakker og sneakers selger godt, er det én kategori som skilte seg ut under lockdown.
- Jeg tror ikke vi er alene i å si at utendørs/sport-segmentet har eksplodert i denne perioden.

Gjør deg klar for en sporty høst
Trendy
Det er ikke bare de seneste året såkalt loungewear har vært trendy. Vi ser stadig vekk at flere moteprofiler tar i bruk den avslappende stilen på gaten under moteukene, samt i bildene deres på Instagram.
Linda Widengård, PR & Communication Manager hos Nelly, kan fortelle at plaggene ikke har blitt noe mindre trendy i løpet av denne perioden.

- Vi merker definitivt at etterspørselen på koseklær/loungewear har økt. Vi tilbringer mer tid hjemme og da vil man helt enkelt være komfortabel. Utenom joggebukser og store gensere, har todelte lounge-sett vært populært hos oss, sier Widengård og fortsetter:
- Hjemmekvelder erstatter utekvelder, men likevel merker vi at kunden vår følger trender. Kombinasjonen av komfortabel og trendy resulterer derfor ofte i deilige baseplagg som passer perfekt til filmkvelden, men også til å kle opp med mer glamorøse plagg når vi kan gjøre det igjen.
KKs utgavesjef Stine Therese Strand sier det er godt å høre at det er flere enn henne som har hatt et økt forbruk av koseklær siden mars.
- Jeg er veldig glad i plagg som både er komfortable og fine på samme tid, og elsker at flere og flere merker lanserer koseklær som også funker utenfor sofakroken. Av norske merker vil jeg trekke frem blant andre Holzweiler – både for deres egen kolleksjon og samarbeidet de har med Run & Relax, samt Camilla Pihl Wear, Pierre Robert og Kashmina.
